شش گونه گردشگری وجود دارد که شامل موارد روبرو می شود: 1- گردشگری قومی، 2- گردشگری هنری، 3- گردشگری تاریخی، 4- گردشگری تفریحی و ورزشی، 5- گردشگری کاربردی و 6- گردشگری طبیعتگرا (یا طبیعت گردی) که تاًکید این نوع گونه از گردشگری بر جاذبه های طبیعی و محیطی و پناه بردن به آغوش طبیعت زیبا و تحسین و درک و لذت بردن از جاذبه های طبیعی است. طبیعت گردی یا گردشگری مبتنی بر طبیعت شامل انواع گردشگری است که بر تمامی ویژگی های طبیعی بکر یا محیطهای طبیعی دست نخورده اشاره دارد. به عبارتی می توان گفت، طبیعت گردی به هر شکلی از گردشگری که در درجه اول بر محیط زیست طبیعی به عنوان جاذبه های خود متکی باشد، دلالت دارد. این نوع گردشگری مبتنی فعالیت های کلی زیر است: فعالیت ها و استفاده های مصرفی (مانند فعالیت های تفریحی، شکار، ماهیگیری)، ماجراجویی و تفریح در هوای آزاد، لذت بردن منفعل از مناظر و حیوانات و جانوران و فعالیتهای غیر مصرفی به منظور حفاظت و پژوهش. گردشگری مبتنی بر طبیعت یا طبیعت گردی در برگیرنده اشکال گردشگری زیر است: گردشگری در طبیعت، گردشگری در زمینه عناصر خاص محیط طبیعی و گردشگری توسعه یافته به منظور حفاظت و نگهداری از مناطق طبیعی. در ایران جاذبه های طبیعی زیادی وجود دارد که افراد به سمت خود می کشاند و یکی از آنها دره کهمان سلسله به شمار می رود.

معرفی دره کهمان

معرفی دره کهمان

شهرستان سلسله به مرکزیت الشتر، یکی از شهرستان های استان لرستان به شمار می رود که به سبب قرار گیری در ناحیه ای کوهستانی تابستان هایی بسیار خنک دارد. برخی خاورشناسان سرزمین کهن الشتر را همان «نیسا» دانسته‌اند که داریوش در کتیبه بیستون از آن یاد کرده است، ولی پورداوود در این نظریه تردید دارد، زیرا نیسای یاد شده متعلق به دوره ماد، و از مکان‌های مهم پرورش اسب بوده‌ است. در این شهرستان می توانید جاذبه های گردشگری گوناگونی را بیابید که یکی از آنها دره کهمان به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این پدیده طبیعی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. دره کهمان مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان و در شهرستان سلسله (در نزدیکی الشتر) در روستای دره تنگ علیا و دره تنگ سفلی و در محدوده شمال شرقی شهرستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این دره علاوه بر آثار تاریخی می توانید شاهد طبیعتی بی نظیر و اعجاب انگیز باشید سالاه دوستداران طبیعت به سمت آن گسیل پیدا می کنند. در مورد وجه تسمیه این دره گفته می شود که منطقه «کهمان» به دوره های باستان باز می گردد که در آن پادشاهان به خوشگذرانی می پرداختند. کهمان بر گرفته از واژه «کی امان» به معنای (امانگاه کیان – مامن پادشاه) است. کهمان در زبان محلی (لکی)، «کیه مو» خوانده می شود.

جاذبه های طبیعی دره

جاذبه های طبیعی دره

این دره از پوشش گیاهی بی نظیری برخوردار است و در آن می توانید شاهد گیاهان مختلفی مثل درختان کهن سال بلوط، گردو، انجیر، چنار، گلابی کوهی، زالزالک، زبان گنجشک، سیب، صنوبر، سپیدار، آلوی کوهی، و درختچه های گون باشید. این منطقه همانند بسیاری از اکوسیستم های طبیعی جاندران زیادی را در خود جای داده است که از آن میان می توان به خرس، پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سگ آبی، سمور، موش خرما، کل، بز، قوچ، میش، کبک کوهی، گراز، خوک، تیهو، کبک دری، گنجشک، بلدرچین، قرقاول، کلاغ و دیگر انواع خزندگان، پرندگان و بندپایان اشاره کرد. درختان گردویی که در این دره وجود دارند بسیار قدیمی هستند و عمری برخی از آنها حتی به  100 سال هم می رسد.

راه های دسترسی به دره کهمان

راه های دسترسی به دره کهمان

برای اینکه به این منطقه بروید باید در ابتدا راهی شهرستان الشتر شوید که می توانید این کار را با خرید بلیط اتوبوس به صورت آنلاین انجام دهید و سپس با وسایل نقلیه عمومی خود را به این دره برسانید. اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنید بهتر است از طریق جاده دره تنگ خود را به این ناحیه برسانید.

بازدید از دره کهمان

برای دیدار از این ناحیه نیازی نیست هزینه ای را پرداخت کنید و می توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید. زمانی که در آنجا هستید می توانید فعالیت های گوناگونی مثل کوهنوردی، آب تنی، عکاسی و … را انجام دهید. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورت سفر به این منطقه دیدار از این دره را از یاد نبرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *