تالابها و دریاچه ها به عنوان یکی از شاخص ترین زیبایی های خلقت و سودمندترین بوم نظام های طبیعت به شمار می روند. این اکوسیستم های آبی به منزله سرمایه های ارزشمندی هستند که تنظیم آبهای زیرزمینی در محیط پیرامون، تأمین نیازهای حیات وحش و پرندگان، تعدیل خرد اقلیم، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان و … در گرو حفاظت منطقی از آنهاست. حفظ این نظام های پیچیده اکولوژیك و سود جستن از منابع بی شمار اقتصادی، تفرجگاهی، ژنتیکی و غیره، امری بسیار مهم است. بدیهی است، بدون اندیشیدن به محیط زیست، بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی انسانها در چارچوب هر گونه هدف بهره وری از طبیعت امکانپذیر نخواهد بود. رشد و گسترش شهرنشینی و نیاز جوامع شهرنشین به بازدید از جاذبه های طبیعی، سرازیر شدن خیل عظیمی از جمعیت شهرنشین را به نواحی و مکان های دارای جاذبه های گردشگری طبیعی سبب شده است. در این میان تالاب ها و دریاچه ها یکی از انواع جاذبه های گردشگری به شمار می آیند که طرفداران زیادی هم دارند. یکی از دریاچه های ایران که با نام دریاچه شلمزار شناخته می شود در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مورد توجه است. در ادامه این مبحث از مجله مستر بلیط در مورد این پدیده طبیعی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

معرفی دریاچه شلمزار

معرفی دریاچه شلمزار

شهرستان کیار، یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می ورد و مرکز آن، شهر شلمزار است. مردم این شهرستان از قوم بختیاری هستند و زبان آنها لری بختیاری است. توابع این شهرستان شامل بخش ناغان و دهستان می شود و سرشار از جاذبه های طبیعی گوناگون است. دریاچه شلمزار، آبشار دره عشق، روستاهای دوپلان، روستای پوراز و روستای دورک شاهپوری از از جمله این جاذبه های گردشگری به شمار می آیند. دریاچه شلمزار دریاچه‌ای کوچک در مجاورت شهر شلمزار در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و فاصلهٔ آن تا شهرکرد، ۳۷ کیلومتر است. این دریاچه که جلوه ای بی‌ نظیر  دارد یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کیار به شمار می‌رود و در جنوب شرقی شهر شلمزار واقع شده است. دشت زیبای دیزدشت در طول مسیر دریاچه قرار دارد و با ویژگی‌ های منحصربه فرد خود حالت مطلوب و دوست داشتنی را در منطقه به وجود آورده است. گفته می شود که این منطقه در مسیر جاده ولایت قرار داشته و وجود قدم گاهی از امام رضا(ع) هم در این محل و نقل قول‌های فراوان آن حالت معنوی خاصی به آن بخشیده و باعث توجه مردم ولایتمدار به این منطقه شده است.

ساختار و امکانات موجود در دریاچه

ساختار و امکانات موجود در دریاچه

از دریاچه شلمزار دو رودخانه جدا می‌شود که یکی به سمت مرکز شهر و دیگری به سمت روستای دَستِنا می‌رود، که یکی از آن ها برای آبیاری زمین‌ های کشاورزی با نام‌ های زیرتلی و چزغان و چما مورد استفاده قرار می گیرد و  در ادامه به سمت به شهر دستنا و روستای سلم حرکت می‌کند و سرانجام به رودخانه کارون می‌پیوندد. رود دیگراز کنار جاده حرکت می‌کند و مقداری از آن برای پرورش ماهی تولید ماهی قزل آلای سرد آبی مورد صرف می شود و بقیه آن سمت شهر شلمزار حرکت می‌کند و از وسط شهر می گذرد. همچنین از ویژگی‌های این دریاچه می توان به دِبی ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه آن اشاره کرد. پرندگان وحشی و مهاجر و مرکز شیلات ماهی قزل آلا، آلاچیق‌ها و نشیمنگاه‌های زیبا صحنه ای خاص را به وجود آورده اند. در این محل امکانات مختلفی برای مسافرانی که به اینجا می آیند فراهم شده است که از آن جمله می توان به سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، نمازخانه و … اشاره کرد.

راه های دسترسی به دریاچه شلمزار

راه های دسترسی به دریاچه شلمزار

برای اینکه زمانی را در کنار این دریاچه بگذرانید باید در ابتدا بلیط اتوبوس خود را از مستر بلیط به صورت آنلاین خریداری کنید و به شهر شلمزار بروید. زمانی که به شهر رسیدید می توانید با تاکسی خود را به این دریاچه برسانید اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنید باید به شهر شلمزار و 5 کیلومتری آن بروید.

بازدید از دریاچه شلمزار

دیدار از این محل نیاز به هزینه خاصی ندارد و به صورت رایگان می توانید زمانی را در آنجا بگذرانید. از آنجایی که در این محل انواع مختلفی از امکانات رفاهی وجود دارد لحظات خوشی را در آنجا سپری خواهید کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *