دامغان یکی از باستانی ترین شهرهای استان سمنان به شمار می رود که آن را در کنار رودخانه چشمه علی بنا نهاده اند. این شهر در زمان حکومت اشکانیان به عنوان پایتخت انتخاب شده بود که در گذشته آن را با نام صد دروازه می شناختند. در مورد قدمت این شهر می توان گفت که مربوط به 1300 سال قبل می شود به همین علت در دوره های مختلف تاریخی اثرهای تاریخی فراوانی را درون خود جای داده است که امروزه به عنوان جاذبه های گردشگری معرفی می شوند. آب و هوا در این منطقه معتدل است و به دلیل قرار داشتن در کنار شهرهای مازندران و گرگان در زمستان شاهد بارش های فراوانی هستیم. از تفرجگاه هایی که در دامغان ایجاد شده است می توان چشمه علی را نام برد و تپه حصار به عنوان قدیمی ترین اثرهای باستانی در این شهر شناخته می شود. در مجله مستر بلیط اطلاعات مفیدی را در مورد شهر دامغان و جاذبه های دیدنی و نایاب آن قرار داده ایم که می توانید هنگام راهی شدن به سوی این شهر از آن ها نهایت استفاده را ببرید. از جاذبه های دامغان می توان برج چهل دختران، تپه حصار، امام زاده جعفر، مسجد جامع، مسجد تاریخانه، خانه لطفی، گرد کوه، سرچشمه دیباج، چشمه قلقل و … را نام برد. گرد کوه به عنوان یکی از مناطق دیدنی و جاذبه های طبیعی دامغان معرفی می شود که محل مناسبی را برای کوهنوردی ایجاد کرده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است. در ادامه مطالب اطلاعاتی را در مورد این منطقه برای شما قرار داده ایم.

تاریخچه گردکوه

تاریخچه گردکوه

گردکوه که به گنبدان معروف است قلعه ای نظامی دارد که آن قلعه را برای حفاظت از شهر ایجاد کرده اند. کوهی که این قلعه را بر روی آن ساخته اند شبیه به یک گنبد است و دلیل نام گذاری کوه را هم، همین شکل گنبدی آن بیان می کنند. لازم به ذکر است که بگوییم گرد کوه دارای ارتفاعی حدود هزار متر مربع است که به عنوان یکی از قدیمی ترین محل های دفاعی شناخته می شود. در اطراف این کوه ساخت و سازهایی مشاهده می شود که آن ها را در گذشته برای دیده بانی ایجاد کرده اند. این کوه در اساطیر و  افسانه ها اسم خود را به ثبت رسانده، به نحوی که در شاهنامه فردوسی نوشته شده که اسفندیار مدت زمان طولانی در گردکوه سکونت داشته است، دلیل آن هم نافرمانی که از دستور پدرش بوده است که وی را در قلعه زندانی کرده اند. در مورد قدمت این کوه از زمان حکومت اسماعیلیان تاریخ دقیقی در دست نیست، بنابراین می توان وجود این کوه را به زمان اساطیر افسانه ای نسبت داد. قلعه ای که در گرد کوه قرار دارد در سال 1378 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

گرد کوه که یکی از جاذبه های گردشگری دامغان به شمار می رود که قلعه ای را درون خود جای داده است، اسماعیلیان از این قلعه به عنوان مقر نظامی استفاده کرده اند. در زمان حکومت خوارزمشاهیان در پی حمله های مکرری که از سمت مغولان شکل گرفت دژ های بسیاری را تخریب کردند و آن ها را تخریب نمودند. اما نظامیانی که در گرد کوه مقر داشتند دژ خود را تسلیم نکردند و حدود 20 سال در برابر مغولان جنگیدند، تا در نهایت در زمان حکومت آباقاخان تمامی افراد ساکن در این دژ را کشتند و دژ ویران شد. از گردکوه می توان به عنوان آخرین پایگاه نظامی اسماعیلیان یاد کرد که مغولان آن را احاطه کردند. برای بازدید از این کوه افسانه ای می توانید بلیط اتوبوس دامغان را خریداری نمایید و راهی سفری پر از خاطره ای لذت بخش شوید. اما بعد از گذشت سال ها با وجود خرابی هایی که بر روی قلعه ایجاد شد یکی از سپاهیان تیمور لنگ گردکوه را از اسارت مغولان درآورد و به عنوان قلمرو خود آن را در دست گرفت و بعد از آن در طی حمله هایی که با شکست مواجه شد، مجبور گردید فرزندان خود را به گرد کوه منتقل نماید. این قله زیبا که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی دامغان شناخته می شود از فراز و نشیب های زیادی برخوردار بوده است که می توان با رفتن به آن جا رد پای مغولان، اساطیر افسانه ای و سلجوقی را مشاهده کرد.

شرایط بازدید از گردکوه

شرایط بازدید از گردکوه

با رفتن به شهرهای مختلف ایران می توانید جاذبه های گردشگری زیادی را مشاهده نمایید که از میان آن ها کوه هایی وجود دارند که علاوه بر طبیعت اطراف خود بناهای تاریخی را درون خود جای داده اند. گرد کوه که یکی از جاذبه های گردشگری دامغان به شمار می رود برای کوهنوردی مکان مناسبی است و می توانید هنگام راهی شدن به سوی این منطقه لوازم احتیاطی را با خود به همراه ببرید.

آدرس و مسیر دسترسی با وسایل مختلف

گردکوه در 15 کیلومتری از دامغان و نزدیک روستای حاجی آباد واقع شده است، یعنی برای اینکه به این منطقه دسترسی داشته باشید باید قبل از سمنان مسیر خود را تغییر دهید. اگر هنگام مسافرت از ماشین های شخصی استفاده می کنید باید زمانی که تابلوی روستای حاجی آباد را مشاهده کردید وارد آن جاده شوید تا زمانی که به کوه گرد کوه برسید. از طرفی عده ای دیگر زمان مسافرت از وسایل حمل و نقلی چون قطار و اتوبوس استفاده می کنند. بهره بردن از اتوبوس می تواند خطرات کمتری را برای شما در پیش داشته باشد و به راحتی به مقصد مورد نظر خود برسید. برای استفاده از اتوبوس می توانید به سایت اینترنتی مستر بلیط مراجعه نمایید و بلیط مورد نیاز خود را خریداری کنید، سپس زمانی که به دامغان رسیدید از تاکسی هایی که در پایانه برای جا به جایی مسافران قرار دارند بخواهید که شما را به منطقه گردکوه ببرند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *