پل های ترناو

پل های ترناو؛ معرفی + راه های دسترسی

شهر بشرویه از جمله شهرهای تاریخی ایران است که در شما غرب استان خراسان جنوبی قرار دارد. این شهرستان از شمال به بردسکن، از غرب به شهرستان طبس، از جنوب به بخش دیهوك از توابع شهرستان طبس و از شرق به شهرستان فردوس منتهی می شود. شهرهاي تون و طبس تا سال 1330 ش. تحت نظر یک حاکم اداره می شد و بشرویه هم به عنوان قصبه ای تحت نظر حاکم این منطقه بوده است.

در سال 1316 ش. بشرویه قصبه ای بود پر جمعیّت که حدود چهار هزار نفر در آن ساکن بودند و مرکز ولایتی کوچک بود، که در سمت شرقی خاك طبس واقع شده و جزء حوزه حکومتی طبس به شمار می رفت. این شهرستان تا آبان 1387 ش. یکی از بخش های شهرستان فردوس به حساب می آمد تا آنکه در این سال به شهرستان ارتقا پیدا کرد.

بشرویه دارای دو بخش به نام های مرکزی و ارسک، چهار دهستان به نام های کرند، ارسک، علی جمال و رقه و دو نقطه شهری به نام بشرویه و ارسک است. این شهر تعداد زیادی از آثار تاریخی مربوط به قرون گذشته را در خود جای داده است که در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد پل های ترناو در بشرویه گفتگو می کنیم.

معرفی پل های ترناو

معرفی پل های ترناو

این پل ها که به احتمال زیاد متعلق به دوران ساسانی – سلجوقی هستند در شهرستان بشرویه و در فاصله یک کیلومتری از شهر قرار دارند.  اين پل ها یكی از شاهكارهای جالب معماری هستند که در دل گداری قرار گرفته اند. كه علاوه بر فن آوری سنتی بسيار بالا، كه نشان از اهميّت تاريخی منطقه دارد، با یکی از ويژگی های بسيار بكر طبيعت همراه گشته و منظره بديعی را خلق كرده اند.

اين پل ها شامل دو سازه معماری سنگی است که ارتباط جريان آب قنات را ميان دو سوی يک درّه برقرار می كرده است. نوع مصالح به کار رفته در بدنه و پايه های پل قابل مقايسه با پل های دوره ساسانی است.

وظيفه اين پل انتقال آب از یک طرف درّه به سمت ديگر و انتقال آب به مسیر قنات مجازی بوده كه آب را با گذر از 60 حلقه چاه به روستای فتح آباد می رسانده است. این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری پل های ترناو

این پل يک دهانه اصلی دارد که به کمک دو پايه قطور مربع شکل مستحکم شده است و 22 متر ارتفاع دارد. پايه های پل ها كه از سنگ لاشه، ساروج و گچ ساخته شده، بر روی سطحی از جنس سنگی قرار گرفته اند. احتمالاً قدمت پل كوچك تر به دوران ساسانی و پل بزرگ تر به دوره سلجوقی می رسد.

سبک معماری پل جدید با پل قدیمی متفاوت است. در پل قدیمی طاق ها هلالی و سنگی است، در حالی که پل جدید طاق های جناغی و نمای آجری دارد. علاوه بر این، بر بدنه این پل درگاه ها و طاقچه هایی تعبیه گردیده که به نظر می رسد علاوه بر تأمین نور فضاهای معماری تعبیه شده در پایه، نوعی زیبایی منظر را نیز القاء می کرده است.

برای سفر به بشرویه خرید بلیط اتوبوس بشرویه یکی از روش های مناسب و قابل اتکاست، شما می توانید بلیط خود را از مستر بلیط و به صورت آنلاین تهیه کنید.

راه های دسترسی به پل های ترناو

راه های دسترسی به پل های ترناو

همانطور که در بخش های قبل گفتیم این اثر در یک کیلومتری شهر بشرویه قرار دارد پس برای دیدن آن ها باید خود را به این شهر برسانید که با وسایل نقلیه عمومی و شخصی این کار شدنی است.

شرایط بازدید

دیدن این پل ها بدون هیچ هزینه ای انجام پذیر است و در هر زمانی که میل داشتید می توانید از آنها دیدن کنید. البته پیشنهاد ما به شما فصول خنک سال و در طول روز است، تا بهترین بهره را از تماشای آنها به دست آورید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل بیرجند شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *