استان زیبای گیلان مامن جاذبه های بی شماری است که هر یک به نحوی متفاوت، خیره کننده هستند. بی درنگ وقتی نامی از این منطقه شمالی می شنویم، جنگل های انبوه و سرسبز و آب هوای معتدل و دلچسب، به ذهن مان خطور می کند. پس از پشت سر گذاشتن 30 کیلومتر از شهر ساحلی آستارا، روستایی بی نظیر واقع شده است که از مهم ترین اماکن توریستی ناحیه به شمار می رود. عمدتا این ییلاق به واسطه گردنه معروفش، یعنی حیران بر سر زبان ها افتاده است. فضای مه آلود و رویایی به علاوه موقعیت خاص جغرافیایی سبب شده است تا بسیاری راه های طولانی را برای بازدید از آن جا طی کنند. نمونه ای از این زیبایی های طبیعی در کمتر جایی به چشم می خورد. مجله مستر بلیط این مطلب را به معرفی کامل جاذبه گردنه حیران اختصاص داده است؛ برای شناخت بیشتر این محدوده تا انتها همراه مان باشید.

وجه تسمیه

در زبان تالشی حیران به صورت هیران نوشته و خوانده می شود. این واژه از دو بخش هیر و ان تشکیل شده که به طور کلی معنای فضای مه آلود را تداعی می کند.

موقعیت جغرافیایی

 

موقعیت جغرافیایی

ییلاق حیران از سه روستای علیا، وسطی و سفلی تشکیل شده و حدودا در شمالی ترین نقطه استان گیلان در فاصله بین آستارا و اردیبل قرار گرفته است. احتمالا مه اندود بودن محیط، این تصور را ایجاد کن که ارتفاع روستا از سطح دریا بسیار بالا است. در حالی که این فرضیه چندان با واقعیت مطابقت ندارد. حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا به 1500 متر می رسد. مجاورت محل با دریای کاسپین موجب شده است تا تبخیر آب، همچنین حالتی وهم انگیزی را ایجاد کند. دره ای در یک سو و جنگلی تماشایی در طرف دیگر، منظره ای به غایت دیدنی در گردنه حیران ایجاد کرده است. افزون بر این ویژگی، رود ارس به عنوان مرزی مشترک مابین همسایه شمالی، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ازهمین منطقه ی گذرد. مجاورت و نزدیکی روستا های حاجی امیر بالا، حاجی امیر پایین و ونه بین می تواند فرصتی پدید آورد، تا گردشی خیال انگیز را در آن محدوده سرسبز تجربه کنید. این محوطه علاوه بر موقعیت خاص گردشگری زیادی که دارد، فاصله کمش تا مرز، اهمیت سیاسی نیز به آن بخشیده است.

جاذبه ای چهار فصل

گردنه حیران در تمام چهار فصل سال پیشنهاد فوق العاده ای برای گردش و استراحت محسوب می شود. هر زمانی که مایل باشید می توانید یک بلیط اتوبوس آستارا تهیه کنید و مستقیم از دغدغه های روزانه و هیاهو و آلودگی هوای شهرهای بزرگ به آن جا پناه ببرید. در بهارو تابستان جو محیطی در بهترین حالت خود قرار دارد. تا حد قابل توجهی اعتدال دما احساس می شود و درخت ها پر از شکوفه و میوه های لذیذ هستند. سبزه زارها و کوه های پوشیده از گیاهان، با نشاط و خرمی تمام از توریست ها میزبانی می کنند. پاییزهای روستا نیز بی نهایت رویایی و شاعرانه هستند. برگ های رنگارنگ درختان به هرچه تماشایی تر شدن فضا کمک کرده است و تصویری می سازند که تا مدت ها درخاطرتان باقی خواهد ماند. در آغاز فصل زمستان و بارش برف هم می توانید گردنه حیران را در لیست اماکن دیدنی قرار دهید. سفید پوش شدن فضا جلوه ای متفاوت تر از زیبایی را خلق می کند که در نوع خود بی همتا است. به این ترتیب همواره می توان از آن جا تحت عنوان جاذبه گردشگری مناسب و دیدنی نام برد. تنها موردی که باید نسبت به آن دقت کافی به خرج دهید؛ رانندگی همراه با احتیاط است. مه آلود بودن هوا باعث می شود تا کمی شرایط سخت شود. سالانه حوادث و تصادفات بسیاری در این نقطه از کشور رخ می دهد زیرا رانندگی کردن در مه، کار آسانی نیست و دقت زیادی می طلبد. در صورتی که با سرعت مطمئن و توجه کامل به قوانین حرکت کنید؛ هیچ خطری متوجه شما نخواهد بود.

توسعه گردشگری و خدمات تفریحی

توسعه گردشگری و خدمات تفریحی

در چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منطقه، فعالیت هایش را در محدوده حیران گسترش داده است. ارائه خدمات تفریحی مانند تله کابین باعث شده است تا حجم بازدید کنندگان افزایش یابد و به نوعی درآمد زایی و ایجاد شغل نیز صورت بگیرد. تله کابین حیران در سال 1390 به بهره برداری رسید. می توانید تصور کنید تماشای آن همه زیبایی های خدادادی از آن بالا و در ارتفاق حدودا 1700 متری چه تصویر بی نظیری را شکل می دهد. طول مسیر 1500 است و در طی آن نه تنها روستاهای سبز منطقه زیر پاهای تان هستند؛ خاک جمهوری آذربایجان را نیز خواهید دید. بی شک باید بدانید که این ناحیه یکی از به یادماندنی ترین خاطرات شما رقم می زند.

جاده های منتهی به گردنه حیران

زمانی که در حال طی کردن جاده هستید، بومی ها را می بینید که در کنار جاده محصولات طبیعی خود را به فروش گذاشته اند. میوه های لذیذ و آبدار محلی، فرآورده لبنی مثل پنیر و کره، عسل و… نمونه هایی از این موارد به شمار می روند. دور تا دور راه را درختان سر به فلک کشیده فرا گرفته است و پوشش گیاهی غنی حتما توجه شما را جلب می کند. جاده های منتهی به روستای ییلاقی حیران، از زیباترین مسیرهای رانندگی در ایران محسوب می شوند. اگر با دقت و احتیاط لازم پیش بروید، قطعا خاطره ای دل انگیز برای خود به جا می گذارید.

جاذبه های اطراف

جاذبه های اطراف

در 27 کیلومتری گردنه حیران جنگلی دیدنی واقع شده که تنها در عرض حدود 30 دقیقه می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. اگر به دنبال فضایی برای یک تا دو ساعت گردش و کمپ زدنی کوتاه مدت می گردید تا ناهار یا عصرانه تان را میل کنید، جنگل فندلو بسیار مناسب است. در بهار، این مکان میزبانی جشنواره گل را برعهده دارد. بابونه های خوشرنگ که برای سلامتی نیز بسیار مفید هستند؛ در آن جا به وفور به چشم می خورند. همچنین یک پیست اسکی هم در محوطه وجود دارد که برای مسابقات در نظر گرفته شده است. شهر کوهپایه ای و چشم نواز ماسال نیز در فاصله 2 ساعته از گردنه حیران قرار گرفته است؛ مستر بلیط توصیه می کند طوری برنامه بریزید که موفق شوید در طول سفر این ناحیه را هم حتما ببینید.

آدرس و راه های دسترسی

روستای حیران جزو تقسیمات استان گیلان در نظر گرفته می شود. به همین علت بهترین راه برای دسترسی به آن مراجعه مستقیم به شهر آستارا است. فاصله تهران تا مقصد، حدود 600 کیلومتر بوده و زمانی 7 ساعته را می طلبد. گردنه حیران درست مابین جاده آستارا-اردبیل واقع شده و خیره کننده ترین خطوط ارتباطی کشور به شمار می رود. در صورتی شرط احتیاط و رعایت قوانین رانندگی، خودروی شخصی هم می تواند وسیله مناسبی برای رسیدن به آن جا می باشد. باید اضافه کرد با اتوبوس نیز می شود به این ییلاق خوش آب و هوا دسترسی پیدا کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *