دروازه باغ ملی؛ معرفی+نقشه باغ ملی

0 378

اگر از طرفداران جاذبه های تاریخی هستید، سفر به پایتخت ایران فرصت مناسبی برای خوش گذرانی شما می باشد. جاذبه های دیدنی و گردشگری تهران کم نیستند اما انتخاب بین این جاذبه ها کمی دشوار است، زیرا هر کدام داستان و حکایت مخصوص به خود را دارند. دروازه باغ ملی یکی از این اثرهای تاریخی بی نظیر می باشد که در میدان مشق قرار گرفته است.

معرفی دروازه باغ ملی

میدان مشق منطقه ای تاریخی در خیابان امام امروزی بوده که در زمان حکومت قاجاریه، فتحعلی شاه برای تمرین های رزمی قشون خود ساخته بود. در آن زمان در قسمت مرکزی میدان مشق یک سرباز خانه قرار گرفته بود. اسم این میدان به مارش فرانسوی باز می گردد که در زبان فارسی به مشق تبدیل شده است. توریست ها و مسافران خارجی این مکان را که حدود 400 متر وسعت دارد میدانی چهار گوش نامیده اند و بسیاری بر این عقیده هستند که این میدان جزء یکی از بزرگترین میدان های نظامی شهر تهران به شمار می رود که در زمان حکومت ناصرالدین شاه توسعه چشم گیری پیدا کرد.

پس از گذشت چندی محمد حسین خان سپهسالار میدان مشق را تبدیل به میدانی مربع شکل کرد و دیوارهایی را با آجر اطراف این میدان بنا نهاد. در این تغییراتی که در آن زمان ایجاد شد دروازه ای با دو لنگه در و دو طاق نما رو به روی آن در میدان سپه نصب نمودند که گاهی اوقات ناصرالدین شاه به بالای آن می رفت و مشق سربازان نظامی را تماشا می کرد.

باغ ملی در آن هنگام فضایی بی نظیر با گیاهان مختلفی به وجود آورده بود که بعضی ازآن ها شامل درخت کیش، نوعی شمشاد و درخت بید بود. در طراحی این پارک معماری و شیوه طراحی باغ سازی غربیان کاملا به چشم می خورد به عنوان مثال وجود مجسمه رضا شاه یکی از آن ها می باشد.

میدان مشق تهران

هنگام طراحی نمودن این پارک تفاوت های مشخصی با باغ سازی های ایرانی به چشم می خورد، مهم ترین ویژگی هایی که طراحی باغ ملی را با طراحی باغ سازی ایرانی متفاوت می کنند شامل خط های منحنی و دایره ای شکل، استفاده از مجسمه، تقارن مرکزی، استفاده از عنصری به اسم کیوسک در مرکز این باغ، ساخت نیمکت برای مردم، عمومی بودن باغ ملی و به کار بردن چراغ گازی برای روشنایی این محیط می باشد. در باغ ملی می توان از هر یک از روش های باغ سازی اثری را مشاهده نمود که در ادامه آن ها را بیان خواهیم نمود.

باغ ایرانی

نمونه های بارزی برای این باغ شبیه به باغ سازی ایرانی مشاهده می شود که شامل: به کار بردن شکل های مربع و مستطیلی، نوعی ساختمان به اسم کوشک در مرکز باغ، به کار بردن محور بندی خطی، هندسه راست گوشه، درون گرا بودن، بنای سر در دروازه باغ ملی به عنوان نمای بیرونی، خیابان بندی مستقیم، قرار گرفتن ساختمان کوشک در مکانی مرتفع، ساخت کوشک در نقطه تقاطع دو محور، استفاده از الگوی دو محوری و یا سه محوری موازی، الگوی چهار باغ، فضاهایی مسطح و شیب دار و یا با شیب ملایم، استفاده از معابر پیاده روی باریک، تاکید داشتن بر محور طولی، استفاده نمودن از درختان با ثمر و تزئینی، استفاده نمودن از گیاهان زینتی و دارویی، کاشتن درختان بلند قامت در هر دو طرف محور، استفاده از گل های سرخ، استفاده نمودن از آب شیب دار و یک جوی دائمی می شود.

باغ رنسانس

ویژگی هایی را برای شبیه بودن به باغ رنسانس در نظر گرفته اند که شامل: پلان مستطیل شکل آن، ساختارهای تراس بندی شده، استفاده از هندسه، تقارن بودن مرکز، طراحی های سراشیبی ها، قرار گرفتن مجسمه ها در فضای داخلی باغ، تسلط داشتن بر چشم اندازهای اطراف باغ، استفاده از کلاه فرنگی ساختمانی با سقف بسته که در وسط باغ ها برای استراحت وجود دارد، استفاده نمودن از گلدان های سنگی، ساختن آلاچیق، استفاده از گیاهان جدید و تازه مثل شمشاد و گل های تزئینی، کاشتن درختان بلوط، سرو، کاج، شاه بلوط و جنگل کاری، توجه نمودن به حرکت آب ها، ساخت راه های مستقیم الخط و طراحی پله های زیبا می شود.

پارک ایرانی

باغ باروک

ویژگی هایی دیگری که در این باغ به چشم می خورد شبیه به باغ های باروک می باشد که این ویژگی ها شامل: تقارن محوری و مرکزی، تاکید داشتن بر نظم و سازمان دهی، استفاده نمودن از هندسه پیچیده، حرکت های خطی و مورب، ساخت مرکزهای توجه در پایان هر راه، ایجاد دید افقی و پرسپکتیو، شکل گرفتن باغ در فضای بیرونی، استفاده نمودن از راه های مستقیم، ایجاد فضای باز برای قصر، استفاده نمودن از مجسمه و معماری زمان، به کار بردن دیوار سبز، به وجود آوردن کانال های بزرگ در باغ، استفاده از گل های فصلی و درختچه های پا کوتاه مثل شمشاد، ساختن باغچه های تزئینی، استفاده از سنگ های سلیس و استفاده از ماسه های رنگی روشن می باشد.

باغ انگلیس

در گوشه هایی از این باغ می توان ویژگی های باغ انگلیس را مشاهده نمود که شامل این موارد می شود: نبود نظم و ترتیب هندسی، استفاده از نظم طبیعی، استفاده نمودن از خطوط منحنی، طراحی نمودن باغ شبیه به بیشه های طبیعی، تاکید نداشتن بر تقارن و محور، جنبه خصوصی باغ، زیبایی رمانتیک، کاشت گیاهان بی ثمر در کنار گیاهان مثمر، استفاده از معبد و ساختمان هایی شبی به خرابه در باغ، وجود حوض و گلخانه، استفاده نمودن از گل های فصلی و شمشاد، وجود درخت های خشک شده، ایجاد پستی و بلندی ها در باغ، خلق محدوده ای چمن کاری شده، ساخت نهرهای مصنوعی و کاشت متعادل درختان که همگی در باغ ملی تهران به چشم می خورند.

پارک عصر روشنگری

در گوشه از باغ ملی تهران نمونه هایی از ویژگی پارک عصر روشنفکری را می توان مشاهده نمود که شامل: تاثیر پذیرفتن از فضاهای شهر سازی، وجود طبیعت و فضای سرسبز در شهر، متمرکز بودن بر جنبه تفریحی و برای گذراندن اوقات فراغت، عمومی بودن باغ، ایجاد فضای باز در محدوده باغ، توجه نمودن به مقیاس های محلی و شهری و استفاده از خط های منحنی و حذف گوشه ها می شود.

نقش نماهایی که بر روی این دروازه به چشم می خورد عبارت اند از: نقش های کاشی کاری که دو شیر را با تاجی بین آن ها نشان می دهد، نقش های پلنگ، شیر و خورشید، گلوله های توپ و تیربار، شعرهایی از میرزا حیدر علی ندیم باشی نویسنده و ادیب دانشمند را می توان مشاهده نمود. در قسمت های بالایی هر دروازه 6 کتیبه از اشعار را به نمایش گذاشته اند و این کتیبه ها را به شکل کمربند به دور این بنا پیچانده اند. در قسمت غربی سردر باغ ملی به دلیل حذف پلکان قرینه قسمت شرقی و ایجاد ناودان دو مورد از این اشعار حذف شده است و کتیبه های انتهایی سمت شرقی و غربی به دلیل ساخت و سازهای شرکت نفت و دیگر اداره شکل قبلی خود را از دست داده اند.

پارک عصر روشنگری

در مجله مستر بلیط می توانید مطالبی را در مورد دروازه باغ ملی تهران بخوانید. در نمای داخلی دروازه باغ ملی می توان نقاشی ها و صحنه هایی را دید که شامل موارد زیر می شوند:

به نمایش گذاشتن سربازان لژیون قزاق (نیروهای نظامی که در سال 1258 به دستور ناصرالدین شاه با بستن قراردادی بین ایران و روسیه تزاری به وجود آمد)، صحنه هایی از کودتای سال 1299 که تسخیر تهران را به همراه داشت که در نزدیکی دروزاه و برج و دروازه های قزوین وجود دارد و شامل میدان جنگ، نقش مسلسل، گلوله های توپ، لحظه ای که برج و بارو را با گلوله های از توپ تخریب نمودند، نقش رضا شاه با تفنگ شصت تیر و در حال تیراندازی نمودن و وجود دو فرشته پیروزی که از حجاری های طاقبستان الهام گرفته اند، نشان هایی از کوروش کبیر، فروهر و هخامنشیان می باشد که دلیل به کار بردن آن ها هم معرفی فرهنگ ایرانیان در آن زمان بوده است، نقاشی پرچم سه رنگ ایران، پلنگ، تصویرهای اسلیمی، نقش هایی از آیه های قران و سرودها، نقش اسم امام ها در زیر کلاه فرهنگی می باشد. به دلیل ساختمان بناهای مجاور قسمتی از این کتیبه ها از بین رفت و بعد از پیروزی انقلاب هم نشان شیر و خورشید بین پرچم و در تمامی کتیبه ها حذف کردند و نیم تنه فلزی رضا شاه که در بالای سر در قرار گرفته بود را از بین برند.

تاریخچه دروازه باغ ملی

شهر تهران افراد را به یاد شهرهای شلوغ و پر دود می اندازد که ممکن است جای خوبی برای گشت و گذار نباشد اما باید بگوییم اینگونه نیست واقعیت متفاوت تر از چیزی است که شما در ذهن خود دارید. یکی از تماشایی ترین سازه های تاریخی این شهر دروازه باغ ملی نام دارد که در بافت قدیمی از شهر تهران واقع شده و تا قبل از احداث میدان آزادی نماد شهر تهران به شمار می رفته بنابراین هنگام بازدید از این اثر تاریخی می توانید از دیگر بناهای تاریخی هم دیدن نمایید. در بین خیابان های تهران خیابان امام خمینی حس و حالی دیگر را دارا می باشد. در این خیابان با وجود ترافیک سهمگینش بنیادی ترین بناها را مشاهده خواهید نمود که امروزه به جاذبه ای بی نظیر تبدیل شده اند.

این دروازه در زمان حکومت قاجاریان ساخته شده اما در سال های بعد از آن دچار تغییراتی شد. نوع معماری این دروازه و اتفاق های تاریخی که در میدان مشق تهران رخ داده، همچنین مجاورت با ساختمان های وزارت امور خارجه و … اهمیت این سردر را دو برابر می کند. همان طور که گفته شد در سال 1278 محمد حسین خان تغییراتی را بر روی این دروازه انجام داد که یکی از آن ها نصب دو لنگه در بود. بر اساس نقشه هایی که از تهران در زمان ناصر الدین شاه موجود می باشد می توان گفت که این دروازه در خیابان سپه و در نزدیکی بانک سپه تا کوچه پست قرار گرفته است.

سپس در سال 1280 بنایی دیگر را به شیوه معماری روس ها در سمت شمال غربی این دروازه بنا نهادند که به مرکز قزاق خانه دولتی تبدیل شد و جلوه ای تماشایی را نثار میدان کرد. بعد از اتمام حکومت قاجاریان و کودتای 1299 میدان مشق رونق خود را از دست داد و مورد بی توجهی قرار گرفت در آن هنگام رضا شاه که هنوز بر تخت پادشاهی ننشسته بود دستور داد که سردر باغ ملی را احداث نمایند و محیط اطراف میدان مشق یک سر در جدید را صاحب شد. در نتیجه دروازه باغ ملی و بعد از آن هم بناهای مجاور به دستور شخص محمد رضا خان و همچنین به کمک آلمانی ها و جعفر خان کاشانی قبل از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شدند.

دروازه باغ ملی را در قسمت شرقی سردر باغ ملی و با همان اندازه و شکل ساختند بعد از ساخت آن برای ویران نمودن سردر قدیمی اقدام نمودند. این ساخت و سازها در سال 1301 تا 1304 انجام شد و از آن به عنوان بازسازی و مرمت باغ ملی یاد می کنند. در اولین سال های جنگ پهلوی یعنی رضا شاه قسمت های غربی میدان مشق و بناهای دیگر تبدیل به یک باغ شدند و سر در بزرگ الماسیه که به وسیله اولین کارخانه اسلحه سازی ایران ساخته شده بود را در سر در باغ ملی نصب نمودند. در همین هنگام نیم تنه رضا شاه پهلوی با دستور مستقیم سردار اعتماد رئیس کل قورخانه ساختند و بر سر در باغ ملی نصب کردند. این سر در تا پایان حکومت پهلوی ها در سر جای خود قرار داشت اما هم زمان با انقلاب آن را نابود کردند.

تاریخچه دروازه باغ ملی

در سال 1394 سر در باغ ملی را مرمت نمودند و سیستم نورپردازی بی نظیری را بر روی آن نصب نمودند و در هنگام شب جلوه ای بی نظیر به این منطقه می بخشد. در سال 1377 دروازه باغ ملی تهران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید دروازه باغ ملی در سومین جایزه خشت طلایی، سازمان زیبا سازی شهرداری تهران به دلیل بازسازی دروازه و میدان مشق به عنوان یکی از برندگان اعلام شد.

به عقیده کارشناسان از زمان حکومت قاجاریان به آغاز تاثیر باغ سازی ایرانی با توجه به الگوهای غربی می توان یاد کرد، اما لازم به ذکر است که بگوییم تا زمان حکومت پهلوی ها هیچ گونه فضای سبز یا پارکی در این منطقه ساخت نشده بود. اولین پارک و باغی که در ایران ساخته شده به دست رضاه شاه همان باغ ملی می باشد و در شهرهای دیگر هم باغ هایی را با عنوان باغ ملی ساختند، به دنبال شکل گیری پارک ها باغ فردوس تهران هم شکل گرفت.

باغ ملی را در میدان مشق ساختند زیرا در آن زمان ویرانه ای بیش نبود که تبدیل به زمینی خاکی برای بازی بچه ها شده بود و بعد ها هم تمرینات دوچرخه سواری و موتور سواری در آن محل انجام می شد. در بعضی از مواقع بالن هایی را در این مکان به هوا می فرستاند و در زمانی دیگر اولین هواپیمای موجود در ایران از آن جا برخاست. رفته رفته میدان مشق به جایی برای سوارکاری و دویدن تبدیل گشت و هیچ کس به کاربرد اصلی و قدیمی آن کاری نداشت. ساختن سر در جدید به دستور رضا شاه از کارهایی بود که برای سازمان دهی میدان مشق انجام شد که قبل از احداث باغ ملی شکل گرفت.

با گذشت چندی در سال 1306 حرف هایی برای ساختن باغ ملی یعنی اولین پارک عمومی تهران به گوش می رسید و در روزنامه اطلاعت در 19 اسفند ماه خبر احداث آن را پخش کردند. سرانجام در سال 1307 شروع به ساخت این پارک نمودند و در روزنامه کیهان این چنین گفته شد که تا قبل از این هیچ گونه باغ عمومی وجود نداشته اما از این زمان به بعد در ساعاتی از روز وجود افرادی را در گوشه و کنار این باغ مشاهده کرده ایم.

باغ ملی بعد از افتتاح به جایی برای خوش گذرانی مردم و گرفتن جشن های مذهبی و دیگر مراسمات تبدیل شد. در خبری اعلام نمودند که در محل قدیم میدان مشق علاوه بر باغ ملی ساختمان هایی نظیر مهمانخانه بلدی، سینما و محل نمایش، جایی برای ورزش و. در آن ساخته می شود اما باغ ملی صاحب این امکانات نشد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف دروازه باغ ملی

نقشه و معرفی بخش های مختلف دروازه باغ ملی

سر در باغ ملی را شخصی را به اسم جعفر خان طراحی نموده اما دیگران هم در ساخت آن تلاش های فراوانی داشته اند. استاد اسماعیلی از افرادی بود که سفت کاری بنا را بر عهده داشت و استاد کریم منیژه ستون های این بنا را ساخته است، کاشی کاری های بی نظیر باغ ملی را استاد خاک نگار مقدم و حسین کاشی پز بر عهده داشته اند. در طراحی سر در این پارک تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی به سبک رضا شاه قابل مشاهده است که مناسب با معماری آن زمان بوده مخصوصا در کاشی کاری ها و قسمت کلاه فرنگی به وفور قابل مشاهده می باشد.

معماری ایرانی ترکیبی از معماری های دوران مختلف تاریخی ایران و سبک های روپایی می باشد که با تقلید از سبک های معماری ایران کهن در قالب امروزی و مدرن استفاده کرده اند. این نوع معماری را می توان در تمامی بناهای اطراف میدان مشق مشاهده نمود بناهایی مثل: موزه ایران به سبک ساسانی و تقلید از طاق کسری و ایوان مداین، ساختمان کاخ وزارت امور خارجه با تقلید از دستگاه زرتشت در نقش رستم و به سبک هخامنشیان، ساختمان ثبت اسناد و املاک با ترکیبی از معماری ساسانی، هخامنشی، اسلامی و اروپایی می باشد. شکل دروازه باغ ملی شباهت زیادی به دروازه های پایتخت در زمان ناصرالدین شاه دارد.

بیشتر قسمت های این سردر از پی گرفته تا پایه، شال، ستون های هشت گانه تا طاق آن از آجر ساخته شده اند، علاوه بر آجر از سنگ، چوب و آهن هم استفاده نموده اند. پهنای این دروازه از شرق به سمت غرب حدود 28 متر است، در زمان قدیم قبل از بازسازی دو اتاق نگهبانی و بازرسی هم در قسمت شرقی و غربی این باغ وجود داشت و پهنای سر در را بیشتر می کرد. بعد از گذشت چندی ساختمان بازرسی به اداره پست تهران اضافه شده و در نهایت آن را خراب کردند. در معماری دروازه باغ ملی می توان هشت ستون آجری را مشاهده نمود که در نمای بیرونی از سر در قرار گرفته اند و آن ها را به صورت جفت طراحی نموده اند.

این ستون ها را در اطراف ورودی های سه گانه ساخته اند و نسبت به هم به اندازه یک قطر ستون عقب نشینی دارند یعنی دو ستون در اطراف هر ورودی نسبت به دو ستون دیگر کمی عقب تر می باشند. در قسمت های بالایی از سر در دروازه ملی بنای دیده بانی، نقاره زنی و گذرگاه نیروهای نظامی قرار گرفته است. اتاق کوچک در قسمت بالای ورودی میانی به چشم می خورد که به صورت کلاه فرنگی طراحی شده و الهام هایی از معماری سبک روسیه در آن قابل مشاهده می باشد.

این قسمت یعنی کلاه فرنگی دارای بام و شیروانی هستند همچنین پنجره هایی با طاق های هلالی شکل به دو طرف باغ ملی دارد. در زمان قدیم این اتاق مخصوص نقاره زنی بوده و مردم تهران با نواخته شدن شیپور از آن از طلوع و غروب آفتاب خبر دار می شدند. با سفر به شهر تهران می توانید از دیدن جاذبه های پر رونق این شهر لذت ببرید و غرق در تماشای معماری های بی نظیر تهران کهن شوید هنگام مسافرت به شهر تهران می توانید از قطار استفاده نمایید برای این منظور هم با خرید بلیط قطار تهران راهی سفر خواهید شد.

 گذرگاه سردر باغ ملی

گذرگاه سردر باغ ملی

سردر دروازه باغ ملی سه گذرگاه دارد که یکی از آن ها بزرگ و در قسمت میانی قرار گرفته و مخصوص سواره روها می باشد دو گذرگاه دیگر که کمی کوچک تر و باریک تر از گذرگاه میانی می باشند مخصوص عابران پیاده می باشد اما امروزه اثری از دروازه بزرگ باقی نمانده است. هر سه گذرگاه باغ ملی دارای دروازه‌های چدنی بوده اند که به صورت سه تکه جدا از هم در قورخانه تهران ساخته شده اند. بر روی بدنه این دروازه های چدنی نقش هایی طلایی و برنجی قابل مشاهده می باشد که زیبایی بنا را دو چندان کرده و ساخت دست محمد علی کرمانی است.

این عبارت را می توانید در قسمت مرکزی در و زیر نشانه اصلی سردر مشاهده نمایید «و جمله این اثر در قورخانه تهران ساخته شد» که با حروفی برنجی بر روی بدنه آن حک شده است. دو تکه درب آهنی با مواد اولیه برنز با طرح هایی مثل طرح گل و مرغ شبیه به اژدها یا پرنده هما، شیر و خورشید، طرح اسلیمی و سر شیر طراحی کرده اند. در قسمت های بالایی در های ورودی طرح های طبل، تاج، پرنده، تبرزین، نیزه، شیپور، شمشیر، توپ و گلوله قابل روئیت هستند.

کتیبه های باغ ملی

در این باغ می توان شاهد زیبایی های بی نظیری بود که از جمله آن ها وجود کتیبه ها و نقش نگاره های روی آن ها می باشد و به رنگ های لاجوردی، کرم، زرد، قهوه ای، فیروزه ای، قرمز، سفید و آبی قابل مشاهده هستند و 45 کتیبه را می توانید بر روی کاشی های مزین شده مشاهده کنید و 2 کتیبه فلز کاری شده را در روی بنا قرار داده اند که یکی به صورت بیضی و دیگری به شکل نیم دایره بالای سر در اصلی باغ واقع شده اند.

کتیبه های باغ ملی

اداره پست

با بازدید از دروازه ملی باغ ایران می توانید به تماشای دیگر بناهای تاریخی این شهر بپردازید که یکی از آن ها اداره پست شامل: تلگراف، موزه وزارت پست و تلفن امروزی می باشد. این بنا از سازه های دوره پهلوی اول می باشد و اولین موزه پستی و مخابراتی در ایران با الگوبرداری از موزه هایی اروپایی می باشد که در سال 1307 در خیابان سپه آن را احداث نمودند. موزه اداره پست و مخابرات آن از دو طبقه تشکیل شده است که در این موزه می توان نمونه هایی از قدیمی ترین نوشت افزارها و چاپار های تلفنی، نخستین تمبرها، کبوترهای نامه بر، تلگرام های مورس و … مشاهده نمود. این بنا از 8 غرفه تشکیل شده، در طبقه اول غرفه های تشریفات یا وزرا را خواهید دید که شامل تصویر هایی از وزرای پست و تلفن و تلگراف، علی قلی خان مخبر الدوله وزیر آن زمان و اولین وزیر مخصوص تلگراف می شود.

سالنی را برای تمبرهای داخلی اختصاص داده اند که شامل 1100 تمبر از دوران قاجاریه پهلوی و جمهوری اسلامی ایران می باشد. غرفه اشیایی پستی در طبقه اول شامل: انواع مهرهای دستی، گرد، بیضی شکل، مستطیلی، غلطکی، صندوق های پستی زمان حکومت رضا شاه، مهر روز جمهوری اسلامی، مهرهای دفترهای پستی خارج از کشور، انواع حکم های دولتی، حکومتی، دستگاه های قدیمی و دستی نقش تمبر و ابطال تمبر، قدیمی ترین انواع پلمب شکن و ویترین و سیم، وسیله های پست مالی، قاب عکس وسایل پستی مخصوص دوره قاجاریان و تصاویر کارکنان آن زمان می شود. امروزه موزه تشریفات دارای غرفه های زیر می باشد، غرفه وزرا که در این غرفه می توان به تماشای تصاویری از وزرای پست و تلفن و تلگراف پرداخت؛ یعنی اولین وزیر ارتباطات تا وزیر کنونی فناوری اطلاعات که تعداد آن ها به 72 نفر می رسد.

غرفه باسکول ها و صندوقات پستی که در آن می توان نمونه هایی از باسکول های پستی که کالاهای سنگین را با آن وزن می نمایند و نمونه هایی از صندوق های پستی و صندوق امانات زمان حکومت قاجار، اشیای قدیمی، پول، تمبر و تصویر شهدای پستی را مشاهده کرد. کتابخانه موزه پست و مخابرات که در این کتابخانه می توان تعدادی از کتاب ها و نشریات را در زمینه تاریخچه تلگراف و پست و تمبر و تلفن و منابعی کهن از تاریخ و معماری و … به زبان فارسی، فرانسوی و لاتین مشاهده نمود که برای استفاده عموم مردم امکان پذیر می باشد.

اداره پست

سالن کنفرانس از دیگر غرفه های موجود در این موزه است که سالنی زیبا برای جلسه های اداری هیئت امنای موزه ارتباطات، سخنرانی های مطبوعاتی و جلسات تشریفاتی با مساحتی حدود 500 مترمربع ظرفیت 200 نفر را دارا می باشد که در طبقه دوم از این بنا قرار دارد، حیات مرکزی آن برای مراسم هایی مثل تمبر مشترک با دیگر کشورها، نمایشگاه های موقت تمبر و تصویرهایی از تمبرهای مشترکی که انتشار یافته اند و آرم پستی دیگر کشورها را به نمایش گذاشته اند. چایخانه سنتی آن دارای محیطی دلنشین و الهام گرفته از معماری سنتی می باشد که برای پذیرایی از مقامات و گروه های خاص در نظر گرفته شده و همچنین سالن مخابرات، سالن تمبرهای داخلی و خارجی از دیگر قسمت های تماشایی این ساختمان می باشند.

از دروازه باغ ملی که وارد می شوید از همان اول قسمت شمالی خیابان را نگاه کنید در آن جا و بالای قزاق خانه می توانید کوه های البرز را به خوبی ببینید و منظره زیبایی را برای باغ به وجود می آورند. از این دروازه که عبور نمایید به خیابان سوت و کور ملل متحد خواهید رسید که علت ساکت بودن این خیابان مجوز نداشتن تردد اتومبیل ها می باشد، زمانی که به این خیابان وارد شوید انگار که درون تونل زمان قرار گرفته اید چرا که خیابان را سنگ فرش های ساده که درخت های چنار مثل نگهبان در اطراف آن قد علم کرده اند پوشانده است.

همزمان با وارد شدن به این خیابان ساختمان های اطراف نظر شما را به خود جلب می کند، این ساختمان ها با معماری منحصر به فرد خود می توانند منظره ای بی نظیر را خلق نمایند و ساختمان هایی که در آن جا می توان مشاهده نمود شامل: ساختمان شهربانی، وزارت امور خارجه، کتابخانه و موزه ملک، موزه تلگراف و پست و عمارت قزاق خانه می باشد.

کاخ شهربانی کل

یکی از قدیمی ترین و منحصر به فرد ترین و مهم ترین کاخ های به جای مانده از تهران قدیم و دوران پهلوی کاخ شهربانی می باشد که به دستور مستقیم رضا شاه اول ساخته شد. معماری این ساختمان را با طرح نئوکلاسیک ایرانی ساخته اند به نحوی که داخل آن را با توجه به معماری اروپایی طراحی نمودند اما نمای بیرونی ساختمان شهربانی شبیه به بناهای تاریخی مثل تخت جمشید ساخته شد. تاریخ احداث این بنا سال 1315 می باشد که از سال 1381 وزارت امور خارجه آن را از نیروهای دریایی خریداری نمود.

نقش سربازان هخامنشی و پایه ها و ستون های ساخته شده آن با الگو گرفتن از تخت جمشید ساخته شده که اولین موردی می باشد که چشم بینندگان را به سمت خود جذب می کند. پله های ورودی این کاخ از طراحی کاخ آپادانا سر چشمه گرفته است. داخل ساختمان را با آیینه کاری و گچ بری‌های خاصی طراحی نموده اند. این ساختمان حدود 21 هزار متر مربع وسعت دارد که در سه طبقه آن را ساخته اند. امروزه بعضی از مراسم ها را در این کاخ انجام می دهند.

کاخ شهربانی کل

موزه و کتابخانه ملی ملک

یکی از مکان هایی که علاقه مندان زیادی به آن جا می روند موزه ملی ملک می باشد که در سال 1343 در زمان حکومت پهلوی ها و در کنار کتابخانه ای غنی ساخته شد. هدف از ساخت این موزه این بود که پژوهشگران خارجی بتوانند به راحتی از نزدیک با فرهنگ و تمدن ایران آشنا شوند. او چندین سال بعد از ساختن موزه همه لوازم، اشیا، گلدان، سکه، تمبر، قلمدان و … را که در موزه قرار گرفته بود به آستان قدس رضوی اهدا کرد. بعد از فوت حاج حسین ملک که بانی این موزه بود یعنی در سال 1364 آستان قدس رضوی ساختمان جدید کتابخانه و موزه را احداث نمود، این ساختمان کاملا غیر دولتی می باشد و نظارت آن مانند دیگر موسسات آستان قدس رضوی تحت نظارت خود آستان می باشد.

در این موزه می توان مجموعه ای 3 هزار قطعه ای از سکه ها و مدال هایی از قرن 6 میلادی تا دوره پهلوی را مشاهده نمایید، سکه های یونانی، سلوکی، بیزانسی، خلفای اسلامی و عثمانی د ر این موزه به نمایش گذاشته اند. همچنین حدود 24 تخته فرش گران بها را در معرض دید مردم قرار داده اند.

تابلوهای نقاشی و آثار هنرمندان مشهور ایرانی، حدود 86 قطعه قاب آیینه و قلمدان، تابلوهای نقاشی دوره قاجاریه، تمبرهایی از ایران و آثار خوشنویسی را می توان مشاهده کرد. این کتابخانه حدود 19 هزار نسخه خطی ارزشمند را دارا است که یکی از گنجینه های خطی کشور ایران به شمار می رود. 70 هزار کتاب چاپ شده، 3400 هزار نشریه چاپ شده بر روی سنگ، 548 نشریه های ادواری در کتابخانه ملک موجود است.

موزه و کتابخانه ملی ملک

عمارت قزاق خانه تهران

در نزدیکی ساختمان شهربانی کل تهران بنایی قدیمی به چشم می خورد که به قزاق خانه مشهور می باشد. این ساختمان با معماری منحصر به فرد خود چشم هر گردشگر و مسافری را به سمت خود خیره می کند. یکی از اولین ساختمان های اداری و نظامی تهران همین قزاق خانه است. در سال 1280 به دستور مستقیم ناصرالدین شاه عمارت قزاق خانه را احداث نمودند که تقریبا حدود 160 هزار متر مربع وسعت دارد. ساختمان قزاق خانه تهران در گذشته مکانی برای مستقر نمودن قوای قزاق بوده یعنی سربازان نظامی ویژه ای که به دلیل قرار داد بین روسیه و ایران تشکیل شده بود که رضا شاه پهلوی و کلنل لیاخوف فرماندهان این ارتش قزاق بودند.

عمارت کهن قزاق خانه به دانشکده هنر اکنونی معروف است از سه طبقه تشکیل شده است، در طبقه اول این بنا می توان تالارهایی آجری شکل را مشاهده نمود و در طبقه های آخر هم راهروهایی با اتاق هایی تو در تو و مختلف قرار گرفته است. عمارت قزاق خانه تا چندین سال گذشته در اختیار نیروی ارتش بود و قسمت هایی از آن را مرمت نمودند.

اکنون نمونه هایی از بازسازی نمای بیرونی قزاق خانه که شامل آجرها و گچ بری ها، کاشی کاری های زیبا و ساده می شود را می توان مشاهده کرد. عمارت قزاق خانه نیاز مبرمی به بازسازی دارد چرا که اکثریت قسمت های آن از بین رفته است و باید نمای داخلی آن مورد مرمت قرار گیرد. علاوه بر بنای قزاق خانه ساختمان دیگری که خوابگاه سربازان بوده است از آن زمان باقی مانده و اکنون محل خوابگاه پسران دانشکده هنر می باشد. در طراحی قزاق خانه می توان نمونه هایی از تلفیق هنر اروپایی و ایرانی را مشاهده نمود و با ساختن ایوان های بی نظیر دید منحصر به فردی را دارا است.

علت ساخت این ایوان ها این بوده که زمان برگزاری مراسمات نظامی افراد والا مقام به تماشای آن ها می پرداختند. زیبایی معماری این بنا به حدی می باشد که هنوزم با وجود آسیب های زیاد قابل روئیت می باشد. اگر زمانی تصمیم گرفتید که از دروازه باغ ملی و کاخ شهربانی دیدن نمایید این عمارت باشکوه را هم فراموش نکنید در نزدیکی این ساختمان، خیابان سی تیر را می توان مشاهده نمود که در آن جا می توانید در کنار ون های رنگارنگ خود را مهمان یک فنجان قهوه نمایید. هنگام بازدید از این بنا باید به خیابان امام خمینی بروید و محوطه میدان مشق قدیمی را که دروازه باغ ملی نمایی از بناهای آن می باشد بیابید و می توانید در آن جا عمارت قزاق خانه را مشاهده نمایید و به گشت و گذار در آن بپردازید.

عمارت قزاق خانه تهران

شرایط بازدید دروازه باغ ملی

هنگام سفر به شهر تهران می توانید از جاذبه های بی نظیری که در پایتخت ایران قرار گرفته است نهایت لذت را ببرید. دروازه باغ ملی ایران یکی از زیبا ترین باغ های موجود می باشد که به عنوان اولین پارک و باغ ساخته شده از آن یاد می شود. اگر قصد سفر به این شهر را دارید می توانید با خرید بلیط اتوبوس تهران راهی سفر شوید. برای بازدید از دروازه باغ ملی می توانید هم در روز و هم در شب اقدام کنید که هر زمان زیبایی منحصر به فرد خود را دارد.

آدرس و نحوه دسترسی با مترو به دروازه باغ ملی

برای رفتن به دروازه باغ ملی می توانید از مترو استفاده نمایید، برای این کار باید در ایستگاه مترو امام خمینی از قطار پیاده شوید و بعد از خارج شدن از ایستگاه مترو به طرف غرب حرکت کنید که بعد از 5 دقیقه پیاده روی به سردر باغ ملی خواهید رسید و یا اینکه در لیست ایستگاه مترو امام خمینی مترو تهران را انتخاب نمایید و از اتوبوس هایی که به میدان امام خمینی می روند استفاده کنید؛ این جاذبه تاریخی در خیابان امام خمینی تهران واقع شده است.

برای رزرو هتل تهران می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید،  رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
پیشنهاد بعدی ما به شما
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.