شهریکند

شهریکند؛ معرفی + راه های دسترسی

آیا تاکنون به شهریکند سفر کرده اید؟ منطقه اطراف دریاچه ارومیه از مناطق بسیار مهم در مطالعات باستان شناسی ایران به شمار می رود. وجود محوطه های باستان شناسی از دوره های پارینه سنگی تا دوره متاخر نشان دهنده توجه انسان به این منطقه بوده که شرایط زیست محیطی مناسب را می توان دلیل گرایش به استقرار در این منطقه دانست.

در چند سال گذشته و طی بررسی های مختلف و پراکنده چند محوطه پارینه سنگی در این محدوده جغرافیایی کشف شد. این محوطه که عمدتا در جنوب دریاچه و بر روی تراس های رودخانه های این منطقه هستند، نشان از وجود استقرار های از دوره پارینه سنگی قدیم و صنعت ازار سازی آشولی دارند.

یکی از این مناطق محوطه شهریکند است که در نزدیکی روستای شهریکند و در شهرستان بوکان قرار دارد. در این قشمت از مجله مستر بلیط ما به سراغ این محوطه باستانی رفته ایم تا شما را با این منطقه بیشتر آشنا سازیم.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر بوکان و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “بوکان” را مطالعه نمایید.

معرفی شهریکند

روستای شهریکند در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بوکان قرار دارد. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 1300 متر است. محوطه باستانی شهریکند در نزدیکی این روستا واقع شده و قدمت آن را مربوط به زمان پارینه سنگی دانسته اند که در بستر روخانه سیمینه رود قرار داشته است.

محوطه باستانی شهریکند

محوطه باستانی شهریکند

محوطه شهریکند دارای سنگ های آندزیت سبز تا خاکستری و دوره زمین شناسی این محدوده دوره کرتاسه است. در بررسی های اولیه در بستر خشک شده قلوه سنگ های از جنس بازالت و کوارتزیت و آهک مشاهده شد که با توجه به اینکه این قطعات گرد شده دارای سطحی صیقلی بودند از ارتفاعات بالاتر و بر اثر فشار آب به پائین غلطیده اند.

در این محوطه سه دره دیده می شود. این دره ها شامل دو دره جوان و یک دره نسبتا پیر است. با توجه به اینکه پراکنده گی اصلی قطعات در دامنه و اطراف دره شماره سه قرار دارد و این دره بر اساس فرم و شکل ظاهری خود دارای قدمتی بیشتر از دره های کناری خود است، محل اصلی استقرار این قطعات در این محدوده جالب توجه می نمایاند و احتمالا محل اصلی استقرار این محوطه همین دهانه دره باشد.

در اطراف همین دره یک غار دیده می شود. در بررسی این غار هیچ گونه داده فرهنگی که نشان دهنده وجود استقرار در این مکان باشد به دست نیامده و کف این غار دارای بستری سنگی بوده و بر دهانه آن آثاری از فضولات دامی دیده می شود.

برای سفر به این منطقه می توانید بلیط اتوبوس بوکان را به صورت آنلاین و از طریق مستر بلیط تهیه نمائید و از مزایای خرید آنلاین استفاده کنید.

راه های دسترسی به شهریکند

همانطور که قبلا اشاره شد این منطقه در 19 کیلومتری شهرستان بوکان قرار دارد. بنابراین برای سفر به این منطقه باید به با خودرو شخصی و یا تاکسی خود را به آن برسانید.

شرایط بازدید  از شهریکند

شرایط بازدید از شهریکند

دیدار از این مکان شرایط خاصی ندارد ولی بهتر است از لباس و کفش مناسب استفاده کنید و سعی کنید موقع بازدید سری به روستا نیز بزنید و از صنایع دستی و محصولات روستاییان خرید به عمل آوردید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل ارومیه شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *