باغ خان

باغ خان؛ معرفی + راه های دسترسی

آیا تاکنون از باغ خان بازدید کرده اید؟ باغ ایرانی یکی از اصلی ترین عناصر هنر و معماری ایرانی در گذشته بوده است. باغ ایرانی از ذات ایرانیان و علاقه آنها به طبیعت سرچشمه می گیرد به طوری که برخی محققان بر این عقیده اند که طرح قالی ایرانی برگرفته از باغ ایرانی است، که تمایل مردمان گذشته برای آوردن طبیعت به داخل خانه را نشان می دهد.

باغ های ایرانی را می توان از لحاظ طراحی به دو دسته تقسیم کرد: 1) باغ هایی که دو محور موازی اصلی دارند و خیابان ها و کوچه باغ های فرعی جا به جای این دو محور را با زاویه 90 درجه قطع می کنند، مانند باغ دولت آباد، باغ دلگشا و باغ عفیف آباد. 2) باغ هایی که دو، سه، یا چهار محور مضاعف و موازی دارند که در مرکز باغ همدیگر را قطع می کنند، مانند باغ نظر، باغ جهان نما و باغی که در پیش هشت بهشت بوده است.

باغ خان که در شهر شوشتر و در استان خوزستان قرار دارد یکی از باغ های شگفت انگیز ایرانی است که از گذشته و در جنوب ایران باقی مانده است، در این بخش از مجله مستر بلیط به تشریح و معرفی این باغ منحصر به فرد می پردازیم.

درباره باغ خان

معرفی باغ خان

باغ خان در استان خوزستان و در شهر شوشتر قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد و فاصله آن از سازه های آبی شوشتر 700 متر و در دو سمت حاشیه رودخانه گرگر ایجاد شده است.

این باغ به علت قرار گیری در خطه جنوبی کشور و نوع آب و هوای مسلط بر این سرزمین مملو از درخت های نخل و خرما است. علاوه بر درختان نخل می توان انواع مختلفی از درختان میوه مانند انجیر، انار، توت، موز و مرکباتی مثل پرتقال، نارنج، لیمو ترش و درخت کُنار را نیز در این باغ مشاهده کنید.

برای زیبا سازی هر چه بیشتر باغ از گل های متنوعی همچون گلهای رز و محمدی و گل شاه پسند و گل کاغذی و لاله عباسی استفاده شده است. دلیل نام گذاری این باغ به خان به صاحب آن یعنی محمدزمان خان مرعشی بود.

قسمت های مختلف باغ خان

قسمت های مختلف باغ خان

همانطور که قبلا اشاره شده این باغ در دو سمت حاشیه رودخانه گرگر قرار دارد و مساحت آن برابر با 1600 متر مربع است. قبل از ورود به باغ باید از ساباطی که ورودی آن را تشکیل می دهد گذر کنید.

این ساباط حالت کوچه مانند دارد که با آجر ساخته شده است. این باغ را از نوع باغ های کنار رودخانه به حساب می آوردند. برای آبیاری درختان این باغ از سازهای آبی شوشتر استفاده می شود.

باغ‌ خان مانند دیگر باغات ایران دارای تقسیمات منظمی است. قرار گرفتن درختان در ردیف‌های منظم و فاصله هایی که بین ردیف‌های باغ ایجاد شده است باعث به وجود آمدن مسیر ها و گذرگاه‌هایی شده است که جلوه ای متفاوت و زیبا به باغ داده  است.

برای سفر به شهر شوشتر می توانید بلیط اتوبوس شوشتر را به صورت آنلاین از مستر بلیط تهیه کنید، با خرید آنلاین از مزایای آن بهره مند شوید.

راههای دسترسی به باغ خان

راه های دسترسی به باغ خان

برای دیدار از این باغ می توانید هم با خودرو شخصی و هم با تاکسی های شهری به این مکان مراجعه کنید. قرار گیری این باغ در بافت تاریخی شهر شوشتر، کار رسیدن به آن را برای بازدید کنندگان آسان کرده است.

شرایط بازدید از باغ خان

برای بازدید از جاذبه تاریخی باید در ساعات اداری و قبل از تاریک شدن هوا مراجعه کنید. زمانی که برای این کار نیاز دارید حدود 2 تا 3 ساعت است. پس با برنامه ریزی درست بهترین زمان را برای خود و همراهانتان رغم بزنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل اهواز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *