قزوین یکی از شهرهای نسبتا کوچک ایران به شمار می رود که دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی مختلفی است. علاوه بر جاذبه های طبیعی منحصر به فرد می توان بناهای تاریخی زیادی را هم درون این شهر مشاهده کرد که هر کدام یادگاری از دوران های مختلف هستند. یکی از اثرهای تاریخی قزوین کلیسای کانتور است که از زمان جنگ جهانی دوم در این شهر مانده و به عنوان تنها کلیسای سرخ ایران شناخته می شود. با مراجعه به مجله مستر بلیط می توانید اطلاعات زیادی را از این کلیسای سرخ که یادگار روس ها است به دست آورید.

تاریخچه کلیسای کانتور 

تاریخچه کلیسای کانتور 

بعد از اینکه ناصر الدین شاه به فرنگ سفر کرد راهسازی در ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شد و برای این که ارتباط تهران به اروپا را راحت تر نمایند به فکر احداث راه های مختلفی بین شهرهای ایران افتادند. یکی از راه های که ساخته شد مسیر تهران تا قزوین بود که توسط محمد باقر سعد السلطنه حاکم قزوین احداث گردید، اما راه بندرانزلی به قزوین بالاجبار به یک شرکت راه سازی در روسیه که شرکت بیمه و حمل و نقل نام داشت واگذار شد، مدیریت این شرکت را فردی به نام آناتولی نکلایویچ بستلما برعهده داشت. این شرکت در هنگام فعالیت خود در ایران تاسیسات مختلفی را در قسمت های مختلف قزوین که شامل محله پنبه ریسه می شد احداث کرد. از بناهایی که توسط این شرکت ساخته شد می توان کلیسای کانتور را نام برد  که با توجه به اعتقادات کارکنان روسی برای انجام دادن مراسمات مذهبی و عبادات آن ها در جنوب قزوین بنا نهاده شد. در محله ای که مجموعه تاسیساتی کانتور ساخته شد، کارمندان روسی مختلفی کار می کردند، به همین علت برای عبادات با خدای خود به یک کلیسا نیاز داشتند و کلیسای کانتور که قدمت آن به زمان حکومت ناصر الدین شاه قاجار باز می گردد که امروزه به محلی برای گردشگری تبدیل شده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

در طی گذشت سال ها و پادشاهی های مختلف، دین های مختلفی در جهان پیدا شد که هر کدام از آن ها برای عبادت و راز و نیاز کردن با خدای خود به بناهای خاصی نیاز داشتند. افرادی که پیرو دین مسیح بودند برای خود در شهرهای مختلف کلیساهایی را بنا نهادند تا بتوانند به راحتی با خدای خود راز و نیاز نمایند. کلیسای کانتور هم در قزوین یکی از همین کلیسا ها است که به دلیل معماری منحصر به فردی که دارد به عنوان معروف ترین کلیسای ایران شناخته می شود. کلیسای کانتور از کلیساهای ارتودکس در ایران، که امروزه سکوتی عمیق آن را فرا گرفته، اما در گذشته مکان عبادت کارمندهای روسی بوده است. افراد زیادی هستند که به بازدید از کلیسا ها علاقه دارند، بنابراین می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط اقدام به خرید بلیط اتوبوس قزوین نمایید و سفری خاطره انگیز را استارت بزنید.

معماری کلیسا

این کلیسا در طی گذشت این سال ها دیگر کسی در آن برای عبادت حضور پیدا نمی کند، اگر چه نام آن را کانتور گذاشته اند، اما مردم این کلیسا را با نام برج ناقوس می شناسند، چرا که توسط روس ها ساخته شده به همین علت از آن به عنوان کلیسای روسی یاد می شود. امروزه هیچ صدایی از ناقوس این کلیسا شنیده نمی شود، اما در گذشته پیروان مذهب ارتدکس در آن مراسم های مذهبی خود را برگزار می کردند. این کلیسا در زمان کمی به عنوان انبار مدرسه مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن  کلیسای کانتور به بازارچه کوچکی برای فروش صنایع دستی تبدیل شد و گردشگران هنگام بازدید از کلیسا می توانند از صنایع دستی این شهر هم خرید هایی را انجام دهند. این کلیسا دقیقا مانند دیگر کلیسا ها در کشورهای دیگر ساخته شده و معماری آن شامل یک پلان چند ضلعی است که آن را به صورت نا منظم طراحی کرده اند و از آجرهای قرمز لعابدار برای نما و شیروانی این کلیسا استفاده شده است. که همین امر باعث شده تا کلیسای کانتور از دیگر کلیساهای قزوین متمایز شود، برای ساخت کلیسا ها از آجر و ملات استفاده می کردند و دیوار و پنجره های آن را شبیه به هم می ساختند، در مذهب ارتدکس هنگام راز و نیاز با خدا می ایستادند به همین علت این کلیسا را کوچک ساخته اند و  برای اینکه بتوانند خیلی سریع از آن استفاده کنند از انجام تزئینات مختلف بر روی آن خود داری کرده اند.

معماری کلیسا

از بخش های مهم کلیسا می توان ورودی ساختمان را نام برد که در بخش غربی کلیسا قرار دارد و فضایی را با سقف شیروانی دارا است، در ورودی کلیسا ناقوس هایی هلالی دیده می شود که در این محدوده از آجرهای قرمز رنگ استفاده نکرده اند. فضایی که رو به روی ورودی قرار دارند مانند ایوانی است که آن را با ستون های چوبی ساخته اند. در اوایل از سقف های شیروانی استفاده نمی کردند به همین علت از این عناصر برای نگه داشتن درب های چوبی استفاده می شد در هر دو طرف ورودی کلیسا گچ بری هایی را از یک صلیب در تاج گل قرار داده اند، که نمایی متفاوت را از دیگر صلیب های موجود در کلیسا نشان می دهد. این نوع از صلیب نماد مسیحیان مذهب ارتدکس بوده است که یک خط مورب روی آن دیده می شود. آن ها بر این اعتقاد پای بند هستند که حضرت مسیح علاوه بر اینکه دست هایی بسته شده به صلیب را دارد، پاهای وی هم مانند اریب کشیده اند تا زجر بیشتری را متحمل شود.

محیط داخلی کلیسا

محوطه کلیسا از دیگر قسمت های کلیسای کانتور به شمار می رود. برای اینکه بتواند به محوطه کلیسا وارد شوید باید از سمت جنوب کلیسا اقدام نمایید و دو بخش اطراف کلیسا را با نرده های آهنی پوشش داده اند. درون محوطه می توان آرامگاه هایی از یک خلبان و مهندس روسی را مشاهده کرد، مهندس روسی در ایران دار فانی را وداع گفته و خلبان روسی هم در نزدیکی های قزوین سقوط کرده است. هنگامی که به کلیسا وارد می شوید بعد از اینکه از درب ورودی عبور کردید به یک هال کوچک می رسید که برج ناقوس را در آن قرار داده اند. این فضا شامل نمازخانه و محراب کلیسا می شود که دارای پنجره هایی به شکل نعل اسب است. در این کلیسا اتاق سمت راست یعنی قسمت شمال را برای غسل تعمید مورد استفاده قرار داده اند، این غسل برای نوزادانی که تازه به دنیا می آمدند استفاده می شد. اتاقی را برای کشیش کلیسا ساخته بودند که در سمت چپ کلیسا قرار داشت، به عقیده مسیحیان محراب کلیسا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین قبل از اینکه وارد کلیسا می شدند در این قسمت باید لباس های مخصوصی را بر تن می کردند سپس وارد محراب می شدند. برای بازدید از این دو اتاق امروزه هیچ گونه اجازه ای داده نمی شود. در این هال گچ بری های زیبایی دیده می شود که به رنگ زیتونی آن را ساخته اند، اما به دلیل مرمتی که بر روی آن ها انجام داده اند قسمت هایی از آن ها به رنگ سفید دیده می شود.

برج ناقوس کلیسا کانتور

برج ناقوس کلیسا کانتور

برج ناقوس کلیسا از دیگر قسمت های جالب است که برجی سه طبقه است و 11 متر هم ارتفاع دارد. در قسمت غربی کلیسا می توان این برج را مشاهده کرد که گنبد آن را به رنگ آبی ساخته اند و بر بالای پنجره آن هم آجر کاری های برجسته ای را انجام داده اند. در جلوی پنجره های این برج دو نیم ستون وجود دارد که به دیوار وصل شده اند و ستون های دو گوشه طبقه اول برج را هم تشکیل می دهند. مشاهده زیبایی های کلیسای کانتور می تواند خاطرات منحصر به فردی را درون ذهن ما حک نمایید. اگر شما هم قصد دارید راهی این شهر شوید می توانید از سایت مستر بلیط برای تهیه بلیط خود استفاده نمایید.

محراب و نمازخانه کلیسا

محراب کلیسای کانتور را به شکل نیم دایره ساخته اند و بر روی آن گنبدی را قرار داده اند. این کلیسا را در سمت شرق ساخته اند که دلیل آن هم اهمیت طلوع خورشید برای مسیحان بوده و فضای نمازخانه آن هم دارای نور گیرهایی در سقف است.

شرایط بازدید از کلیسای کانتور 

کلیسا ها یکی از بناهای تاریخی هستند که برای علاقه مندان بسیار جالب هستند برای آن که بتوانید از این کلیسای معروف دیدن نمایید نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای ندارید و می توانید در هر ساعتی از روز که بخواهید به سوی این کلیسا راهی شوید.

آدرس و مسیر دسترسی

آدرس و مسیر دسترسی 

زمانی که برای رفتن به قزوین برنامه ریزی می کنید باید تصمیم بگیرید که چگونه راهی این شهر پر از جاذبه شوید، عده ای از افراد به سفر با وسایل نقلیه عمومی مثل هواپیما، قطار و اتوبوس علاقه دارند، به عنوان مثال بسیاری از افراد تحمل راه های طولانی را ندارند به همین علت برای مسافرت خود از هواپیما استفاده می کنند در نهایت می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما قزوین نمایید. از طرفی عده ای دیگر سفر با ماشین های شخصی را لذت بخش تر می دانند. هنگامی که از ماشین های خود برای سفر استفاده می کنید می توانید زمانی که به قزوین وارد می شوید به دنبال چهار راه ولیعصر باشید  که در این مسیر به راحتی می توانید به کلیسا دسترسی داشته باشید. کلیسای کانتور در خیابان دارایی قرار دارد، بنابراین باید بعد از وارد شدن به چهار راه ولیعصر بلوار آیت الله طالقانی را بیابید بعد از آن هم به دنبال خیابان دارایی باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *