باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد؛ تاریخچه + راه های دسترسی

اکثر شهرهایی که در ایران وجود دارند جاذبه های بسیار بی نظیری را درون خود جای داده اند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. مشهد یکی از شهرهایی است که به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) برای همگان آشناست، اما باید بگوییم علاوه بر وجود بارگاه امام رضا جاذبه های دیگری هم درون این شهر جای گرفته اند که هر ساله میزبان گردشگران زیادی هستند.

یکی از جاذبه های مشهد باغ ملی آن است، که علاوه بر مشهد اکثر شهرهای قدیمی یک باغ ملی را دارا هستند. باغ ملی مشهد  در مرکز شهر قرار گرفته است که به عنوان اولین پارک تفریحی مشهد از آن یاد می شود و در کنار بازار جنت آن را احداث کرده اند. زمانی که راهی مشهد می شوید می توانید به دیدن این باغ ملی بروید و از طریق مراجعه به مجله مستر بلیط تمامی اطلاعاتی را که نیاز دارید به دست آورید.

تاریخچه

تاریخچه باغ ملی مشهد

همان طور که می دانید یکی از بزرگان شهر مشهد که وقف های زیادی را انجام داده، حاج حسین ملک است. در سال 1345 این فرد بزرگ همت باغ ملی را در اختیار شهرداری قرار داد که تمامی مردم بتوانند از آن دیدن نمایند، اما باید بگوییم که در مورد تاریخچه باغ ملی ابهاماتی وجود دارد، عده ای می گویند که زمین باغ را به زور از حاج حسین ملک گرفته اند و عده ای دیگر بر این عقیده هستند که مالک باغ در آن زمان دولت بوده است و عده ای دیگر این باغ را یکی از وقفیات حاج حسین می دانند.

تنها چیزی که به طور واضح مشخص است این است که این باغ در ابتدا تحت اختیار مالک خراسان بوده است. در سال 1319 هجری قمری مظفرالدین شاه قاجار این باغ را به حاج کاظم ملک التجار هدیه داده، که امروزه در اختیار شهرداری مشهد واقع شده است.  در سال 1300 هجری شمسی نام این باغ را به باغ ملی تغییر داده اند.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر مشهد و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “مشهد” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

در سال 1350 مساحت باغ را 40 هزار مترمربع و قیمت آن را 20 میلیون تومان برآورد کرده بودند. امروزه به دلیل دست درازی هایی که از طرف نهاد اجرایی انجام شده تنها 26 هزار مترمربع آن باقی مانده است. قسمتی از زمین باغ را در سالیان قبل به اتاق بازرگانی تبدیل نموده اند و در انتهای باغ ملی سازمان صدا و سیما را احداث کرده اند.

با توجه به این موارد گفته شده هنوز هم از این باغ به عنوان تفرجگاه مردم استفاده می شود مخصوصا محلی مناسب برای افراد مسن و سالخورده است. باغ ملی به ارگ حکومتی مشهد نزدیک بود و به دلیل اینکه در مرکز شهر قرار داشت برای انجام برنامه های اجتماعی و فرهنگی از آن استفاده می شد.

 به علت قرار داشتن ارگ حکومتی در آن خیابان اسم خیابان را ارگ نامگذاری کردند، بنابراین  باغ ملی مشهد در خیابانی قرار دارد که قدیم آن را ارگ نام گذاری کرده بودند، اما امروزه به اسم امام خمینی آن را می شناسند. لازم به ذکر است که بگوییم آب قنات رکن آباد که یکی از قدیمی ترین قنات های موجود در مشهد است، از این باغ گذر می کند. بازار جنت همان طور که گفته شد کنار پارک ملی قرار دارد، بنابراین افرادی که برای خرید به این بازار می روند می توانند برای استراحت وارد این پارک شوند.

باغ ملی در محله ای قرار دارد  که ارگ مشهد و محله اعیان نشین ها بوده است و در زمانی اشراف زادگان به این باغ رفت و آمد داشته اند. با توجه به نکاتی که گفته شد مطمئنا قصد بازدید از باغ ملی مشهد را در ذهن خواهید داشت، بنابراین هنگام راهی شدن به سوی مشهد می توانید با استفاده از سایت مستر بلیط، بلیط مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

باغ های ملی یکی از باغ های هستند که در بیشتر شهرها وجود دارند. هنگام مسافرت بازدید از باغ های قدیمی بسیار لذت بخش هستند. شما می توانید هر ساعتی از روز که بخواهید به این باغ بروید و ورودی آن هم رایگان است.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل مشهد شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسی به باغ ملی مشهد

هنگام راهی شدن به سوی مشهد می توانید از وسیله های مختلفی بهره ببرید این وسیله ها شامل اتوبوس، قطار، هواپیما و وسایل نقلیه شخصی می شوند. در این بین نباید لذت استفاده از قطار و هواپیما را نادیده بگیرید با استفاده از قطار می توانید زیبایی های بیرون را مشاهده نمایید. عده ای از افراد به سفرهای هوایی علاقه دارند و می خواهند در کمترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر برسند.

از طرفی هم هستند افرادی که سفر با اتوبوس را راحت تر می پندارند، بنابراین می توانند با مراجعه به سایت معتبر مستر بلیط اقدام به تهیه بلیط اتوبوس مشهد نمایید و راهی سفری خاطره انگیز شوید. ناگفته نماند که هنگام مسافرت به وسیله خودروهای شخصی قادر خواهید بود که از شهرهای مختلفی هم بازدید به عمل آورید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، خیابان امام خمینی( ارگ).
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *