کشور ایران تنها با اولین نگاه اثبات می کند که یک مجموعه کامل و بی نظیر از انواع جاذبه ها به شمار می رود. بسته به اینکه چه انتظاری داشته باشید و یا مایل هستید چه ببینید؛ پیشنهاداتی خیره کننده پشت سر هم ردیف می شوند. اماکن باستانی و تاریخی بی بدیل که نمونه ای از آن ها در کل جهان نمی یابید و طبیعتی خارق العاده که به زیبایی هرچه تمام تر آراسته شده اند. تصور کنید زمانی که این دو مولفه دست به دست هم بدهند چه پدیده های چشم نوازی شکل می گیرد. در استان های جنوبی همواره می توان نمونه های بسیاری یافت که برای هر گردشگری جالب توجه باشند. مناطقی منحصر به فرد و بکر که نسبتا کم تر به آن ها پرداخته شده است و تا حدودی حتی ناشناخته اند. در این مقاله از مجله مستر بلیط به بوشهر سفر کرده و یکی از دیدنی ترین های آن را به شما معرفی می کنیم. پارک ساحلی ریشهر ترکیبی تماشایی از تاریخ و طبیعت که میزبانی عالی در این شهر کهن خواهد بود.

تاریخچه پارک ساحلی ریشهر

تاریخچه پارک ساحلی ریشهر

نقل منابع معتبر بدین شرح است که نخستین مرتبه پادشاه ساسانی اردشیر بابکان، بوشهر را پی ریزی کرد؛ همچنین ریشهر نیز احتمالا شکل تغیر یافته ریو اردشیر است. با این حساب قدمت کل شهر، حداقل به بیش از هزار و اندی سال باز می گردد. قابل حدس است که طی سال ها قطعا تغییراتی صورت گرفته است؛ اما نمایی که اکنون دیده می شود تقریبا 300 سال عمر دارد. جدای از اینکه در تاریخ معاصر همواره از این منطقه و بزرگانی چون رئیس علی دلواری به وفور نام برده شده، نمی توان انکار کرد که تمدنی کهن سال روزگاری در آن جا جریان داشته است. در اکتشافات باستان شناسی که توسط متخصصان فرانسوی در محدوده جنوبی بوشهر صورت گرفت، نشان داده شد که در هزاره سوم قبل از میلاد، تمدن ایلامی آن جا را نیز تحت نفوذ گرفته بود. هرچند که بررسی ها از 1251 شمسی آغاز گشتند و بعد از حدودا پنج سال بعد به اتمام رسیدند؛ اما نتایج قطعی آن تا بیش سه دهه بعد منتشر نشده بود. پس از 37 سال با اسناد و مدارک، اثبات گردید که با توجه به اشیایی که پیدا شده، در دوره شاهنشاهی ساسانی، منطقه مورد نظر لیان نام داشته است. این واژه به معنای درخشان و تابنده است که خود گواهی بر اهمیت و آبادانی آن محسوب می شود.

سفالینه ها و ظروف و مجسمه هایی که باستان شناسان فرانسوی از دل خاک بیرون کشیدند؛ از اهمیت و اعتبار تجاری این شهر حکایت می کنند. صدها شیئ اکتشافی ارزشمند که اوج مهارت، هنر و صنعت گری ساکنین پیشین ریشهر فعلی را نشان می دهند. در کنار لوازم بزرگ و کوچکی که اکنون جزو گنجینه های ملی شناخته می شوند، اندک بقایایی از چند بنا و عمارت نیز یافت شد که گویی هزاران سال پیش شکوه و عظمت قابل توجهی داشتند. محققین معتقدند که این سازه ها به احتمال قوی به شوشیناک، پادشاه ایلامی متعلق بودند. نزدیکی به دریا و موقعیت خاص جغرافیایی دلیلی مهم به شمار می رفت تا لیان، در آن برحه تاریخی از لحاظ بازرگانی رونق محسوسی تجربه کند. هرچند این محوطه تماشایی، در حال حاضر طبیعتا هیچ شباهتی به گذشته قابل توجه خود ندارد؛ اما اهمیت خود را حفظ کرده است و هم اکنون یکی از مهم ترین جاذبه های جنوب کشور و دیدنی ترین پارک های ساحلی ایران به حساب می آید. در سال 1310 شمسی، ریشهر به عنوان اثری ملی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسید. بی شک این مکان، از پیشنهادات عالی مستر بلیط به شما است.

نمای کلی پارک ساحلی ریشهر

نمای کلی پارک ساحلی ریشهر

اگر امروزه به تماشای آن جا راهی شوید مطمئن باشید تجربه به یادماندنی برای تان رقم خواهد خورد. منظره استثنایی خلیج فارس بی نهایت مجذوب کننده خواهد بود. می توانید به طلوع یا غروب آفتاب بنشینید و از هوای عالی ساحل لذت ببرید. برای ورود به محدوده خلیج، به دلیل حدودا 18 متر بالاتر بودن زمین از سطح دریا، باید از چند پله بگذرید و سپس آن آب های خروشان را به نظاره بنشینید. به جز قسمت هایی که با تابلو مشخص شده که عمق آب برای شنا مناسب نیست؛ در باقی بخش ها می توانید شنا و لذت سفر را دو چندان کنید. چه قصد گشت و گذار تنهایی داشته باشید و چه بخواهید همراه خانواده یا دوستان به بازدید بپردازید در هر دو صورت، مورد مناسبی را انتخاب کرده اید و ابدا پشیمان نخواهید شد. فضایی صمیمی و سرشار از حس زندگی و نشاط که سرزندگی را به شما تزریق می کند.

خدمات و امکانات رفاهی موجود

پارک ساحلی ریشهر برای راحتی هرچه بیشتر مردم و توریست ها، خدمات مناسبی را تدارک دیده است. در تمام بخش ها سطل زباله قرار دارد که این امر باعث شده پاکیزگی محیط تا اندازه زیادی حفظ شود. همچنین سرویس بهداشتی و نمازخانه هم وجود دارد. آنتن دهی نیز مناسب است و اینترنت تان قطع نخواهد شد. علاوه بر این موارد خانواده های دارای فرزند هم می توانند با خیال راحت بچه ها به قسمت مخصوص بازی ببرند و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. همانطور که احتمالا حدس زده اید، در آن جا ورزش های آبی و تفریحاتی این چنینی برنامه ریزی شده است تا گردشی به یاد ماندنی تر شکل بگیرد. حتما جت اسکی و قایق سواری را امتحان کنید. در محدوده ساحل رستوران های خیلی بزرگی ساخته نشده است اما چند فست فود و کافه دنج و تمیز وجود دارد که برای یک عصرانه مختصر خیلی هم خوب هستند. پاکورا تک، مادر و فیشر برخی از آن ها به شمار می روند.

نمای کلی پارک ساحلی ریشهر

بهترین زمان بازدید از پارک ساحلی ریشهر

می توان گفت که از اواخر بهمن و اسفند تا اوایل فصل بهار بهترین زمان ممکن برای سفر به بوشهر محسوب می شود. در این دوره هوا خنک تر است و گرما آزار دهنده نخواهد بود. برای کسانی که در شهرهای دیگر ساکن هستند خو گرفتن به دمای بالای آن جا در مدتی محدود، بسیار سخت است. برای تعطیلات عید هم این گزینه مناسب و مطلوب خواهد بود؛ یک بلیط اتوبوس بوشهر یا بلیط هواپیما تهیه کرده و از سفر پیش روی تان لذت ببرید.

جاذبه های نزدیک به پارک ساحلی ریشهر

یک دهکده گردشگری با امکانات گسترده در همان حوالی واقع شده است که دیدن کردن از آن هم به پربار تر شدن سفر کمک شایانی می کند. اگر به دوچرخه سواری علاقه دارید یا مشتاق هستید یک بار هم که شده شتر سوار شوید، حتما سری به آن جا بزنید.

آدرس و راه های دسترسی با وسایل مختلف

با تهیه بلیط هواپیما بوشهر به سریع و راحت ترین حالت ممکن در عرض تقریبا یک ساعت از هر نقطه ایران می توانید به آن جا برسید. اگر قصد دارید با خودرو شخصی حرکت کنید، جاده قم-بوشهر گزینه بسیار خوبی است. طی این راه باید از کاشان، اصفهان و یاسوج و … بگذرید. از جاده ساوه تا شهر مقصد هم حدودا 12 ساعت راه در پیش خواهد بود. سومین مسیر دسترسی که کمی طولانی تر به نظر می رسد؛ جاده اراک به بوشهر با 14 ساعت زمان است. به هر صورت این امکان وجود دارد تا بر حسب سلیقه و بودجه ای که مدنظر دارید از طریق خطوط هوایی یا شیوه زمینی با خودرو یا اتوبوس اقدام فرمایید. در بدو ورود می بینید که چه جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیری آماده میزبانی از شما خواهند بود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *