گردشگری روستایی، یکی از جذاب ترین انواع گردش است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روستاهای ایران با عرضه کردن فضایی ساده، اما بی نظیر و آرامش بخش و طبیعتی دل انگیز، همه ساله توجه مسافران زیادی از سراسر کشور را به خود جلب می کنند. روستای دوان که در استان فارس و شمال شرق شهر کازرون واقع شده، یک انتخاب عالی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران زمین و لذت بردن از طبیعت است. این جاذبه روستایی، به ماسوله فارس نیز شهرت دارد. زیرا به دلیل قرار داشتن در منطقه کوهستانی، ساختمان های آن به صورت پلکانی بنا شده اند. از ویژگی های به خصوص این روستا، می توان به وجود تاکستان های بسیار و گویش کهن و اصیل ساکنین آن اشاره کرد. اگر می خواهید به شهر کازرون سفر کنید و به این جاذبه دیدنی سری بزنید و اوقاتی خوش برای خود فراهم کنید، به شما توصیه می کنیم در ادامه با مجله مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید.

تاریخچه روستای دوان

قدمت این روستای تاریخی، به ما قبل میلاد مسیح و سلسله ساسانیان باز می گردد. گورستان های قدیمی متعدد، سنگ نوشته هایی به خط کوفی، قلعه دختر، ته ستون ها و بنایی که گمان می رود متعلق به دوره ساسانی باشد؛ از اسناد تاریخی پر اهمیت این روستا است. به طور تقریب در بیشتر کتاب هایی با موضوع تاریخ و جغرافیای شهرستان کازرون، نام روستای دوان به چشم می خورد.

تاریخچه روستای دوان

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این جاذبه گردشگری، در فاصله 9 کیلومتری شمال شهر کازرون و در دامنه کوهی از رشته کوه های زاگرس به نام دوان واقع شده است. همان طور که کمی قبل هم اشاره کردیم، این روستا به علت قرار داشتن در شیب تند دامنه کوه، ساختاری پلکانی دارد که از ویژگی های منحصر به فرد و خیره کننده آن به حساب می آید و به همین جهت به عنوان ماسوله فارس نیز شهرت یافته است. در سرتاسر روستای دوان، بناهای باشکوه قدیمی مختلفی به چشم می خورد که از اهمیت گردشگری و تاریخی بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از این ابنیه، قلعه دختر نام دارد که بر ارتفاعات بلند شمال کازرون و رو به روی دشت وسیع آن ساخته شده است. متاسفانه از قلعه دختر دوان در کتاب ها آن طور که باید یاد نشده، به همین دلیل ناشناخته باقی مانده است و حتی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت نرسیده اند. علت نام گذاری این قلعه، ریشه در فرهنگ قدیم این مرز و بوم دارد. دختران در فرهنگ ایرانی، بسیار دست نایافتنی به شمار می روند و این رو، قلعه هایی را که در بلندی کوه ها و مکان های صعب العبور قرار گرفته اند و دسترسی به آنها تقریبا غیرممکن است، دختر نامیده اند.

از دیگر بناهای این روستای کهن، می توان به وجود کلبه های کوچک کوهستانی با دیواره های سنگ چینی شده، بناهایی همچون بقعه علامه دوانی یا بقعه شیخ عالی و حمام تاریخی دوان اشاره کرد که در قسمت شرق روستا واقع شده و اکنون به موزه محلی تبدیل شده است. این حمام قدیمی از آثار دوره قاجاریه بوده و بعدها در سال 1387 شمسی، با حمایت و پیگیری دهیاری و شورای اسلامی دوان و با کمک های بی دریغ خیرین روستا، به صورت کامل مرمت گردیده و به عنوان موزه محلی دوان، با آغوش باز پذیرای بازدید کنندگان است. امروزه به دلایلی مانند مهاجرت بومی ها، بخش های قابل توجهی از تاکستان های وسیع این روستا به حال خود رها شده و با گذشت سالها، به مرور تخریب گشته است. این باغ های عظیم تا کیلومترها دورتر از دوان ادامه دارند و حتی به ارتفاعات کوه های منطقه نیز می رسد. در میان این باغ ها، درختان جنگلی فراوانی به چشم می خورد. برای مثال می توان به درختانی مانند انجیر، گیلاس وحشی، زالزالک، گلابی وحشی، بادام و بلوط اشاره کرد. پوشش گیاهی و علف های مرتعی این ناحیه نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و تقریبا دست نخورده مانده است. اگر در شناسایی گیاهان کمی سر رشته داشته باشید، می توانید نمونه هایی همچون بومادران، هلپه، ترشک، شوید کوهی و انواعی از گل های وحشی را به راحتی تشخیص دهید.

شرایط بازدید از روستای دوان

شرایط بازدید از روستای دوان

از آنجا که روستای دوان در کوهپایه قرار گرفته است، سفر کردن در فصل سرما به علت لغزنده بودن جاده ها ممکن است به شدت خطر آفرین باشد. پس اگر مایل هستید اوقات خوشی را در سفرتان به این مکان رقم بزنید، به شما توصیه می کنیم فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید تا با یک تیر دو نشان زده باشید و در کنار تجربه سفری به دور از مخاطرات، از طبیعت سرسبز و نشاط آور دوان نیز بهره مند گردید. اگر تصمیم دارید به شهرستان تاریخی و زیبای کازرون سفر کنید، خرید اینترنتی بلیط اتوبوس کازرون از سایت مستر بلیط را به شما پیشنهاد می کنیم تا در زمان و هزینه های خود نیز صرفه جویی کرده باشید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

این دهکده گردشگری جذاب در جنوب غرب استان فارس و 9 کیلومتری شمال شهرستان کازرون واقع شده و در صورت تمایل می توانید با وسیله نقلیه شخصی خود، مسیر را طی نموده و از آن بازدید به عمل آورید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *