ايران دارای تمدن و فرهنگی غنی و نيز محيط طبيعی كم نظير است. ويژگی های طبيعی و فرهنگی متنوع در ايران باعث شده كه اين كشور به لحاظ مكان های ديدنی و جاذبه های توريستی در رديف يكی از ده كشور برتر دنيا قرار گيرد. جاذبه های باستانی، فرهنگی و طبيعی ايران مبنای بسيار مطلوبی برای توسعه ژئوتوريسم تشكيل داده است. توانمندی های ايران در زمينه ژئوتوريسم سبب شده كه مناطقی از ايران با توجه به ويژگی های طبيعی، زمين شناسی و ژئومورفولوژيكی مانند كوير لوت، كوهستان های سهند و سبلان و انواع غارها از نامزدهای پيشنهادی برای ثبت در فهرست جهانی يونسكو در حوزه ژئوتوريسم معرفی شوند. در ايران طيف گسترده ای از غارها با ساختارهای متفاوت وجود دارد. يكی از اين غارها، غار غار تایه گه ملکشاهی در غرب كشور به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این غار اطلاعاتی را جمع آوری کرده ایم که با شما به اشتراک می گذاریم. در صورتی که تصمیم دارید زمانی به این منطقه سفر کنید پیشنهاد ما به شما این است که ادامه این مطلب را به طور کامل مطالعه کنید تا با این پدیده طبیعی بیشتر آشنا شوید و از سفری که به این محل خواهید دشات بیشترین بهره را ببرید.

معرفی غار تایه گه ملکشاهی

معرفی غار تایه گه ملکشاهی

شهرستان ملکشاهی یکی از شهرستان های استان ایلام محسوب می شود که از تاریخ و همچنین طبیعتی غنی و بی بدیل برخوردار است. شهرستان ملکشاهی در دامنه کبیرکوه قرار گرفته‌ و در سه هزار سال قبل از میلاد به عنوان (ورهشی) در کتیبه‌های آشوری واقع در سر چشمه رودخانه گُل گُل در بخش گچی ذکر شده ‌است. در این شهرستان می توانید آثار تاریخی و طبیعی زیادی را پیدا کنید که از آن جمله می توان به قلعه جوق، پنجه علی، کوشک قِیَنقَر، بقعه سید محمد ابوچماقین، نقش‌برجسته گل گل ملکشاهی، غار تایه گه ملکشاهی و … اشاره کرد. در ادامه در مورد غار تایه گه ملکشاهی با شما به صحبت می نشینیم و شما را با این پدیده طبیعی بیشتر آشنا می کنیم. غار تایه گه ملکشاهی در 2 کیلومتری جنوب غربی روستای وری و در فاصله 15 کیلومتری جنوب ملکشاهی در میان دره‌ای که به رودخانه جنوب روستا منتهی می‌شود، ‌قرار گرفته است. این غار امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه شناخته می شود و سالانه افراد زیادی برای غار نوردی و گردش و تفریح به این غار می روند. هر چند که این غار زیبا بیشتر در بین مردم منطقه شهرت دارد و کسانی که برای گذران وقت به آنجا می روند افرادی هستند ساکن منطقه به شمار می آیند. گفته می شود که این غار به دوران دوم زمین‌شناسی تعلق دارد.

ساختار و طبیعت غار

ساختار و طبیعت غار

دهانه این غار عرضی برابر با 25 متر دارد که پس از عبور از آن به تالاری با طول 120 متر می رسید. ارتفاع این غار از سطح زمین تا سقف آن در حدود 33 متر می شود. در کف و سقف غار می توان استالاکتیت و استالاگمیت‌های زیادی را دید که یکی از زیبایی های و شگفتی های این غار به شمار می روند. در فاصله 10 متری از ورودی غار، استخر آبی به چشم می خورد که آب تولید شده از ذوب شدن برف های زمستانی که به داخل غار سرازیر می شوند، در آن می ریزند. لازم به ذکر است که این غار زیستگاه تعد بی شماری از خفاش های گوناگون محسوب می شود. ورودی این غار از تالاری بزرگ شروع و هر چه رو به جلو می روید باریک تر می شود و قسمت انتهایی غار هنوز مشخص شده است.

راه های دسترسی به غار

راه های دسترسی به غار

اگر مایل شدید از این غار دیدن کنید می توان در ابتدا اقدام به خرید بلیط اتوبوس کنید که این کار را می توانید از طریق مستر بلیط و به صورت آنلاین و در کمترین زمان و با بهترین دسترسی انجام دهید. پس از آن به شهرسان ملکشاهی بروید و با وسایل نقلیه عمومی که در اختیارتان است به غار بروید.

بازدید از غار تایه گه ملکشاهی

دیدار و گشت و گذار در این غار رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد ولی پیشنهاد می کنیم برای ایمنی هر چه بیشتر به تنهایی این کار را انجام ندهید و اگر می توانید از راهنمایی برای این کار کمک بگیرید. همچنین از آسیب زدن به غار و روشن کردن آتش در داخل غار و یا اطراف آن جدا خودداری کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *