نورآباد ممسنی که یکی از شهرستان های استان فارس است، جزء شهرهای گردشگری و خوش آب و هوای این استان محسوب می شود. شهرستان نور آباد ممسنی، به دلیل موقعیت مکانی نسبتا خوبی که دارد، دارای جاذبه های گردشگری نسبتا زیادی است و همین موضوع هم سبب شده تا هرساله گردشگران زیادی، برای بازدید از آنجا به این ‌شهر کوچک و زیبا سفر کنند. حال این جاذبه های گردشگری می تواند  شامل مکان های تاریخی، مذهبی و حتی تفریحی باشد. البته این موضوع را نباید فراموش کرد که در شهرستان ممسنی، روستاهای متعددی وجود دارد که هر یک به تنهایی، نکات منحصر به فردی دارند و افراد و اهالی لر زبان این روستاها هر ساله به خوبی پذیرای مهمانان غریب هستند. یکی از همین روستاهای مشهور در استان فارس و شهرستان نورآباد ممسنی، روستای بابامنیر است. این روستای بسیار زیبا، دارای مکان های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی است که در ادامه مجله مستر بلیط، بیشتر راجب آن ها توضیح خواهیم داد.

درباره روستای بابامنیر

درباره روستای بابامنیر

این روستای زیبا، زیر مجموعه شهرستان نورآباد ممسنی است. روستای بابامنیر با وجود وسعت  کمی که دارد، اما یکی از مشهورترین روستاهای نورآباد و حتی استان فارس محسوب می شود. روستا در اصل در بخش ماهور میلاتی واقع شده و دارای جاذبه های متعددی است. این روستا به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت مکانی خشک و کوهستانی، دارای آب و هوای معتدل و نسبتا گرمی است که سفر کردن در فصل بهار، می تواند بهترین انتخاب باشد. در روستای بابامنیر، جمعیت نسبتا زیادی زندگی می کنند و نسبت به وسعت کم این روستا، می توان گفت که تعداد جمعیت روستا حدود دو برابر وسعت آن است. در روستای بابامنیر، افراد به زبان محلی و سنتی یعنی لری صحبت می کنند و شغل اکثر مردم بومی آنجا هم کشاورزی و دامپروری است. همچنین به دلیل این که روستا تقریبا در مرکز واقع شده است، فاصله کمی با شهرهای دیگری از جمله شیراز، بندرگناوه و حتی یاسوج دارد.

تاریخچه

روستای بابامنیر، یکی از روستاهای تاریخ دار نور آباد ممسنی است. این روستا تاریخچه نسبتا قوی دارد و افراد مشهور زیادی هم در آن زندگی کرده اند. شاید تا کنون نام آرامگاه بابامنیر را شنیده باشید. این امام زاده بیان گر تاریخ و قدمت نسبتا کهن این روستا است. در گذشته مردی به نام بابامنیر که با عنوان کاشف و ریاضی دان شناخته می شد، به این روستا آمد و زندگی خود را در آن جا گذراند. پس از مرگ او، مردم بومی روستا برای او مقبره ای درست کردند و نام روستا و آرامگاه را به بابا منیر تغییر دادند که در بخش بعدی مستر بلیط، راجع به جزئیات آرامگاه و بقیه بخش های روستا، بیشتر مطالعه می کنید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

همان طور که در مطالب بالاتر هم ذکر شد، این  منطقه، دارای آب و هوای نسبتا خوبی است و به همین دلیل انواع پوشش گیاهی هم در اطراف و خود روستا یافت می شود که برخی از آنان دارویی و درمانی هستند. خانه های روستا، اکثراً جنسی از آجر، خشت و گل دارند اما خانه های آجری در بین خانه ها بیشتر دیده می شود. در اطراف و حتی داخل خود روستا هم درختان سر به فلک کشیده و تنومندی مشاهده می شوند که نشان گر عمر زیاد روستا هستند. این موضوع درست است که روستا منطقه ای کوهستانی و خشک دارد، اما هیچ چیز نمی توان از زیبایی درختان سر به فلک کشیده، طبیعیت بکر و خانه های قدیمی روستا بکاهد. اگر بخواهید در روستا قدمی بزنید و یا از مکان های تفریحی آن بازدید کنید، فراموش نکنید که سری به آبشار و همان آرامگاه مشهور بزنید. زیرا روستای بابامنیر، به این دو مکان مشهور است. همچنین می توانید از طبیعت اطراف روستا هم بازدید، و عمق زیبایی را با تمام وجود احساس کنید. در کل شهرستان نور آباد ممسنی به طبیعیت زیبا مشهور است و به دلیل درختان زیادی که در این منطقه قرار دارند، روستاهای اطراف هم از این طبیعت زیبا بی بهره نمانده اند.

آبشار فصلی بابامنیر

آبشار فصلی بابامنیر که در جنوب روستا واقع شده، یکی از دلایل مشهور شدن روستا است. این آبشار بی نهایت زیبا فصلی است و در همه سال آب ندارد. به همین دلیل اکثر مسافران در روزهای بعد از بارندگی برای مشاهده آبشار بلند روستا می روند. آبشار تقریبا از روستا فاصله دارد و افراد برای مشاهده کردن آن باید از روستا خارج شوند و به دل کوه ها بروند. پس از رد کردن کوه ها، می توان آبشار بلند را مشاهده کرد که به پایین سرازیر می شود و به چشمه کوچک می ریزد. این آبشار تقریبا در زمستان ها و اوایل بهار خشک نیست و برای مشاهده کردن آن می توانید پس از هر بارندگی یا در اوایل فصل بهار به آنجا بروید و شاهد زیبایی و خلقت خداوند باشید.

آرامگاه بابامنیر

در قسمت تاریخچه به آرامگاه و سرگذشت آن اشاره کوتاهی کردیم. این آرامگاه با طراحی قدیمی و جالب خود، به خوبی نظر گردشگران را جلب می کند. زیرا افراد برای بازدید از قبر داخل آن باید پله هایی را طی کنند و به طبقه ای پایین تر از سطح زمین بروند. با وجود طراحی متفاوت و ساختمانی که مخروط مانند درست شده است، می توان گفت بابامنیر، در دوره صفویه یا قبل تر از آن در روستا زندگی می کرد. برای بازدید کردن از آرامگاه، کافی است که به مرکز روستا بروید و شاهد ساختمان آرامگاه عجیب و کوچک آن باشید.

آرامگاه بابامنیر

شرایط بازدید از روستای بابامنیر

برای بازدید کردن از روستای بابامنیر، هبچ شرایط مخصوصی وجود ندارد و در همه روزهای سال می توان به آنجا رفت. ما به شما پیشنهاد می کنیم که در اوایل بهار یا اواخر تابستان به آنجا بروید تا بتوانید آبشار پرخروش را هم مشاهده کنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

روستای بابامنیر، در شهرستان نور آباد ممسنی، استان فارس واقع شده است. برای وارد شدن به این روستا می توان از هر وسیله نقلیه ای استفاده کرد اما باید توجه داشت که مسیرها خاکی و مالرو هستند. همچنین افرادی که قصد سفر از شهرستان هایی دیگر به نور آباد را دارند، می توانند با تهیه بلیط اتوبوس  به آنجا و بعد با تاکسی یا حتی یک مینی بوس مسافر بری، به روستای بابامنیر بروند.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. پارسا پاسخ

    من رفتم خوب جایی بودجای دوستان خالی،،مردم مهمان نوازواصالت داری دارد

  2. علی پاسخ

    بابامنیر ک اکثرا ترک هستن و ترکی صحبت میکنند،،چرا اقلیت لر را بعنوان مردم بامنیر معرفی کردین؟؟

    1. میثم پاسخ

      ساکنین اصلی بخش ماهور میلاتی لر زبان هستند و ترک زبان ها عشایری بودند که در آن منطقه ساکن شدند و یعنوان خوش نشین در آنجا بودند و زبان اصلی مردم بابامنیر و دیگر روستا های بخش لری ست. بهتر است بگویید ترک زبانانم هم در کنار لر ها در آن منطقه ساکنند.

      1. محمد کرمی ارخلو پاسخ

        دوست عزیز بنده متولد بابامنیر هستم و اکثریت مردم بابامنیر ترک قشقایی هستن

  3. احمد پاسخ

    ماهور میلاطون یا میلاتی تحریف شده یعنی بخشی ک کاملا تورک نشین هستند با تعدا کمی لر که چند دهه قبل به ماهور وارد شده اند

  4. احمد پاسخ

    روستای دلوار جزو ماهور میباشد ک رئیسعلی اهل این روستا بوده که به تنگستان مهاجرت کرده

  5. احمد پاسخ

    بله. تعدادی از لرها اعم از تیره های طوایف محمدصالح و گشتاسب و مال احمدی و..که در زمان خوانین دوره های قبلتر به میان تورکها و بیشتر کشکولی بزرگ آمده اند و جزو تیره های این طایفه محسوب میشوند،ولی ۹۵درصد جمعیت ماهور اعم از دامدار وروستایی و..تورک هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *