شهر اهر در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان اهر در 90 کيلومتری تبریز واقع شده است. این شهر در شرایط موجود مساحتی در حدود 100 هکتار دارد. جنوبی ترین نقطه آن در امتداد رودخانه اهرچای و در مختصات جغرافيایی 38 درجه، 27 دقيقه و 46 ثانيه عرض شمالی و شمالی ترین نقطه آن در دامنه کوه قزلقيه در مختصات 38 درجه، 29 دقيقه و 49 ثانيه عرض شمالی واقع شده است. این شهرستان که یکی از قدیمی ترین مراکز سکونت انسان ها به شمار می رود، دارای جاذبه های طبیعی بی نظیری نیز است. این شهرستان یکی از مناطق کوهستانی به شمار می رود به همین خاطر در زمستان آب و هوایی سرد و در تابستان آب و هوایی گرم دارد. سالانه افراد زیادی با تهیه بلیط اتوبوس اهر راهی این شهرستان می شوند و از جاذبه های گردشگری آن دیدن می کنند. یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان سد ستارخان اهر به شمار می آید که سالانه بازدیدکنندگان زیادی دارد. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است فصل تابستان را برای این کار انتخاب کنید، زیر این شهر در این فصل بسیار خوش آب و هوا می شود و هوایی مطلوب دارد. هر چند که فصل های دیگر آن نیز خالی از لطف نیستند.

معرفی سد ستارخان اهر

معرفی سد ستارخان اهر

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه طبیعی اطلاعاتی را برای شما گردآوری کرده ایم، که پیشنهاد می کنیم حتما آنها را مطالعه کنید. زندگی شهری و مدرن امروزی، افراد بسیاری را به سمت دوری از طبیعت سوق داده ولی نیاز به طبیعت در انسان ها از بین نرفته است. افراد زیادی هستند برای گذران اوقات فراغت و تعطیلاتشان طبیعت را انتخاب می کنند. یکی از مناطقی که می تواند برای گردشگران طبیعت بسیار جالب باشد سد ستارخان واقع در شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی است. سد ستارخان در موقعیت جغرافیایی 46 درجه و 47 دقیقه تا 46 درجه و 52 دقیقه طول شرقی و 38 درجه و 25 دقیقه تا 38 درجه و 31 دقیقه عرض شمالی قرار دارد. این سد در 15 کیلومتری شهر اهر قرار دارد، که بر روی رودخانه اهر چای احداث شده است. این سد در  سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید و علاوه بر تأمین آب شرب شهرستان اهر، ظرفیت آبیاری بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست خود را دارد. این منطقه به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده، که سالانه پذیرای صدها مسافر و گردشگر برای بهره مندی از طبیعت و چشم اندازهای طبیعی این منطقه است.

ساختار و طبیعت اطراف سد

ساختار و طبیعت اطراف سد

این سد از نوع سد های خاکی است که ارتفاعی برابر با 75 متر دارد. طول تاج آن ۳۵۰ متر و عرض تاج و خاكریزی در كف به ترتیب ۱۱ متر و ۴۸۰ متر می شود. هسته رسی پس از برداشت آبرفت به عمق حدود ۱۷ متر بر روی سنگ بستر مناسب قرار گرفته است. حجم مخزن آن در تراز نرمال ۱۳۵ میلیون متر مكعب، حجم مفید آن ۱۲۰ میلیون متر مكعب و حجم آب تنظیم شده در حدود ۹۰ میلیون متر مكعب است. اطراف این سد طبیعتی زیبا و خاص پدید آمده است که شامل انواع مختلفی از گیاهان و درختان مختلف می شود. در داخل آب پشت سد ماهی سفید رودخانه ای، کفال، کپور، زردپر، ساس وجود دارد. علاوه بر این در آن می توان جانداران دیگری مثل نوعی خرچنگ و میگو را نیز مشاهده کرد . در سال 1382 ماهی سوف به این آب افزوده شد که دلیل آن نیز از بین بردن نوعی انگل در آب بود که توسط پرندگان مهاجر به این آب منتقل شده بود. پرندگان مهاجر زیادی در حال حاضر در فصولی خاص به دریاچه پشت سد می آیند که از میان آنها می توان مرغابی، لک ‌لک و مرغ ماهی‌ خوار را نام برد.

راه های دسترسی به سد ستارخان

راه های دسترسی به سد ستارخان

همانطور که گفتیم این سد در 15 کیلومتری شهر اهر و جاده اهر-ورزقان قرار گرفته است. برای اینکه بتوانید به آنجا بروید، هم می توانید از خودرو شخصی و هم وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. هرچند که استفاده از وسیله نقلیه شخصی خیلی راحت تر است و باید در جاده اهر – ورزقان قرار بگیرید.

بازدید از سد ستارخان اهر

برای دیدار از این مکان می توانید در فصل بهار و تابستان مراجعه کنید که هوایی بسیار مطبوع و عالی دارد. هرچند که در فصل پاییز و زمستان این محل زیبایی های مخصوص به خود را دارد و دیدار از آن می تواند برای افراد زیادی جذاب باشد. در این محل می توانید انواع مختلفی از سرگرمی ها را انجام دهید که از آن جمله می توان به عکاسی، دوچرخه سواری، ماهیگیری و … اشاره کرد. در چند سال اخیر وسایل رفاهی مختلفی در این مکان قرار داده شده است که باعث می شود سفری راحت داشته باشید. آلاچیق، سرویس بهداشی، نمازخانه و … برخی از این امکانات به شمار می آیند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *