در ایران دورە اسلامی، بناهای آرامگاهی پس از مساجد در شمار پر تعدادترین و رایج ترین نوع بنای عمومی هستند و در بافت فرهنگ و جامعە اسلامی ریشه دوانیده است. این دسته از بناها، از جنبه های مختلف معماری، هنری، تاریخی، مذهبی و … درخور توجه هستند. توجه به آرامگاه و ساختن این گونه از بناها، ناشی از اعتقاد به جهان پس از مرگ، میل به جاودانگی و نیز علاقه و ارادت دوستداران و پیروان شخص درگذشته است. ساخت این بناها که از آنها با اسامی مختلفی از قبیل «قبه»، «مدفن»، «مزار»، «روضه»، «مشهد»، «مقام»، «مقبره»، «بقعه»، «آستانه»، «گنبد»، «امامزاده» و «برج» نیز یاد می شود، از سدۀ چهارم هجری به بعد و با پدیدآیی سلسله های مختلف محلی در شرق و شمال ایران که همزمان با تضعیف خلافت عباسی بود، رواج یافت. شأن والایی که مقبره از همراهی با بنیادهای وابسته به دست آورد بر این امر دلالت داشت که عملکرد آن صرفاً به مکانی برای تدفین یا یادبود محدود نمی شد. مقبره در جامعە اسلامی سده های میانه و اغلب در سطح به اصطلاح مذهب تودە مردم یا عوام الناس، منزلتی بسیار والا یافت. در ایران تعداد زیادی از این مقابر به شمار می رود که یکی از آنها مقبره ملا محمد شهرآشوب در استان مازندران و شهرستان بابل است.

معرفی مقبره ملا محمد شهرآشوب

معرفی مقبره ملا محمد شهرآشوب

بابل که از شهرستان های شمالی کشور به شمار می رود، دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است و سالیانه افراد زیادی این شهرستان را برای سفر انتخاب می کنند. از جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به مسجد چهارسوق، روستای فیروزجاه، تالاب لنگور، روستای حمزه کلا شش پل، آبشار تیرکن (هفت آبشار)، دریاچه کامی کلا، امامزاده جعفر بابل، مسجد کاظم بیک و … اشاره کنند. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر مقبره ملا محمد شهرآشوب محسوب می شود که بنای آن به دوران قاجار بر می گردد. این بنا که معماری زیبایی و همچنین قدمت زیادی دارد در لیست آثار ملی ایران در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۸۲ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این بنا در روستای بنگر کلا قرار دارد و بنای آن توسط یک از افراد با نفوذ این منطقه یعنی معزالسلطان کلاگر محله ای ساخته شده است. ابن شهر آشوب از کودکی مشغول تحصیل در علوم دینی شد به طوری که در هشت سالگی حافظ کل قرآن بود. وی پس از فراگیری قرآن و دروس مقدماتی و ادبی به تحصیل علوم و معارف دینی مثل فقه و اصول، حدیث، رجال، کلام و تفسیر پرداخت.

ساختار بنا و معماری مقبره ملا محمد

ساختار بنا و معماری مقبره ملا محمد

این بنا پلانی مستطیل شکل دارد و از دو بخش ستوندار و بدنه اصلی تشکیل شده است. بخش ستوندار اطراف بخش اصلی بقعه قرار دارد و از ۸ عدد ستون فیلپای آجری در طول و ۵ عدد ستون فیلپای آجری در عرض تشکیل و بین ستون ها طاق نمای آجری هلالی اجرا شده است و در قسمت بالای طاق نمای آجری تزیینات آجری شامل دندان موشه ای، هره چینی دیده می شود. نمای بخش ستوندا کاملا آجری و بین آجرها با ملات بند کشی شده است. در نمای آجری بخش ستوندار مشتوهایی در داخل ستون های آجری قرار دارد که زیبایی بیشتری به بنا بخشیده است. در بالای دو طاق نمای ورودی شمالی و جنوبی با آجرسال ۱۳۲۳ برجسته کاری شده است. این تاریخ ساخت بنا محسوب می شود که به هجری قمری نوشته شده است. قبر ملا محمد شهرآشوب به صورت هم سطح با کف است و بر روی قبر صندوق چوبی با تزیینات گره چینی مشاهده می شود. پوشش بقعه بصورت سفال پوش بر روی خرپای چوبی و با تزیینات چوبی شامل شیرسر در نمای اصلی بقعه نمایان است. سقف بقعه از داخل قاب کوبی شده و درهای چوبی در این بنا به صورت دو لنگه ای و یک لنگه ای با کتیبه و شیشه های رنگی است. برای نحوه دسترسی به این بنا این مطلب از مجله مستر بلیط را تا انتها دنبال کنید.

راه های دسترسی به مقبره ملا محمد

راه های دسترسی به مقبره ملا محمد

برای اینکه به این بنا برسید بادید اقدام به خرید بلیط اتوبوس بابل کنید و به این شهرستان بروید. پس از اینکه به این ناحیه رسیدید باید به ست روستای بنگر کلا بروید. فاصله این روستا از شهر بابل در حدود 20 کیلومتر می شود.

بازدید از مقبره ملا محمد شهرآشوب

برای دیدار از این مقبره نیازی به پرداخت هزینه نیست و می توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورت سفر به این ناحیه از این بنا حتما دیدن کنید. در هر زمانی که دوست دارید می توانید از این بنا دیدن کنید و زمان خاصی ندارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *