تپه های اشتهارد

تپه های اشتهارد؛ تاریخچه + راه های دسترسی

آیا تاکنون از تپه های اشتهارد بازدید کرده اید؟ اگر قصد دارید با تپه های باستانی و بسیار دیدنی اشتهارد آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم در این قسمت از مجله مستر بلیط تا انتها همراه ما باشید. شهر اشتهارد دارای ۱۰ محله از جمله؛ صیادیه، قاضیان، چهار محله، فارچی آباد، خیابان بزرگ، خیابان کوچک، پایین محله، چمران، شهرک وحدت و الغدیر می ‌باشد.

شهرستان اشتهارد در استان البرز واقع شده و آب و هوای این استان تحت تأثیر سلسله کوه‌ های البرز، دارای زمستان‌ های سرد و تابستان‌ های معتدل است.

جنوب این استان به دلیل مجاورت با دشت، آب و هوای بسیار خشکی دارد و از یک سو به رشته کوه‌ های البرز می ‌رسد و از سوی دیگر به حاشیه یکی از خشک‌ ترین بیابان ‌های ایران منتهی می ‌شود.

همچنین لایه‌ های مختلف و رنگ‌ های متعددی در این منطقه وجود دارد که بر اثر گذشت زمان‌ های بسیار بر روی زمین نقش بسته است و مواد معدنی مختلفی همچون نمک، روی، مس و منگنز در این خاک‌ های رنگی وجود دارد که برداشت می‌ شود.

تاریخچه تپه های اشتهارد

تاریخچه تپه های اشتهارد

تپه های زیبای‌ اشتهارد قدمتی چندین ساله دارند و گنبد های نمکی حاشیه این کویر به دلیل استخراج نمک به ‌شدت تخریب‌ شده اما مناظر کویر از فراز این ارتفاعات هنوز زیبا و دل ‌انگیز به نظر می ‌رسند.

اشتهارد به معنی سرزمین مقدس است، اما درباره نام آن نظریات زیادی وجود دارد ولی بیشتر نظر بر این است که واژه اشتهارد از ۲ بخش اشته و ارد تشکیل شده که در زبان تاتی اشتهاردی، اشته به معنی ایستادن و ایستگاه و سرزمین و ارد در زبان اشتهاردی به معنی مقدس است و در نتیجه به معنای سرزمین مقدس می ‌شود.

نظر دیگری بر این است که نام اشتهارد در اصل اشترده بوده که از واژه استرده و سترده به معنی صاف و هموار و بی درخت است. مردم اشتهارد بیشتر نام شهرشان را اشتا هارد تلفظ می ‌کنند که معنی آن برای عموم مردم نا شناخته می ‌باشد.

گویش اشتهاردی

گویش اشتهاردی از گویش های تاتی جنوبی ایران است، که قدمت بسیار دیرینه دارد و ویژگی های کهن زبانی را در خود حفظ کرده است. یکی از ویژگی های این گویش ساخت ارگتیو است که در افعال متعددی در زمان گذشته و حال به صورت نظام کنایی مطلق و ناقص ظاهر می گردد.

در این گویش واژه ها از حیث تذکیر و تأنیث از هم متمایزند. این تمایز را می توان در اسم ها، فعل ها، صفت ها، ضمایر و حتی اسم های اشیا و پدیده ها نیز دید. در این گویش علاوه بر مطابقه فعل با نهاد، مطابقه فعل با مفعول هم از لحاظ شخص، شمار و جنسیت دیده می شود.

معرفی بخش های مختلف تپه های اشتهارد

معرفی بخش های مختلف تپه های اشتهارد

برای بازدید از این تپه های زیبا و دیدنی می توانید بلیط اتوبوس خریداری کنید و به آن جا بروید. تپه های رنگی که  با جلوه خیره کننده اش چشم های هر فردی را به خود جذب می کند، یک رشته کوه با مساحت تقریبی ۴۰ کیلومتری است که از ماهدشت آغاز و تا بوئین ‌زهرا ادامه دارد.

این تپه ها در اصل گنبد های نمکی هستند که به دلیل وجود مواد معدنی مختلف اعم از آهن، خاک رس و سنگ میکا در خاک منطقه، تبدیل به رنگین کمان رنگ ها در کویر اشتهارد شده است، که مناظر بی نظیری را به وجود آورده اند.

در میان این تپه ها یک غار نیز وجود دارد. این غار از نوع فرسایشی بوده و در اثر بارش باران و شسته شدن ماسه و نمک به وجود آمده است. این غار به طول تقریبی 300 متر، دارای ۳ دهنه، چند تالار و راهروهای باریک است و به دلیل نرم بودن و فرسایشی بودن غار پیمایش آن به صورت انفرادی و بدون تجهیزات حرفه ای اصلا توصیه نمی شود.

این غار یکی از جاذبه های بکر و ناشناخته استان البرز می باشد که با این حال هم از تخریب و تعرض افراد غیر مسئول در امان نمانده است. در داخل تالار های اصلی غار تعداد زیادی قندیل های نمکی به چشم می خورد که بسیار تماشایی هستند.

شرایط بازدید

برای بازدید از این تپه ها همه روزه می توانید به شهرستان اشتهارد بروید، اما بهتر است این کار را به تنهائی انجام ندهید. همچنین برای تهیه کردن هر گونه بلیطی که بخواهید، می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط به راحتی اقدام به خرید آن کنید.

آدرس و نحوه دسترسی به تپه های اشتهارد

راه های دسترسی به تپه های اشتهارد

شهرستان اشتهارد در استان البرز واقع شده است و برای رسیدن به کویر اشتهارد می توانید با هر گونه وسیله نقلیه ای از جاده جدید نظر آباد کرج به اشتهارد استفاده کنید که از میانه این کویر می گذرد.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل کرج شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *