امروزه انواع مختلفی از گردشگری وجود دارد که گردشگری مذهبی، فرهنگی، طبیعت گردی، تجاری و … برخی از آنها به شمار می روند. در حال حاضر طبیعت گردی در بین سایر بخش های گردشگری بیشترین طرفدار را دارد. طبیعت گردی سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که در آن ضمن حفاظت از محیط زیست بر رفاه مردم محلی تأکید می شود. رشد سریع و افزایش روزافزون گردشگری و به خصوص طبيعت گردی در سال های اخير با وجود این که اثرات مثبت اقتصادی فراوانی داشته و نقش مهمی را در احيا و متنوع سازی اقتصادی جوامع ایفا کرده است، اما در عين حال باعث شده تا افراد بيشتری نسبت به گذشته، طبيعت و محيط زیست را از نزدیک لمس کنند و به نوعی در تعارض با آن قرار بگيرند. در سراسر ایران جاذبه های طبیعی گوناگونی وجود دارد که مقصد طبیعت گردان زیادی هستند. یکی از این جاذبه ها، تنگه بوچیر در جنوب ایران و در استان هرمزگان به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه طبیعی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم پس اگر تصمیم دارید زمانی به این ناحیه سفر کنید این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

درباره تنگه بوچیر

درباره تنگه بوچیر

پارسیان یکی از شهرستان های استان هرمزگان به شمار می رود که سالانه افراد زیادی برای سفر به آنجا می روند. این ناحیه از آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است، هر چند که نسبت به دیگر بخش های استان آب و هوایی ملایم تر دارد. شهرستان پارسیان به خاطر وجود جاذبه های طبیعی درون آن، همچون سواحل بکر و زیبا، چشمه ها، قلعه ها و غارهای قدیمی یکی از منطقه های زیبای استان هرمزگان به شمار می رود که در ایام نوروزی پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی است. یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان تنگه بوچیر به شمار می رود که زیبایی بی نظیری دارد. این تنگه در فاصله 5 کیلومتری از روستایی به نام بوچیر قرار دارد که فاصله آن پارسیان در حدود 64 کیلومتر می شود. روستای بوچیر یکی از قدیمی ترین روستاهای این ناحیه به شمار می رود به طوری که قدیمی ترین ساکنان آن زرتشتیان بوده اند. نام بوچیر از کلمه بن چین گرفته شده است، در زمان حمله مسلمانان به این منطقه تمام زرتشتیان این منطقه کشته شدند و از این رو این نام انتخاب شد، «بوچیر» در دوران گذشته مقر فرمانروایان «قبیله آلحمادی» بوده ‌است.

ساختار و طبیعت تنگه

ساختار و طبیعت تنگه

این تنگه در عمق 50 متری از سطح زمین و در ناحیه ای کویری قرار دارد به همین خاطر در تابستان و گرمای بسیار هم این دره بسیار خنک است. این موضوع را می توان از شگفتی ها و دلایل محبوبیت این ناحیه دانست. تنگه بوچیر شکافی در دل کوه به شمار می رود که برای ورود به آن باید ابتدا وارد محدوده آبی عمیقی شوید که برخی عمق آن را بیش از ۸۰۰ متر می دانند. چشمه که منبع اصلی آب جاری تنگه است در انتهای غار و یا شکاف واقع شده است. این شکاف ۱۰۰۰ متری، دارای فراز و فرودهای زیادی است که طی کردن مسیر را دشوار می نماید. در انتهای تنگه می توان چشمه ای را مشاهده نمود که ۳۵ متر عمق دارد. در طول مسیر جایی برای استراحت وجود ندارد و باید کل آن را شنا کنید. دمای آب در ابتدا گرم است و هر چه رو به جلو می روید از گرمی آن کاسته می شود و رو به سردی می گراید و دمای آن بین 10 تا 20 درجه همیشه ثابت است. این تنگه محل زندگی ماهی های دکتر فیش است و آنها را به وفور می توانید در این محوزه مشاهده کنید.

راه های دسترسی به تنگه

راه های دسترسی به تنگه

برای اینکه از این محل دیدن کنید می توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس کنید و به شهر پارسیان بروید. پس از اینکه به پارسیان رسیدید باید راهی روستای بوچیر شوید. برای اینکار هم می توانید از تور های موجود و هم وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنید باید در جاده پارسیان – بندر لنگه قرار بگیرید و پس از طی 64 کیلومتر به این محل می رسید.

بازدید از تنگه بوچیر

برای دیدار و گشت و گذار در این ناحیه بهتر است وسایل مورد احتیاجتان را با خود ببرید. این وسایل شامل جلیقه نجات، کفش مناسب، طناب، لباس و … می شود. در ضمن به هیچ عنوان تنهایی اقدام به شنا در این دره نکنید زیرا این کار بسیار خطرناک است. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورتی که به این خطه سفر کردید، این مکان شگفت انگیز را از دست ندهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *