قیرمیزی کورپی

قیرمیزی کورپی؛ تاریخچه + راه های دسترسی

آیا تاکنون از قیرمیزی کورپی بازدید کرده اید؟ پل قرمز در عصر صفوی و منسوب به دوران سلطنت شاه عباس کبیر می باشد در واقع این پل یکی از بهترین پل های ساخته شده در آن دوران می باشد، که در شهر نیر و برروی رودخانه آغلاغان احداث شده است.

اهالی آن منطقه این پل را با نام پل قرمز می شناسند و دلیل این نام گذاری به دلیل رنگ آجرهایی است که در آن پل استفاده شده و به رنگ قرمز است. پل قیرمیزی کورپی چند سال پیش به صورت زیبا و اصیلی به وسیله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. ناگفته نماند که این پل در تاریخ ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۵۸ به ثبت ملی رسیده است. در ادامه با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه

تاریخچه قیرمیزی کورپی

پل تاریخی قرمیزی کورپی که در ورودی شهرستان قرار دارد شباهت بسیار زیادی به پلدختر (قیز کورپوسی) دارد چرا که این پل به لحاظ ویژگی های منحصر به فردش جزو ده پل تاریخی در ایران است، مصالحی که در این دو پل به کار رفته است تقریبا مشابه یکدیگر است، تنها تفاوت این دو پل در رنگ آجرهای آن است.

همان طور که از نام پل پیداست رنگ آجرهایی که در آن به کار رفته به رنگ قرمز است اما رنگ آجرهای به کار رفته در پل قیز کورپوسی اندکی متمایل به رنگ قرمز است. شباهت دیگر این دو پل بام قرمیزی کورپی است که هم اکنون سنگ فرش است و در گذشته نیز بام پل قیز کورپوسی نیز به همین شکل سنگ فرش بوده است.

شباهت بسیار زیاد و مشخصه قوی تر این دو پل به یکدیگر، پایه هایی است که از سنگ ساخته شده و وجود سه چشمه بزرگ که روی آب برهای سنگی قرار گرفته است.

در بنای قرمیزی کورپی طاق های نسبتا بزرگ به شکل هلالی و بر روی رودخانه آغلاغان بنا شده که هم اکنون نیز سالم و استوار برجای مانده و شباهت خیلی زیادی به طاق هایی که در بنای قیز کورپوسی به کاربرده شده است دارد. شباهت بعدی این دو پل به یکدیگر این که هر دو این بناها زمانی شاه راه ارتباطی از شرق و غرب بوده اند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

پل قرمیزی کورپی در ابعاد ۵/۵۰ متر بنا گشته است، پایه های پل با استفاده از سنگ قبر ساخته شده و همچنین پیکره اصلی بنا نیز از آجر بنا شده، برای ساختن این پل اصول مهندسی در پل سازی در نهایت حد خود به کار رفته است و این مورد را می توان در ساخت قوس هایی مشاهده کرد؛ که مقاومت و استحکام پل را در نهایت درجه تضمین کرده اند.

بر روی پایه های پل چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچک تر وجود دارد، که به دهانه دفع آب های طغیانی موسوم گشته است. دو قسمت شهر به وسیله این پل به یکدیگر متصل شده اند و در زمان گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل از روی همین پل صورت می گرفت اما در حال حاضر در کنار آن پل جدیدی ساخته شده که در چند سال گذشته به همت صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

در واقع استان اردبیل با دارا بودن جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار در بین پر بازدیدترین مناطق گردشگری در ایران قرار دارد. اردبیل و جاذبه های طبیعی آن در فصولی از سال بسیار زیبا و فوق العاده هستند این شهر با وجود آبشارها، دریاچه های زیبا و چشمه های آب معدنی چیزی از زیبایی کم ندارد.

علاقمندان می توانند در فصول بهار و تابستان به این شهر سفر کرده و از این جاذبه ها دیدن کنند، در مستر بلیط تا حدودی با این جاذبه تاریخی آشنا شده اید تا در هنگام سفر مناطق اطراف و جاذبه را بهتر بشناسید برای بازدید می توانید همه روزه به این مکان بروید و تنها نیم ساعت برای بازدید کافی است.

راه های دسترسی به قیرمیزی کورپی

در موازات جاده اردبیل به سراب پلی قدیمی به چشم می خورد، این پل تاریخی پل قرمیزی کورپی نام دارد علاقمندان و گردشگران می توانند با تهیه بلیط اتوبوس شهرستان نیر را تهیه کرده و از این مکان تاریخی و زیبا بازدید کرده و نهایت لذت را ببرند و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنند.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل اردبیل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *