حمام جاجرم

حمام جاجرم؛ معرفی + راه های دسترسی

جاجرم شهری در استان خراسان شمالی است که در قسمت جنوب غربی این استان قرار دارد. این شهر دارای قدمتی 400 ساله است که وجود آثار تاریخی قدیمی در این شهر این ادعا را اثبات می کند.

شهرستان جاجرم، مشتمل بر سه بخش به نام های مرکزی، جلگه سنخواست و جلگه شوقان، شش دهستان به نام های میان دشت، گلستان، چهارده سنخواست، دربند، شوقان، و طبر است. آبادی های این شهرستان در دشت و کوه ها استقرار یافته اند. شهر قدیمی جاجرم در مسیر جاده کهن فلات مرکزی ایران-خراسان قرار داشت و ظاهرا از شاخه های جاده ابریشم به شمار می رفت.

از وضع پیش از اسلام شهر اطلاعات چندانی وجود ندارد. ظاهرا نام نخستین آن جای‌گرم بوده است. این شهر با توجه به قدمتش آثار تاریخی متعددی در خود جای داده، که یکی از این آثار حمام جاجرم است که در این قسمت از مجله مستر بلیط به معرفی این حمام می پردازیم.

معرفی حمام جاجرم

معرفی حمام جاجرم

حمام جاجرم یکی از آثار تاریخی شهر جاجرم است که عمر آن به دوران صفوی بر می گردد و امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شود. این حمام در بافت تاریخی شهر قرار دارد و از معماری چشمگیری برخوردار است و اولین حمام شهر به حساب می آید. محل دقیق حمام در ضلع جنوبی قلعه قدیمی است. با توجه به قدمت و همچنین معماری خاصی که این حمام از آن برخوردار بود، در تاریخ 26 اسفند سال 1386 به ثبت ملی رسید.

معماری حمام جاجرم

مساحت این حمام در حدود 700 متر مربع و دارای کلیه عناصری است، که حمام های قدیمی ایران دارند. حمام جاجرم از دو هشتی تشکیل شده، که اولی از ورودی تا رختکن و دیگری از رختکن تا گرمخانه است.

به هنگام ورود، وارد هشتی اول می شوید که شامل رختکن و میان در می شود و پس از عبور از این بخش به گرمخانه، که به اصطلاح قسمت شستشو است، ورود می کنید.

رختکن همانطور که از نامش پیداست محل در آوردن لباس بود و در اطراف آن سکوهائی برای نشستن تعبیه شده بود، سپس از میان در عبور باید کرد که راهرویی خمیده و پیچ در پیچ است. پس از میان در وارد گرمخانه می شوید، در گرمخانه خزینه های آب گرم و سرد وجود دارد. آب از طریق قسمت پشتیبانی گرم و از طریق لوله هایی به خزینه هدایت می شود.

سقف حمام مانند دیگر حمام های قدیمی به صورت گنبدی شکل ساخته شده و برای تامین نور  و تهویه هوا از روزنه هایی در سقف استفاده شده است.

موزه حمام جاجرم

موزه حمام

امروزه از این حمام به عنوان موزه استفاده می شود و در بخش های مختلف آن آثاری از زندگی مردم این منطقه به نمایش گذاشته شده است.

سربینه

در این قسمت دو غرفه متفاوت که شامل غرفه استاد حمامی (سر حمومی) و غرفه پوشاک می شود قرار دارد. در این دو غرفه عادات حمام کردن و نوع لباس مردم مشخص شده است.

گرمخانه

در بخش گرمخانه تعداد بیشتری غرفه به چشم می خورد که  از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: غرفه دلاک، غرفه عطاری، غرفه شخصیت‌های جاجرم، غرفه محرم، غرفه باستان‌شناسی و غرفه صنایع دستی(جوراب‌بافی). هر یک از این غرفه آداب و رسومی خاص را نمایش می گذارند.

سفر به جاجرم از طریق بلیط اتوبوس و به آسانی امکان پذیر است، فقط کافی است بلیط اتوبوس را به صورت آنلاین و از مستربلیط تهیه کنید.

راه های دسترسی به حمام جاجرم

راه های دسترسی به حمام جاجرم

برای این که از این مکان دیدن کنید باید سفری به شهر جاجرم داشته باشید این شهر همانطور که قبلا اشاره شد در جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار دارد. این حمام نیز در بافت قدیمی شهر قرار دارد و دسترسی به آن به آسانی انجام می گیرد.

شرایط بازدید

هنگام دیدن این حمام علاوه بر این که می توانید از معماری ان حمام زیبا بازدید کنید می توانید با آداب و رسوم مردم این منطقه نیز آشنا شوید و مردم این خطه از کشورمان را بهتر بشناسید. پس دیدن این مکان را از دست ندهید. زمانی که به دیدار از این مکان می روید باید بلیط ورودی خریداری کنید در ضمن باید در ساعات اداری به آنجا مراجعه کنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل بجنورد شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *