شهرستان طرقبه شاندیز در شمال شرق ایران و مرکز استان خراسان رضوی و در غرب و شمال غربی شهر مشهد مقدس قرار دارد و شامل دو بخش طرقبه و شاندیز می شود، که از اواخر سال . 137 در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شده و این شهر در عرض جغرافیایی 19.36 شمالی و طول شرقی 23.59 و در ارتفاع 1284 متری از سطح دریا قرار واقع شده است. جمعیت آماری شهر طرقبه براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 شامل 20998 نفر است. این منطقه در نزدیکی شهر مشهد و در دامنه کوه های بینالود قرار گرفته و به دلیل دره های سرسبز، باغ های میوه و آب و هوای خوش از دیرباز به عنوان تفرجگاه مردم مشهد و زائران آن مشهور بوده است. در طول سالیان دراز کارکرد غالب این منطقه کشاورزی، باغداری و دامداری بوده است. پوشش گیاهی در این منطقه وابسته به اقلیم و شکل زمین متنوه است. در پهنه های تپه ماهوری و کوهستانی که بیشترین وسعت منطقه را در بر می گیرند پوشش گیاهی عمدتا ترکیبی از بوته ها و گیاهان بالشتکی مقاوم به سرما و گرما است. این شهرستان علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد از قدمت بالایی نیز برخوردار است و در آن آثار تاریخی متنوعی وجود دارد که یکی از آنها مسجد ازغد است.

معرفی مسجد ازغد

معرفی مسجد ازغد

مساجد يكی از عناصر مهم و تأثير گذار در شهرهای اسلامی هستند و در طول تاريخ شكل گيری شهر های اسلامی مساجد همواره به عنوان فضا های عمومی مهم و مردمی دارای عملكردهای متعدد اجتماعی، اقتصادی، سياسی و كالبدی بوده و در زندگی مردم نقش محوری داشته اند. یکی از این مساجد قدیمی، مسجد ازغد در شهرستان طرقبه در استان خراسان رضوی است. مسجد تاریخی ازغد که در زمان تیموریان بنا شده است که قدمت حدود ۱۲۶۰ سال دارد و به خاطر همین قدمتی، در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۹۷ در لیست آثار ملی ایران جای گرفته است. این مسجد در سال ۸۳۳ (ه.ق) توسط فرد نیکوکاری به نام خواجه علی ازغدی بنا گردیده است. این بنا که از دیدنی های اطراف مشهد به شمار می رود، در ابتدا بقعه ای بوده که با گذشت زمان به مسجد تبدیل گردیده است. ازغد، روستایی کوهستانی به شمار می رود که در شیب دامنه کوه قرار دارد. به خاطر این وضعیت کلی برای ابنیهٔ روستا، مسجد جامع هم بر روی یک سطح شیب‌دار ساخته شده است. برای هموار کردن سطح زیرین بنا، در زیر مسجد یک سکوی سنگی مصنوعی ساخته شده است. از تاریخ دقیق تغییر کاربری بنا اطلاعاتی در دست نیست ولی اعتمادالسلطنه در مطلع‌الشمس در سال ۱۳۰۰ هجری قمری این چنین نوشته است:«در قریهٔ ازغد که از قصبهٔ اردمه است، مسجدی با صفا دیده می‌شود که تقریبا پانصد سال قبل ساخته‌اند. دو چنار عظیم در درب مسجد است که جوف یکی از چنارها، دکان بزرگی است». اگر می خواهید در مورد این مسجد بیشتر بدانید، ادامه این مطلب از مجله مستر بلیط را دنبال کنید.

معماری بنای مسجد

معماری بنای مسجد

قسمت داخلی مسجد صورت شبستانی است و مساحتی برابر با 144 متر مربع دارد که دارای دوازده ستون است. اتاقی به وسعت 72 متر مربع در پشت دیوار جبهه غربی قرار دارد که شامل چهار ستون چوبی می شود. نکته جال توجه در مورد این بنا وجود یازده کتیبه در آن است که به دوره تیموری و قاجار تعلق دارند. وجود این کتیبه ها نشان می دهد که این مسجد در دوره قاجار مرمت شده است، همچنین آنها در سه نوع چوبی، سنگی و گچی هستند. از جمله نفیس‌ترین عنصر تزیینی این مسجد، که از مهمترین دیدنی های مشهد به شمار می رود، درب چوبی دو لنگه آن محسوب می شود که آراسته به منبت‌کاری بسیار زیبا با طرح‌های اسلیمی به هم پیچیده در چهار قاب جداگانه است. بالای درب ورودی، دور تا دور فضای هشتی، کتیبه‌ای دیده می شود که از جنس گچ است و با رنگ زرد بر روی آبی (در جایی طلایی بر روی لاجوردی نیز گفته شده است) نگاشته شده است. این کتیبه در حال حاضر، در زیر لایه‌ای از رنگ سبز پنهان شده و متن آن سورهٔ مبارکهٔ اعلی است.

راه های دسترسی به مسجد

راه های دسترسی به مسجد

برای رسیدن به این بنا باید به شهرستان طرقبه سفری کنید که برای خرید بلیط اتوبوس هم می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن به این محل بروید. اگر با خودرو شخصی به سفر می روید در جاده روستای ازغد قرار بگیرید و خود را به روستا برسانید.

بازدید از مسجد ازغد

دیدار از این مسجد شرایط خاصی ندارد و در هر زمانی که تمایل دارید می توانید به دیدن آن بروید. لازم به ذکر است پس از دیدن مسجد می توانید در این روستا به گردش بگردازید و از طبیعت زیبای آن نیز بهره مند شوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *