روستای استند که در ایام قدیم به آن ایستند می گفتند، یکی از روستا های دیدنی شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی است. علت نامگذاری این روستا، قنات های پر آب، هوای بسیار عالی و همچنین شرایط مناسب زندگی بوده است که باعث می شود تعداد متوسطی از افراد که که به روستا می آیند در روستا ساکن می شوند. آلفونس گابریل در کتاب خود با نام عبور از صحاری ایران تصاویری از روستای استند منتشر کرده و توضیحاتی هم داده است. این روستا با مرکز شهر ۳۵ کیلومتر فاصله دارد و اطلاعات به دست آمده نشان دهنده سفال هایی است که قدمت بسیار طولانی دارند.

تاریخچه

نقشه و معرفی بخش های مختلف

در هنگام حرکت به سمت روستای استند از فاصله ای نسبتاً دور سقف سبز حسینیه استند و گنبد مزار آخوند درویش محمد روستا را مشاهده می کنید، که جزء پر طرفدار ترین مکان ها محسوب می شوند‌. نزدیک تر که می شوید باغ ها و مزارع، همچنین خانه های پراکنده ساخته شده نشان دهنده ساخت و سازهای بی نظم و نامرتب است. قبل از اینکه به طور کامل وارد روستا شوید در حاشیه زمین های کشاورزی، جاده ای خاکی وجود دارد که شما بعد از پیمودن حداقل ۳ کیلومتر در دامنه کوه استند و بعد از رد شدن از درخت سرو با ۱۴۰۰ سال قدمت به مکان های تفریحی دربند و قنات استند می رسید. این نکته هم بسیار مهم است که روستای استند ۲۵۰ خانوار و حدود 1300 نفر جمعیت دارد. از محصولات و سوغاتی های این روستا می توان به زعفران، گندم، جو، چغندر و پنبه اشاره کرد. همچنین انواع میوه مثل آلو سیاه، زرد آلو، بادام و هلو وجود دارد که بسیار محبوب و مشهور هستند. قله شاسکوه در جنوب استند واقع شده است که در قسمت بالای این کوه دو زیارتگاه وجود دارد، که هر ساله زائران برای زیارت این زیارتگاه ها به استند سفر می کنند. در میان این زیارتگاه ها چشمه آبی وجود دارد که تقریبا آب منطقه را تامین می کنند، این چشمه در اطراف خانه هایی که با خشت و سنگ ساخته شده اند و یک پناهگاه برای زائران و مسافرین است، قرار دارد که افراد می توانند با مراجعه به مجله مستر بلیط اطلاعات بیش تری دریافت کنند.

محبوب ترین جاذبه های گردشگری

محبوب ترین جاذبه های گردشگری

غار پهلوان در ۱۰ کیلومتری روستای استند شهر زیر کوه واقع شده است. غار ها در گذشته به عنوان پناهگاه انسان شناخته شده اند که آثاری که در این غار وجود دارد که اثبات کننده حضور و استقرار انسان های گذشته در غار ها است. آثار به جا مانده و مصالح استفاده شده در ساخت هر گونه وسیله ای انگشت اشاره حضور انسان ها را به سمت دوره سلجوقیان می کشاند. غار پهلوان به نگین چهره گردشگری زیر کوه معروف است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. غار پهلوان از دو دهنه واقع در دو دامنه شاخه فرعی یک کوه برخوردار است. فضای داخلی غار برخلاف ورودی آن بسیار پهناور و بزرگ است. غار پهلوان به غار آهکی هم در بین اهالی شهرت دارد. در زلزله ای که در سال ۱۳۵۷ رخ داد، حدود ۶۵ متر از ابتدای غار پهلوان بسته شد و در واقع به دو غار تبدیل شد. البته در مورد جاذبه ها می توان به دربند، سرو دو هزار ساله و مزار ملا آخوند اشاره کرد که هر کدام دارای محبوبیت خاص خود ازطرف مردم هستند. بنابراین دریافتیم که روستای استند به خاطر هوای مناسب و مناظر زیبا، افراد را به خود جذب می کند.

شرایط بازدید از روستای استند

شرایط بازدید از روستای استند

هر ساله در فصل تابستان، افراد زیادی به زیارتگاه هایی که در این روستا قرار دارند می روند. فصل تابستان بهترین فصل برای دیدار از روستا است زیرا در دیگر فصل های پاییز، زمستان و بهار به دلیل هوای سرد و بارش برف سنگین، عبور از جاده برای زائران  میسر نیست. آب و هوای این روستا، کوهستانی است که باعث می شود در زمستان ها هوایی بسیار سرد داشته باشد. اما چرا تابستان بهترین فصل است؟ چون آب و هوای متعدل تری نسبت به دیگر فصل های سال دارد و موقعیت بهتری برای زائران و مسافران برای بازدید کردن ایجاد می کند که در  مورد این شرایط، مستر بلیط می تواند به شما کمک بزرگی کند.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

اگر شما هم تمایل دارید به روستای استند سفر کنید، کافی است با خرید بلیط اتوبوس و یا وسیله شخصی، سفری خوب و هیجان انگیز را تجربه کنید. بهداشت این روستا در وضعیت مطلوبی قرار دارد، زیرا هر ساله به دلیل آب و هوا، طبیعت و همچنین زیارتگاه، مردم زیادی مقصد خود را این روستا تعیین می کنند. این روستا در فاصله ۹۰ کیلومتری شهرستان قاین قرار گرفته است که سفر را برای افراد آسان تر می کند. از آنجایی که در نزدیکی دو شهرستان زیرکوه و قاین قرار دارد می تواند خیال تان از اقامت راحت باشد، در قسمت بالا ذکر شد که خانه هایی برای مسافران و زائرین در نظر گرفته شده است که پوششی مناسب با توجه به آب و هوا دارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *