روستای گویجه قلعه یکی از فوق‌ العاده‌ ترین روستاهای هشترود است که زیبایی منحصر به‌ فردی دارد و در آن مکان‌ های دیدنی زیادی وجود دارد. از این‌ رو هر ساله افراد زیادی بلیط اتوبوس هشترود را تهیه می‌ کنند و به دیدن این مکان رؤیایی می‌ روند. هشترود یکی از شهر‌های معروف جنوبی در استان آذربایجان شرقی است که در آن 8 رود با نام های قره قیه، قرانقو، اجیرلو، آیدوغموش، آجی‌ چای، لیلان چای، قلعه‌ چای و قوری چای وجود دارد. به همین علت است که نام آن را هشترود، گذاشته اند. در روستای گویجه قلعه، یک قلعه بسیار جالب وجود دارد که نام آن را از سنگ‌ های سبز رنگی که در منطقه وجود دارد، گرفته‌ اند. این روستا در بین کوه‌ های بلند و برفی جای گرفته‌ است که سرسبزی و جذابیت خاصی دارند. در هر صورت اگر می‌ خواهید درباره این جاذبه تاریخی اطلاعات بیشتری به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید و به مطالب ذکر شده نیز توجه کنید.

تاریخچه روستای گویجه قلعه

تاریخچه روستای گویجه قلعه

در حال‌ حاضر تاریخچه دقیقی از به وجود آمدن این روستای سرسبز در دسترس نیست اما در اطراف قلعه ای که در آن جا وجود دارد، یک سری آثار به دست آمده است که نشان می‌ دهد این جاذبه تاریخی، مربوط به هزاره قبل‌ از میلاد تا دوران اسلامی است. برخی از پژوهشگران نیز معتقدند که گویجه قلعه، شاهکاری از حجاری 3 هزار ساله است و مردم در ساخت آن، نقشی نداشته اند. این قلعه جذاب و دیدنی در سال 1382 به شماره‌ 10471 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و هم اکنون افراد علاقمند از سراسر کشور می‌ توانند در هر زمانی که خواستند، به این منطقه تماشایی بروند و از تماشای روستای گویجه قلعه و زیبایی های بکر آن اطراف لذت ببرند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

روستای گویچه قلعه، آب‌ و هوایی بسیار دلپذیر دارد و مردمی که در آن‌ جا زندگی می‌ کنند، بسیار مهمان‌ نواز هستند. همان‌ طور که گفته شد، در این روستا یک قلعه جذاب و تاریخی وجود دارد که ابعاد کوچکی دارد. در واقع این قلعه حاصل توده‌ هایی طبیعی است و انسان‌ ها فقط با استفاده از سنگ‌ های بزرگ، راه‌ های آن را به بیرون متصل کرده‌ اند. داخل این قلعه یک در بزرگ وجود دارد و در بالای آن نیز آب‌ انباری بسیار زیبا وجود دارد. داخل این آب انبار، یک چشمه‌ خروشان نیز وجود دارد که آب های از دست رفته را جایگزین می‌کند. شما می‌توانید به راحتی از سایت مستر بلیط، هر گونه بلیطی که خواستید را برای خود و خانواده تان تهیه نمایید و به این منطقه سفر کنید. مردم این روستا درآمدشان را از دام‌ ها و محصولات دامی به دست می‌ آورند و اکثرا به شغل دامپروری مشغول هستند. زبان اصلی مردم روستای بی نظیر قلعه گویجه، ترکی آذربایجانی است اما بیشتر آن‌ ها به زبان فارسی نیز تسلط دارند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

اهالی ساکن این روستا محصولات زیادی همچون غلات، حبوبات، علوفه، عسل، محصولات حیوانی، کره، میوه و سبزیجات را تولید می‌ کنند و از طریق فروش آن‌ ها، برای خود کسب درآمد کی‌ کنند. همچنین قابل ذکر است که در این روستا صنعت قالی بافی، رونق زیادی دارد و اکثر بانوان برای خود در منزل، کار قالی بافی را انجام می دهند. در نزدیکی همین منطقه، یک قبرستان تاریخی بسیار جالب نیز وجود دارد که مربوط به دوره حکومت سلجوقیان است و می توانید از آن هم، بازدید به عمل آورید. بهتر است بدانید؛ مناسب‌ ترین زمان برای سفر به این روستای فوق‌ العاده، فصل بهار و تابستان است. زیرا در این فصل‌ ها، روستا سرسبزی و صفای بیشتری دارد و طبیعت آن نیز چشم‌ نوازتر است. خانه های قدیمی، گل های رنگارنگ، درختان سرسبز و رودخانه های خروشان در کنار هم؛ شکوه و زیبایی خاصی را در به وجود آوردند که قطعا با تماشای آن‌ها شگفت‌ زده خواهید شد.

شرایط بازدید از روستای گویجه قلعه

مسیر روستای گویجه قلعه شهرستان هشترود کاملاً خاکی است و برای رسیدن به آن باید از دره‌ ها و کوه‌ های زیادی عبور کنید. از این رو لازم است استقامت بدنی کافی داشته باشید زیرا بازدید از این محل نیازمند مقداری کوهنوردی نیز است. همچنین توصیه می‌ کنیم برای داشتن سفری راحتT حتما وسایل مورد نیاز و ضروری مانند کفش کوهنوردی، موبایل، عینک و کلاه آفتابی، وجه نقد، تنظیم باد، کارت بانکی، سوخت و خودرو، آب آشامیدنی و… را به‌ همراه خود ببرید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

این جاذبه گردشگری بی نظیر در آذربایجان شرقی، مراغه، 45 کیلومتری جنوب شرقی مراغه، بخش سراجوی و دهستان قوری چای جای گرفته است. برای دسترسی به این منطقه می‌ توانید از هر وسیله نقلیه و حمل‌ و نقلی که خواستید، بهره بگیرید. البته برای داشتن سفری راحت‌ تر، بهتر است از خودروهای شخصی کمک بگیرید. ممنون از این‌ که تا انتهای مجله مستر بلیط همراه ما بودید، امیدواریم از مطالب ذکر شده در این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *