تپه میراشکار

تپه میراشکار؛ معرفی+راه های دسترسی

تپه میراشکار کجاست؟ تپه باستانی یا تاریخی، تپه یا پشته ای است که از تخریب کامل یا ناقص شهر، قلعه و زیگوراتی که در گذشته در آن محل قرار داشته، به وجود می آید. امروزه محققان با پژوهش در این تپه های باستانی به اطلاعات بسیار با ارزشی درباره نحوه زندگی و حتی رسوم گذشتگان پی برده اند.

در بسیاری از این تپه ها می توانید ظروف و وسایل مربوط به دوره های گذشته را بیابید که این موضوع باعث می شود بتوان به خصوصیات مربوط به دوره های تاریخی پی برد. در برخی موارد زمانی را برای بازدید افراد علاقه مند به این مکان ها قرار می دهند و آنها می توان از نزدیک با مکانی که زمانی سکونت گاه گذشتگانمان بوده است، بیشتر آشنا شویم.

یکی از این مناطق که تماشای آن می تواند بسیار جذاب و خاطره انگیز باشد تپه باستانی میراشکار در فیروزکوه است، که در مجله مستر بلیط به توضیحاتی درباره آن می پردازیم.

در باره تپه میراشکار

معرفی تپه میراشکار

این تپه در 1200 متری جنوب شرقی سرخ قلعه و تنگه سرانزا و بین دو رودخانه ای که یکی از گور سفید و دیگری از مهن جاری هستند قرار دارد. ارتفاع این تپه از زمین های اطرافش 120 متر است.

جهت آن از شرق به غرب کشیده شده و طول و عرض آن 60 و 40 متر است. در سطح بالای تپه آثار حفاری های غیر قانونی بسیاری دیده می شود در نتیجه آن، گودال های زیادی به وجود آمده و در آنها انبوهی از سفال ها قابل دیدن است.

سفال های موجود در تپه از نوع سفال قرمز رنگ، نخودی، نقش افزوده، نقش کنده و نقش زیر لعاب هستند و قدمت آنها به حدود هزاره اول قبل از میلاد بر می گردد و آنچه ظواهر امر نشان می دهد تا اواخر ایلخانیان مورد استفاده قرار می گرفته اند.

با توجه به تحقیقات و کاوش هائی که در این مکان انجام گرفته است، محققان گمان می کنند این محل ابتدا به عنوان زیستگاه مورد استفاده بوده است و بعد ها به عنوان دیدگاه و محل نگهبانی از تنگه سرانزا به کار برده دشده است.

در ضلع شرقی و جنوبی تپه میراشکار رگه های از صخره های سنگی طبیعی با رنگ نخودی وجود دارد که از دور به دیوارهای دست ساز شبیه هستند. نوع سنگ این صخره ها از نوع کم استقامت بوده و بر اثر خرد شدن، سنگ لاشه های فراوانی را در سطح تپه و زمین های اطراف پراکنده است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهرستان فیروزکوه و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “فیروزکوه” را مطالعه نمایید.

سرانزا

در حال حاضر در قسمت شمال غربی آن و جائی که از ارتفاع آن کم می شود، حوضچه آبی را با مصالح آجر و سیمان ساخته اند و آب رودخانه گور سفید را با کمک پمپ برقی به آن منتقل و از آنجا بر سطح زمین های اطراف جاری می نمایند. وجود این حوضچه و جوی های آب موجب فرسایش شدید تپه و تخریب بخش هائی از آن شده است.

جاده فیروزکوه به سمنان از سمت شرقی این تپه و جاده فیروزکوه به مهن از جبهه غربی آن عبور می نماید. در 750 متری جنوب شرقی تپه میراشکار، تپه کوچکی قرار دارد که به 50 متر خاک آن با زمین های اطراف تفاوت داشته و به رنگ کبود متمایل به سفید می ماند.

این تپه مانند یک آتشفشان کوچک انبوهی از فسیل های متعدد جانوران دریائی مانند صدف را در خود جای داده و به اطرف پراکنده می کند. دیدن این همه فسیل در یک نقطه کوچک و متفاوت از دیگر نقاط تامل برانگیز است.

سفر به فیرورکوه را می توانید از طریق قطار و با خرید بلیط قطار فیروزکوه از مستر بلیط و به صورت آنلاین انجام دهید.

خصوصیات هزاره اول پیش از میلاد

خصوصیات هزاره اول پیش از میلاد

هزاره اول قبل از میلاد دوره زمانی بین سال 1000 قبل از میلاد تا 1 قبل از میلاد بود. این دوره شامل عصر آهن در دنیای قدیم است. جمعیت جهان تقریبا در طول این هزاره دو برابر شده بود و از حدود 100 میلیون نفر به حدود 200-250 میلیون نفر رسید.

امپراتوری نئو آشوریان در سده های ابتدایی هزاره، که توسط امپراتوری هخامنشی در قرن ششم میلادی برچیده شد، در خاور نزدیک تسلط دارد. مصر باستان رو به زوال است و در 525 پیش از میلاد به دست هخامنشیان سقوط کرد.

دسترسی به تپه میراشکار

راه های دسترسی به تپه میراشکار

برای دسترسی به این منطقه و دیدار از است بهتر از خودرو شخصی استفاده کنید در رفت و آمد دچار مشکل نشوید.

بازدید از تپه میراشکار

بازدید از این منطقه را بهتر است در روز انجام دهید تا بتوانید به راحتی از دیدار این همه شگفتی بهره مند شوید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل تهران شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *