مناطق جنوبی کشور به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود دارای آب و هوای عالی و مناظر طبیعی فوق العاده هستند. همین دلایل موجب شده تا بسیاری برای گذراندن تعطیلات استراحت، سفر به آن نواحی را انتخاب کنند. شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان از مواردی است که هر ساله جمعیت زیادی از جای جای ایران به سمت آن روانه می‌شوند. شاید معروف ترین جاذبه ای که در این منطقه بشناسیم به سواحل بکر آن مربوط بشود. در حالیکه ده ها و بلکه صد ها مکان دیدنی دیگر نیز در این شهر به چشم می خورند. چشمه آب گرم گنو یکی از این موارد است که در این بخش از مجله مستر بلیط به معرفی بیشتر و کامل تر آن می پردازیم. حوالی جاده بندرعباس به سیرجان در شعاع ۳۴ کیلومتری شهر به این پدیده طبیعی ارزشمند برمی خوریم؛ که در دره ای که کوه بلند گنو نیز در آن واقع شده، قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این  جاذبه تا انتها همراه ما باشید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی چشمه آب گرم گنو

در سال های اخیر برای رفاه هرچه بیشتر گردشگرانی که بازدید از کوه و چشمه گنو را انتخاب کرده‌اند؛ دو استخر بزرگ مختص به مردان و زنان در آن جا ساخته شده تا مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین در صورتی که برخی تمایل داشته باشند تا بیشتر از حد معمول در محل بمانند، می‌توانند از قسمت های مخصوصی که برای برپایی چادرهای مسافرتی مشخص شده بهره ببرند. در قسمتی از محیط آلاچیق های نیز برپا شده اند تا چنانچه اگر قصد پیک نیک و لذت بردن از آب و هوای عالی و پاکیزه را داشته باشید می توانید از آن ها استفاده کنید. در نهایت چند غرفه و فروشگاه برای تهیه بعضی اقلام مانند تنقلات، نوشیدنی و… هم در فاصله ای کم به چشم می خورند.

آب و هوای منطقه

هرچند که جنوب کشور به گرمسیری و حرارت بالای هوا شهرت دارد؛ دره ای که چشمه گنو در آن جای گرفته به علت همجواری با کوهی به ارتفاع بیش از دو هزار متر، جوی معتدل تا خنک دارد. این ارتفاعات که در واقع رتبه ششم بلند ترین کوه هرمزگان را به خود اختصاص داده اند. در مجموع شهر بندرعباس که بزرگترین بندر کشور نیز هست؛ به دلیل واقع شدن در کنار آب های خلیج فارس محیطی شرجی محسوب می شود. با این حال علاوه بر گردشگران، بسیاری از مردم بومی هم ترجیح می دهند تا در اواخر بهار و در طول تابستان منطقه گنو را برای سپری کردن اوقات فراغت و تفریح خود انتخاب کنند.

پوشش گیاهی

این ناحیه منابع آب زیرزمینی  فوق العاده غنی و سرشار از املاح معدنی مفید برای گیاهان را در اختیار دارد. بنا برهمین مسئله، پوشش گیاهی آن نیز از جهات دارویی، تزیینی و صنعتی قابل توجه هستند. طبیعت بکر، انواع ارزشمندی را در معرض دید قرار داده است به طوریکه تقریباً ۳۶۰ گونه از خانواده گیاهان آوندی در آن جا روییده اند. افزون بر آن ها مواردی همچون آویشن، زیره، پونه، بومادران مسواک، آکاسیا، پرسیاوش، سرخس، رزوک، کنار و … در اطراف دیده می‌شوند. نکته دیگر که به وضوح توجه هر بیننده ای را جلب خواهد کرد؛ چندین اصله درختان گرما دوست به همراه استپ های بیابانی و کوهپایه ای هستند که در همان حوالی به غنی تر شدن پوشش گیاهی کمک کرده‌اند. نوعی کمیاب از پامچال به نام پامچال صخره‌ای، مهر خوش و بادام وندلیو نیز منحصراً تنها در همین ناحیه کشت می شوند که می توانید آن ها را نیز مشاهده کنید.

ویژگی های چشمه آب گرم گنو

عمدتاً چشمه های آب گرم در سراسر دنیا، به خاصیت های درمانی خود معروف هستند. در ایران نیز برخی پزشکان به کسانی که از مشکلات، ناهنجاری ها و دردهای عضلانی رنج می برند توصیه می کنند تا استفاده از این روش را جدی گرفته و حتماً تجربه نمایند. گنو هم از همچین ویژگی برخوردار است. آب گرم هایی که همواره از زمین می جوشند؛ به چندین دسته تقسیم می شود این مورد به علت وجود ترکیبات خاص خود به گروه آب های گوگرد دار تعلق دارد. املاح کلر و سولفات در آن بالا و موجب شده است تا خاصیت ضدعفونی و تمیز کنندگی آب بالا برود. از همین جهت می تواند گزینه مناسبی برای التیام بخشی و حتی بهبود بیماری های پوستی  تلقی شود. به طور معمول بالا بودن دمای آب مانع می شود تا جانداران یا گیاهان زیادی در آن زندگی کنند. با این حال در همین موقعیت و دمای حدوداً ۴۱ درجه ای گنو، یک نوع ماهی کوچک گرما دوست با نام آوینیوس گینویس در آب‌ مشاهده می‌شود. البته باید خوش شانس باشید تا موفق به دیدن آن شوید؛ زیرا بسیار سریع است. مستربلیط پیشنهاد می‌کند زمان بیشتری را به ماندن و گشت و گذار در محیط اختصاص دهید و به ویژه حتما از نخلستان‌ های پیرامون که از پساب چشمه تغذیه می شوندهم بازدید کنید.

جاذبه های اطراف

جاذبه های اطراف

هرچند آب گرم گنو به تنهایی و با ارتفاعات آهکی دور تا دورش جلوه بی نهایت زیبایی به محیط بخشیده است؛ چند رشته چشمه دیگر نیز در همان حوالی وجود دارند. انارون، هویر، سرچربه، پرکوه، رمر، چاهو، تنگ باغ، مردو و خرگو و کهنو از جمله آن ها به شمار می روند. کوه مرتفعی که از فاصله دور هم دیده می شود جلوه با ابهتی به فضا بخشیده است. در ضلع جنوبی آن راهی به قله نصیر وجود دارد که باید پس از گذشتن از تپه مولا به دره دیگری به نام تنگ سیاه برسید. در ماه های پر بارش آبشارهای زیبایی در آن جا جلب توجه می‌کنند و چشم‌اندازی تماشایی ایجاد کردند.

شرایط بازدید از چشمه آب گرم گنو

در بدو ورود و برای استفاده از استخرها نیاز است تا مبلغ ورودی، که در زمان های مختلف متغیر است، را پرداخت کنید. سپس می توانید با خیالی آسوده تا ساعت های آینده از مناظر دیدنی اطراف لذت ببرید و برای تسکین دردهای جسمانی خود در آب گرم شنا کنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

برای برخورداری از زیبایی های بکر منطقه تنها به تهیه یک بلیط هواپیما بندرعباس نیاز دارید. در اسرع وقت و با صرف هزینه ای مناسب می توانید خود را به آن جا برسانید و از جاذبه های فوق العاده اش که که چشمه آب گرم گنو تنها یکی از آن‌هاست دیدن کنید. این محوطه طبیعی تماشایی در ۳۴ کیلومتری شمال شرق شهر واقع شده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *