حمام جشن آباد

حمام جشن آباد؛ معرفی + راه های دسترسی

درگز یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است که در قسمت شمال شرقی آن قرار دارد. این شهرستان از شهرهای مربوط به دوران قاجار در استان به شمار می رود و دارای آثار تاریخی بسیاری است که  در سراسر آن گسترده شده اند. این شهر یکی از شهرهای مرزی ایران است که در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارد.

از روایاتی که در مورد ساخت این شهر وجود دارد می توان به این مورد اشاره کرد: «بیگلرخان، حکمران وقت درگز در دوران محمدشاه قاجار تصمیم گرفت که جنگل و نیستانی را که در روستایی به نام «چَقر وارتیان» بود، مخفیگاه ترکمن در هجوم‌های همیشگی به درگز، بسوزاند و به‌جای آن شهری با نقشه امروزی بنا کند تا هم برای مرکزیت و هم حکومت‌نشینی مناسب باشد.

از این ‌رو از محمدشاه قاجار درخواست پول و نیروی انسانی می‌کند. محمدشاه دستور می‌ دهد حکمران بجنورد و قوچان و کلات به درگز رفته و به او در ساخت این یاری رسانند. در نتیجه با همکاری آن‌ها و یاری اهالی درگز، شهر جدید به سبک و سیاق نقشه عشق‌آباد پی‌ریزی می‌شود و به ‌نام محمدشاه قاجار، محمدآباد نام می‌گیرد و پس از بنای کامل شهر، عده ای از ساکنان دستگرد نیز به شهر جدید منتقل می‌شوند».

یکی از آثار تاریخی به جای مانده در این شهرستان در روستای جشن آباد قرار دارد و به نام حمام جشن آباد شناخته می شود؛ مجله مستر بلیط تصمیم دارد در این بخش این  اثر تاریخی را به شما بشناساند.

معرفی حمام جشن آباد

معرفی حمام جشن آباد

این حمام در روستای جشن آباد از توابع شهرستان درگز قرار دارد و تاریخ ساخت آن مربوط به دوران قاجار می شود که توسط فردی به نام حاج حیدر حیدری ساخته شده است. بعد از چند سالی اهالی روستا با همکاری هم تصمیم به خرید این حمام می کنند و آن را از صاحب اصلی خریداری کردند.

بعد از آن، این حمام به عنوان یکی از مکان های وقفی مورد استفاده قرار گرفت و استفاده از آن برای کلیه افراد آزاد شد. این بنا در لیست آثار تاریخی ملی ثبت شده است.

معماری حمام

این حمام مانند کلیه حمام های ایرانی و سنتی از ارکان مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها عمل خاصی را انجام می دهند. حمام های سنتی به لحاظ تنوع فضایی معمولاً شامل خلوت، شاه نشین، صحن، دستشویی، خزینه، تون یا گرمخانه بوده و هریک از این فضاها به وسیلۀ راهرو و هشتی از یکدیگر جدا می شدند، تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به فضای مجاور تنظیم شود. هریک از فضاهای مرتبط دارای عملکردی خاصی بوده که افراد با قرارگیری در آنها و التزام به نوع خاصی از رفتارها، در آیینی جمعی شریک می شده اند.

ورودی این حمام که در قسمت شمالی آن قرار دارد دارای سردری زیباست که از طاق های هلالی تشکیل شده است. پس از ورودی چند پله به چشم می خورد که به صورت خمیده ساخته شده اند و افراد را به سمت بینه هدایت می کند. بینه حمام شامل فضایی مدور با غرفه های بزرگ و کوچک و طاقی هلالی، گنبد بزرگ مرکزی با نورگیر میانی و حوض دایره ای شکل در وسط آن می شود و به وسیله راهروئی که در قسمت غربی  واقع شده است، به گرمخانه راه دارد.

ساختمان گرم خانه از ترکیب سه غرفه بزرگ، یک غرفه کوچک، خزینه آب و با پوشش زیبای گنبدی و نورگیری میانی تشکیل شده است. برای ساختن این حمام از مصالحی مانند آجر، ساروج، آهک و سنگ استفاده کرده اند. این حمام از نوع حمام های زیر زمینی است.

برای سفر به درگز می توانید اتوبوس را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کنید و بلیط اتوبوس درگز را نیز از مستر بلیط در کمترین زمان و با امنیت بالای پرداخت، خریداری کنید.

راه های دسترسی به حمام جشن آباد

راه های دسترسی به حمام جشن آباد

برای اینکه بتوانید این حمام را ببینید نیاز دارید به شهرستان درگز و روستای جشن آباد سفری داشته باشید. این روستا در 20 کیلومتری شهر درگز، مرکز شهرستان درگز، قرار گرفته است. ابتدا در جاده درگز به نوخندان قرار بگیرید پس از رسیدن به نو خندان به سمت جاده فرعی جشن آباد و این روستا حرکت کنید.

شرایط بازدید

بازدید از این اثر تاریخی به رایگان انجام می گیرد و در ضمن دیدار از آن می توانید از روستا نیز دیدن کنید. این روستا یکی از روستاهای مقصد گردشگری است که چندین اثر تاریخی ثبتی در آن قرار دارد که شما با گردش در روستا می توانید از دیگر قسمت های آن نیز دیدن کنید. علاوه بر آثار تاریخی، از جاذبه های گردشگری متنوعی نیز برخوردار است و می توانید زمانی را نیز در دل طبیعت بگذرانید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل مشهد شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *