یکی از جاذبه های طبیعی که در بین افراد طرفداران زیادی هم دارند، رودخانه ها هستند. رودخانه نوعی آب نواری مانند است که به خاطر وجود نیروی جاذبه به سمت پایین سرازیر می شود. یک رودخانه می تواند گسترده و عمیق باشد، یا به اندازه ای کم عمق باشد که فرد بتواند از آن طرف عبور کند. به جریانی از آب که از رودخانه کوچکتر است نهر یا رود گفته می شود. برخی از رودخانه ها در تمام طول سال جریان می یابند، در حالی که برخی دیگر فقط در فصول خاص و یا در زمان هایی که باران زیادی باریده باشد، جریان دارند. طول بزرگترین رودخانه ها می تواند هزاران کیلومتر باشد. قدرت فرسایشی رودخانه ها می تواند یکی از شگفتی های زمین شناسی مانند دره را ایجاد کند. نکته ای که در مورد تمام رودخانه ها صدق می کند این است که هم رودخانه ها از نقطه ای سرچشمه نامیده می شود شروع می شوند. پيدايش و شكل گيری رودخانه ها متأثر از عوامل مختلفی چون شرايط آب و هوايی، زمين شناسی و جغرافيای منطقه است. در این بخش از مجله مستر بلیط یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر یعنی رودخانه دالکی را به شما معرفی می کنیم، پس اگر دوست دارید در مورد آن بیشتر بدانید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی رودخانه دالکی

معرفی رودخانه دالکی

حوضه رودخانه دالکی دارای عرض جغرافیایی 29 درجه تا 33 درجه شمالی و طول جغرافیایی 51 تا 52 شرقی قرار دارد. مساحت اين حوضه 6050 كيلومتر مربع و محيط آن برابر با 510 كيلومتر است. گسترش این حوضه در طول جغرافیایی است و از قسمت های شرقی و شمال شرقی سر در دل ارتفاعات نسبتا بلند زاگرس دارد و حیات رودخانه مدیون این ارتفاعات است. حوضه رودخانه دالكی در جنوب غربی ايران واقع شده است. اين حوضه از نظر محدوده سياسی در داخل دو استان فارس و بوشهر قرار گرفته است. از نظر اقليمی دارای اقليمی از نوع مديترانه ای است و ميزان متوسط بارندگی سالانه و دمای ميانگين سالانه اين حوضه به ترتيب 325 میلی متر و 23.5 درجه سانتی گراد می شود. از غرب به شرق و از جنوب به شمال ميزان بارندگی حوضه افزايش می يابد. در برخی از اسناد که از جغرافیدانان قدیمی به جای مانده است، این رودخانه را رود اَخشین نامیده اند. رودخانه دالکی در نقاط مختلف با نام‌ های محلی همچون سرخون، جره، شیرین و شور شهرت دارد.

ساختار و محیط اطراف رودخانه

ساختار و محیط اطراف رودخانه

سرچشمه رود دالکی دشستان ارتفاعات دشت ارژن در غرب شیراز به شمار می رود و پس از دریافت آب روخانه‌های سرخون و شیرین‌رود و اتصال به رودخانه شاپور، در نزدیكی روستایی به نام رمله به خلیج‌فارس می‌ریزد. این رود در قسمت‌های علیا به جزء در حوالی برازجان به دالكی شهرت دارد، ولی پس از دریافت آب رود شاپور حله نام می گیرد. رود دالكی به ویژه در قسمت‌های شمالی برازجان باغات و نخلستان‌های وسیعی را سیراب می‌سازد و به واسطه كیفیت مناسب آب، استفاده‌ های كشاورزی زیادی از آن به عمل می‌آید. سد شبانكاره در نزدیكی بخش سعدآباد بر روی این رودخانه احداث شده است. اطراف سد و پوشش گیاهی بخش شمالی رودخانه، امكانات لازم را جهت بهره‌برداری تفرجی و گذران اوقات فراغت مردم و گردشگران فراهم آورده است. به خاطر وجود این رودخانه، که آب آن کیفیتی مناسب هم دارد، منطقه های اطرافش از سرسبزی فراوانی برخوردارند و در فصول خنک سال محلی عالی برای گشت و گذار به حساب می آیند و افراد زیادی به این منطقه می روند و زمانی را در کنار این رودخانه به استراحت می پردازند.

راه های دسترسی به رودخانه

راه های دسترسی به رودخانه

برای اینکه بتوانید از این محل دیدن کنید باید خود را به شهرستان دشتستان برسانید. برای رفتن به دشتستان هم می توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس دشتستان تهران به صورت آنلاین در کمترین زمان ممکن از مستر بلیط کنید. پس از آن با وسایل نقلیه عمومی موجود در شهر خود را به این رودخانه برسانید.

بازدید از رودخانه دالکی

دیدار از این رودخانه را بدون اینکه هزینه ای را بپردازید می توانید انجام دهید. می توانید زمانی را در کنار این رودخانه کمپ کنید و لحظاتی شاد و حیرت انگیز را در کنار آن تجربه کنید. فعالیت های گوناگونی نیز می توانید در آنجا انجام دهید که یکی از آنها شنا است البته به خاطر داشته باشید حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. پس از خروج از این مکان به هیچ عنوان زباله های خود را در این محل به جا نگذارید و سعی کنید آسیبی به محیط زیست اطراف وارد نکنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *