اگر بلیط هواپیما بخرید، ممکن است به‌دلایل مختلفی مانند تغییر برنامه‌های سفر، مشکلات پزشکی، شرایط جوی نامساعد یا هر دلیل دیگری بخواهید بلیط خود را کنسل کنید. در چنین مواقعی، باید از شرایط کنسل‌کردن بلیط هواپیما و قوانین مربوط به بازگشت هزینه آگاهی داشته باشید. هر شرکت هواپیمایی قوانین خاص خود را برای کنسلی بلیط دارد. این قوانین شامل هزینه‌های کنسلی، بازگشت کامل یا جزئی وجه و زمان‌بندی مشخص برای اعلام کنسلی است. همچنین اگر بلیط‌های چارتر بخرید، بلیط شما غیر‌قابل‌استرداد است و نمی‌توانید آن را کنسل کنید؛ درنتیجه قوانین جریمه کنسلی بلیط هواپیما فقط برای بلیط‌های سیستمی صدق می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد شرایط و ضوابط کنسلی بلیط پرواز داخلی و خارجی توضیح دهیم.

شرایط و ضوابط کلی کنسلی بلیط پرواز داخلی و خارجی

شرایط کنسلی بلیط هواپیما داخلی و خارجی به‌طورکلی متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • نوع بلیط
  • قوانین شرکت هواپیمایی
  • زمان اعلام کنسلی

هنگام خرید بلیط هواپیما باید قوانین کنسلی بلیط را بررسی کنید. در ادامه ضوابط کنسلی بلیط هواپیما خارجی و داخلی را براساس نوع بلیط و نوع پرواز (داخلی و خارجی) بررسی می‌‌کنیم:

قوانین کنسلی بلیط هواپیما براساس نوع بلیط

بلیط‌های هواپیما به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند بلیط‌های قابل‌استرداد و غیرقابل‌استرداد. بلیط‌های قابل‌استرداد یا بلیط‌های سیستمی، معمولاً قیمت بیشتری دارند؛ اما می‌توانید برای تغییر یا کنسل‌کردن آن اقدام کنید. با خرید این بلیط‌ها مسافر می‌تواند در هر زمان نسبت به کنسلی این بلیط‌ها اقدام و با توجه به شرایط شرکت هواپیمایی، بخشی از مبلغ بلیط را دریافت کند.

بلیط‌های غیرقابل‌استرداد ارزان‌تر هستند و معمولاً امکان بازگشت وجه در صورت کنسلی آن‌ها وجود ندارد. در برخی موارد، شرکت‌های هواپیمایی هزینه کنسلی مشخصی را دریافت می‌کنند و بقیه مبلغ را به مسافر برمی‌گردانند؛ اما این موضوع به سیاست شرکت هواپیمایی بستگی دارد.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما پروازهای داخلی

برای پروازهای داخلی، شرایط کنسلی به زمان اعلام کنسلی و نوع بلیط بستگی دارد. اگر مسافر کنسلی را تا یک روز یا بیشتر پیش‌از زمان پرواز اعلام کند، معمولاً بخش زیادی از مبلغ بلیط به او بازگردانده می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی برای این نوع کنسلی‌ها درصدی از مبلغ بلیط را به‌عنوان جریمه نگه می‌دارند.

اگر مسافر کنسلی بلیط را در روز پرواز اعلام کند، معمولاً بخش کوچکی از مبلغ بلیط بازگردانده می‌شود. در این شرایط شرکت‌های هواپیمایی جریمه بیشتری را اعمال می‌کنند و گاهی هیچ مبلغی به مسافر بازگشت داده نمی‌شود؛ اما در مورد نحوه کنسلی بلیط هواپیما پس‌از پرواز باید گفت درصورتی‌که مسافر بدون اعلام کنسلی در پرواز حضور پیدا نکند، مبلغ بلیط به‌طور کامل سوخت می‌شود و هیچ وجهی به او بازگردانده نمی‌شود.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما پروازهای خارجی

در پروازهای بین‌المللی، شرایط کنسلی بلیط به مقصد، کلاس پروازی و سیاست‌های شرکت هواپیمایی بستگی دارد. اگر مسافر حداقل ۷۲ ساعت پیش‌از پرواز کنسلی را اعلام کند، معمولاً بخش زیادی از مبلغ بلیط بازگردانده می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌ای به‌عنوان جریمه کنسلی کسر می‌کنند که با توجه به کلاس پروازی و شرایط بلیط متفاوت است.

اگر کنسلی کمتر از ۲۴ ساعت پیش‌از پرواز اعلام شود، مبلغی که مسترد می‌شود کمتر خواهد بود و شرکت‌های هواپیمایی درصد بالاتری از مبلغ بلیط را به‌عنوان جریمه نگه می‌دارند. درصورتی‌که پرواز انجام شده باشد و مسافر کنسلی را پس‌از پرواز اعلام کند، معمولاً هیچ مبلغی به مسافر بازگردانده نمی‌شود، مگر در شرایط خاصی مانند بروز مشکلات پزشکی مستند که شرکت‌های هواپیمایی ممکن است استثنائاتی درنظر بگیرند.

شرایط خاص کنسلی بلیط هواپیما

در برخی شرایط خاص، مانند موارد اضطراری پزشکی یا مرگ بستگان نزدیک، شرکت‌های هواپیمایی ممکن است شرایط انعطاف‌پذیری بیشتری برای کنسلی بلیط درنظر بگیرند. در این موارد، مسافر باید مدارک مستند (مانند گواهی پزشک یا مدارک فوت) ارائه دهد تا بتواند از شرایط خاص هر شرکت برای بازگشت وجه استفاده کند.

در برخی موارد نیز، شرکت هواپیمایی به‌دلایل مختلف مانند مشکلات فنّی، شرایط جوی نامساعد یا تغییرات برنامه پرواز، پرواز را کنسل می‌کند. در این موارد، مسافر حق دارد درخواست بازگشت کامل مبلغ بلیط خود را بدهد. برخی از مسافران نیز به‌جای دریافت مبلغ بلیط، ترجیح می‌دهند که پرواز خود را به تاریخ دیگری تغییر دهند. گزینه سومی هم وجود دارد که شرکت‌های هواپیمایی پروازی جایگزین با همان مقصد و زمان مشابه را برای مسافران درنظر می‌گیرند.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما در مِستربلیط

قوانین کنسلی بلیط هواپیما در وب‌سایت مِستربلیط به نوع بلیط (سیستمی یا چارتری) و شرایط زمانی کنسلی بستگی دارد. برای بلیط‌های سیستمی، کنسلی براساس شرایط و قوانین شرکت هواپیمایی مربوطه انجام می‌شود. هرچه زودتر اقدام به کنسلی کنید، جریمه کمتری شامل حالتان خواهد شد. پس‌از درخواست کنسلی، مبلغ استردادی با کسر جریمه، طی یک تا سه روز کاری به کارت بانکی واریز یا به حساب کاربری اعتبار داده می‌شود.

اما برای بلیط‌های چارتری، شرایط کنسلی وجود ندارد و شرکت‌های چارترکننده در صورت کنسل‌کردن بلیط هواپیما هیچ مبلغی را به مسافر برنمی‌گردانند. کنسلی بلیط در مِستربلیط به‌صورت آنلاین از طریق پنل کاربری انجام می‌شود و پس‌از تأیید جریمه، مبلغ با توجه به شرایط بلیط و نوع پرداخت به مسافر بازگردانده خواهد شد.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما چقدر است؟

جریمه کنسلی بلیط هواپیما به نوع بلیط و زمان اعلام کنسلی بستگی دارد و شامل درصدی از مبلغ بلیط یا مبلغ ثابت مشخصی است. هزینه‌های کنسلی معمولاً در زمان خرید بلیط مشخص می‌شوند و مسافر با پذیرش آن اقدام به خرید بلیط می‌کند.

هرچه مسافر زودتر کنسلی را اعلام کند، مبلغ بیشتری از بلیط به او بازگردانده می‌شود. همچنین برای پروازهای فرست کلاس و بیزینس قوانین انعطاف‌پذیرتری برای کنسلی وجود دارد و معمولاً هزینه‌های کنسلی کمتری دریافت می‌شود.

برای پروازهای داخلی، جریمه کنسلی از ۱۵ تا ۳۰ درصد مبلغ بلیط متغیر‌است. اگر کنسلی بلیط تا ۲۴ ساعت پیش‌از پرواز اعلام شود، جریمه کمتری اعمال می‌شود و می‌توانید تا ۸۰ درصد هزینه بلیط خود را دریافت کنید؛ اما درصورتی‌که کنسلی در کمتر از ۲۴ ساعت به پرواز اعلام شود، جریمه بیشتر خواهد بود و ممکن است به ۵۰ درصد مبلغ بلیط برسد.

پس‌از اعلام کنسلی، بازگشت مبلغ بلیط معمولاً چند روز طول می‌کشد. این زمان به شرکت هواپیمایی و روش پرداخت مسافر بستگی دارد. شرکت‌های هواپیمایی مبلغ بازگشتی را به همان حسابی که بلیط با آن خریداری شده است، واریز می‌کنند.

جدول زیر میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما در برخی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی را براساس قوانین آن‌ها نشان می‌دهد:

 میزان جریمه  زمان کنسلی نام شرکت هواپیمایی
۲۰ تا 25% ۲۴ ساعت پیش‌از پرواز کیش ایر
۴۰ تا 50% کمتر از 24 ساعت پیش‌از پرواز
۳۰% ۳ تا یک روز پیش‌از پرواز ایران ایر
۶۰% ۳ ساعت پیش‌از پرواز
۶۰% ۳ تا 30 دقیقه پیش‌از پرواز
۱۰ تا 30% ۳ تا یک روز پیش‌از پرواز ماهان ایر
۱۰ تا 30% ۱۲ ظهر یک روز پیش‌از پرواز
۳۰ تا 40% ۳ ساعت پیش‌از پرواز
۵۰ تا 70% ۳ تا 30 دقیقه پیش‌از پرواز
۵% ۳ تا یک روز پیش‌از پرواز قشم ایر
۱۰ % ۱ روز پیش‌از پرواز
۳۰% ۳ ساعت پیش‌از پرواز
۳۰% ۳ تا 30 دقیقه پیش‌از پرواز
۱۵ تا 30% ۳ تا یک روز پیش‌از پرواز آسمان ایر
۱۵ تا 30% ۱۲ ظهر یک روز پیش‌از پرواز
۱۵ تا 30% ۳ ساعت پیش‌از پرواز
۳۰ تا 60% ۳۰ دقیقه پیش‌از پرواز
۲۰% ۳ تا یک روز پیش‌از پرواز تابان ایر
۳۰% ۱۲ ظهر یک روز پیش‌از پرواز
۴۰% ۳ ساعت پیش‌از پرواز
۵۰% ۳ تا 30 دقیقه پیش‌از پرواز
۳۰ تا 50% ۳ روز پیش‌از پرواز زاگرس ایر
۱۵ تا 50% ۳ روز پیش‌از پرواز
۲۰ تا 50% ۱ روز پیش‌از پرواز
۳۰ تا 80% ۳ تا 30 دقیقه پیش‌از پرواز
۱۵ تا 50% ۳ روز پیش‌از پرواز آتا ایر
۲۰ تا 50% ۱ روز پیش‌از پرواز
۳۰ تا 80% ۳ تا 30 دقیقه پیش‌از پرواز
۳۰% ۳ تا یک روز پیش‌از پرواز کارون ایر
۳۰% ۱ روز پیش‌از پرواز
۱۵% ۱ روز پیش‌از پرواز تفتان ایر
۲۵% ۳ ساعت پیش‌از پرواز
۴۰% ۳ تا 30 دقیقه پیش‌از پرواز
۲۰% ۳ روز پیش‌از پرواز ایران ایرتور
۳۰% ۱ روز پیش‌از پرواز
۴۰% ۵ ساعت پیش‌از پرواز
۵۰% جا ماندن از پرواز
۵۰% ۱ روز پیش‌از پرواز آوا ایر
۶۰% ۴ ساعت پیش‌از پرواز
۳۰% ۳ روز پیش‌از پرواز سپهران ایر
۷۰% ۴۸ تا 24 ساعت پیش‌از پرواز
۳۰% ۴۸ ساعت پیش‌از پرواز معراج ایر
۵۰% ۴ ساعت پیش‌از پرواز
۳۰% ۳ روز پیش‌از پرواز وارش ایر
۵۰% ۱ روز پیش‌از پرواز
۲۰% 3 روز پیش از پرواز پویا ایر
۳۰% ۱ روز پیش‌از پرواز
۴۰% ۳ روز پیش‌از پرواز ساها ایر
۶۰% ۴ ساعت پیش‌از پرواز

کنسلی بلیط هواپیما در مِستربلیط

مراحل کنسل‌کردن بلیط هواپیما در مِستربلیط

مراحل کنسلی بلیط هواپیما پیش‌از پرواز در مِستربلیط بسیار ساده است. برای کنسل‌کردن بلیط هواپیما در وب‌سایت مِستربلیط، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ورود به حساب کاربری: ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در وب‌سایت مِستربلیط شوید. اگر قبلاً عضو وب‌سایت نشده‌اید با استفاده از ایمیل یا شماره موبایل خود ثبت‌نام کنید.
  2. مراجعه به بخش پیگیری و کنسلی: پس‌از ورود به حساب کاربری، از منوی وب‌سایت به بخش «صورتحساب‌ها» یا «پیگیری و کنسلی بلیط» بروید. اگر به حساب کاربری وارد نشده‌اید، می‌توانید با واردکردن اطلاعات بلیط، آن را پیگیری کنید.
  3. انتخاب بلیط موردنظر: در این بخش بلیط‌های خریداری‌شده نمایش داده می‌شود. بلیطی را که می‌خواهید کنسل شود، انتخاب کنید.
  4. تأیید جریمه و انتخاب روش استرداد: در این مرحله جریمه کنسلی براساس شرایط بلیط (سیستمی یا چارتری) و زمان کنسلی محاسبه می‌شود. پس‌از تأیید جریمه، می‌توانید نحوه بازگشت مبلغ را انتخاب کنید. مبلغ بازگشتی یا به‌صورت اعتبار در حساب کاربری شما قرار می‌گیرد یا به حساب بانکی واریز می‌شود.
  5. استرداد مبلغ: با توجه به انتخاب شما، مبلغ استرداد به‌صورت اعتباری فوراً اعمال می‌شود. واریز به حساب بانکی نیز بین 1 تا 3 روز کاری طول می‌کشد. درصورتی‌که در این فرایند برای شما هر مشکلی به وجود آمد، می‌توانید با پشتیبانی ۲۴ ساعته مِستربلیط تماس بگیرید.

سخن پایانی

فرایند کنسلی بلیط هواپیما در مِستربلیط به‌سادگی و از طریق پلتفرم آنلاین این وب‌سایت قابل‌انجام است. با توجه به نوع بلیط (سیستمی یا چارتری)، شرایط و جریمه‌های متفاوتی برای کنسلی اعمال می‌شود. مِستربلیط امکاناتی را درنظر گرفته است که مسافران بتوانند به‌راحتی درخواست کنسلی خود را ثبت و مبلغ استرداد را به‌صورت اعتباری یا واریزی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:  تفاوت بلیط چارتر و سیستمی چیست؟

سؤالات متداول

1. بهترین زمان برای کنسل‌کردن بلیط هواپیما چه زمانی است؟

بهترین زمان برای کنسل‌کردن بلیط هواپیما تا ۱۲ ساعت پیش‌از پرواز است که ۸۵ درصد از مبلغ بلیط به شما مسترد می‌شود.

2. جریمه کنسل‌کردن بلیط هواپیمای نوزادان و کودکان چقدر است؟

نوزادان در هواپیما صندلی جداگانه ندارند و بلیط آن‌ها بدون جریمه کنسل می‌شود. جریمه کنسل‌کردن بلیط کودکان بالای 12 سال با توجه به اینکه صندلی به آن‌ها اختصاص داده می‌شود همانند بزرگسالان محاسبه خواهد شد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *