خانه حسن پور

خانه حسن پور؛ تاریخچه + راه های دسترسی

شهر اراک که در زمان حکومت قاجاریان بنا نهاده شده است اثرهای تاریخی مختلفی را درون خود جای داده است و خانه حسن پور که از بناهای قدیمی این شهر محسوب می شد امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است.

در اوایل از این خانه به عنوان شرکت فرش استفاده می شد و بعد از آن به عنوان مدرسه مجیدی تغییر کاربری پیدا کرد. زمانی که برای بازدید از این خانه تاریخی راهی می شوید می تواند با مراجعه به مجله مستر بلیط تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

تاریخچه خانه حسن پور

قدمت خانه تاریخی حسن پور به حدود صد سال قبل باز می گردد که در زمان احمد شاه قاجار بنا نهاده شد. طبق اسنادی که وجود دارد این بنا را در زمان یکی از بازرگانان و تاجران فرش به نام حاج علی مشیری ساخته اند که از آن جا به عنوان شرکت فرش استفاده می کردند و بعد از آن به جایی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان تبدیل شد. در نهایت فردی به اسم جواد حسن پور این خانه را خریداری نمود و در آن جا زندگی خود را گذراند.

در سال 1347 وارثان حسن پور خانه خود را به اداره میراث فرهنگی فروختند و در نتیجه به بازسازی و مرمت آن پرداختند. بعد از بازسازی هایی که بر روی این خانه انجام شد در سال 1382 به عنوان موزه هنرهای دستی و سنتی افتتاح گردید. این موزه در 16 فروردین سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر اراک و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “اراک” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

خانه حسن پور در دو طبقه ساخته شده و مساحت آن 600 متر مربع است. در طبقه همکف این خانه اتاق های زمستان نشین، انبار و آشپزخانه وجود داشت ودر طبقه دوم هم تابستان نشین و شاه نشین قرار گرفته بود. معماری این ساختمان مثل دیگر بناهای سلطان آباد درون گرا و دارای یک حیاط مرکزی است و از سه طرف شرق، غرب و شمال اتاق هایی را دارد که دقیقا رو به حیاط باز می شوند.

مصالح به کار رفته در بنا خشت است. نمای خانه را به وسیله آجر ترئین کرده اند و از کاشی کاری هم در تزئینات خود بهره برده اند. خانه به دو قسمت شبستان و اعیان نشین تقسیم می شود که اتاق ها و انبار، دستشویی، نانواخانه و آشپزخانه در قسمت شبستان قرار دارند.

تمامی قسمت های اعیان نشین به وسیله گذرگاه هایی به هم وصل می شوند. کف ساختمان را 1 متر و نیم از سطح خیابان پایین تر ساخته اند و نوری که برای اتاق ها نیاز است از حیاط به دست می آید.

 در بناهای داخلی خانه از سنگ آهک، آجر، خشت، گل و چوب استفاده کرده اند. این خانه که امروزه به عنوان موزه در دسترس مردم قرار دارد از بخش های مختلفی تشکیل شده است. نمایشگاه خط و خطاطی یکی از بخش های آن است که آثار خوش نویسی و تذهیب هنرمندان را به نمایش می گذارد.

نمایشگاه سفال و سرامیک و شیشه اثرهای مختلفی از ظرف های شیشه ای، سرامیکی و سفالی را در معرض دید قرار می دهد. از دیگر قسمت های این موزه نمایشگاه فرش و گلیم است که فرش های ساروق معروف به اراک را به همراه گلیم های نقش برجسته به نمایش گذاشته است.

همچنین اثرهایی از قلم زنی هنرمندان اراکی، ملیله کاران، ورشو و برنج بروجرد و دیگر اثرهایی که با فلز ساخته شده اند در قسمت نمایشگاه فلز و آثار حجمی قرار دارد. آثار چوبی، لباس های سنتی، ترمه دوزی، لباس های اصیل ایرانی و … در نمایشگاه اثرهای چوبی و منسوجات قرار گرفته اند که نشان دهنده فرهنگ طایفه های مختلف ایرانی می باشد.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل اراک شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

شرایط بازدید

از مراکز دیدنی که در هر شهری وجود دارد موزه ها هستند که آثار مختلفی را از زمان های گذشته به نمایش می گذارند و ما را با فرهنگ دیرینه کشور آشنا می کنند. موزه حسن پور که در اراک واقع شده است همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 8 صبح تا 8 شب در اختیار مردم قرار دارد. هنگام بازدید از این موزه باید برای ورودی بلیطی را تهیه نمایید.

آدرس و مسیر دسترسی به وسایل مختلف

راه های دسترسی به خانه حسن پور

هنگامی که راهی اراک برای بازدید از موزه حسن پور می شوید باید وارد بافت تاریخی اراک شوید، در این جا می توانید به خانه حسن پور مشرف شوید. برای رفتن به این شهر می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

برای راهی شدن به سوی اراک با مراجعه با سایت معتبر مستر بلیط اقدام به خرید بلیط قطار اراک نمایید و در آن جا به وسیله تاکسی هایی که قرار دارند یا به وسیله اتوبوس های داخل شهری خود را به این موزه تاریخی برسانید. از طرفی می توان با استفاده از خودروهای شخصی راهی اراک شوید.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان محسن ،گذر سپهداری
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *