اگر در لغت نامه ها به دنبال معنی کلمه کوه ها بگیردید با این جمله مواجه می شوید «هر برآمدگی کلان و مرتفعی در سطح زمین خواه از خاک باشد و یا سنگ و به تازی جبل گویند». اما به راستی کوه ها چه هستند و فواید آنها برای کره زمین چیست؟ کوه ها معمولاً دارای اضلاع شیب دار و برجستگی های تیز یا گرد و یک ارتفاع بلند هستند که قله نامیده می شود. بیشتر زمین شناسان کوه را به عنوان یکی از اشکال زمین طبقه بندی می کنند که حداقل 300 متر یا بیشتر از زمین های اطرافش بلندتر باشد. رشته کوه  نیز مجموعه ای از کوه های زنجیره ایی است که به هم نزدیک هستند. کوه ها وقتی تشکیل می شوند که تکه هایی از پوسته زمین، که به آنها پلاک گفته می شود، در فرآیندی به نام تکتونیک صفحه ای با یکدیگر برخورد می کنند و مانند یک کاپوت اتومبیل در برخورد تصادفی به هم می پیچند. در این بخش از مجله مستر بلیط به سراغ یکی از کوه های اعجاب انگیز کشورمان رفته ایم که در شهرستان جم استان بوشهر قرار دارد و با نام کوه پدری در بین مردم شناخته می شود.

معرفی کوه پدری

معرفی کوه پدری

شهرستان جم یکی از شهرستان استان بوشهر به حساب می آید که از جمله شهرستان های قدیمی استان نیز است. جم منطقه ای کوهستانی در استان بوشهر به شمار می آید و آب و هوای آن از دیگر شهرهای این استان بهتر است. این شهرستان از شرق و شمال‌ شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان عسلویه و از جنوب ‌غربی به شهرستان کنگان و از شمال به شهرستان دشتی و شمال‌ غربی شهرستان دیر می رسد. این شهرستان جاذبه های گردشگری مختلفی دارد که یکی از آنها کوه پدری به شمار می رود. کوه پَدری، کوهی است که در حومهٔ شهرستان جم از توابع استان بوشهر  قرار دارد و در ابتدای راه جم به سیراف واقع شده است. ارتفاع قله این کوه از سطح دریا ۱۰۴۰ متر می شود و شکل آن تنها از قسمت جنوبی، به شکل مخروطی دیده می شود همچنین ارتفاع آن از برخی قله‌های کنارش کمتر است. در مورد وجه تسمیه آن می گویند که پدری واژه ای از خانواده‌‌ی زبان های هند و اروپایی است. ریشه‌ی این واژه padr و patr به معنی پدر است و در منابع و فرهنگ لغت های متعدد ذیل واژه های padria و patria، که هردو مکان هایی جغرافیایی هستند، آورده شده است که این واژه ها به معنی fatherland یا همان سرزمین پِدری هستند.

داستان ها و افسانه های کوه پدری

داستان ها و افسانه های کوه پدری

در مورد این کوه داستان های زیادی نقل می شود که دلیل اصلی آنها به درستی مشخص نیست. نشانه‌هایی از غارنشینی و وجود فسیل ‌های بسیار قدیمی در نقاطی از شهرستان جم و همچنین آثار و شواهدی مربوط به قدمت تاریخی زیاد در کوه پدری جم موجود است و آمیختگی این کوه زیبا با تاریخ و با سابقه زندگی و زیست در این منطقه خوش آب و هوا، باعث به وجود آمدن این داستان ها و افسانه های شده است. گفته می شود که این کوه نزدیک ترین نقطه به خورشید به شمار می رود به هم دلیل ویروس اچ آی وی در آن رشد نمی کند و کوهنوردی در آن باعث می شود که بیماری های ایدز و سرطان در آن بهبود پیدا کنند! در جایی دیگر گفته می شود که این کوه به قدری قدرت مغناطیسی دارد که در صورتی که ماشین ها به آن نزدیک شود به سمت کوه جذب می شوند که این موضوع باعث برخورد آنها با کوه می شود. البته همانطور که مشخص این ها داستان هایی بیش نیستند و واقعیت ندارند.

راه های دسترسی به کوه پردیس

راه های دسترسی به کوه پردیس

برای اینکه بتوانید این کوه را ببنید باید در مسیر سیراف به سمت جم حرکت کنید و مسلما اگر در این جاده باشید به این کوه می رسید. برای رفتن به جم می توانید بلیط اتوبوس جم را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و خود را به این شهر برسانید.

بازدید از کوه پدری

بازدید از این کوه هیچ شرایطی ندارد ولی این موضوع را به خاطر داشته باشید هنگام بالا رفتن از این کوه بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید تا مشکلی نه برای خودتان و نه همراهانتان پیش نیاید. لازم به ذکر است که این کوه را با نام کوه پردیس نیز می شناسند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *