خانه سوزنگر

خانه سوزنگر؛ تاریخچه + راه های دسترسی

خانه سوزنگر کجاست؟ در جای جای شهر دزفول اثرهای بسیار زیبا و ماندگاری را که از هنرمندان آن دیار باقی مانده است را می بینید، دزفول جایی است که طرح بناهایش با ظرافت بسیار زیبایی که دارد در عین سادگی چشم ها را محسور می کند.

دزفول، شهری آجری و بسیار کوچک است که در محله های به هم بافته شده خود بناهای تاریخی زیادی را جای داده است و هر مسافری که قصد سفر به این شهر را دارد بناهای تاریخی این شهر باعث وسوسه می شود که برای بازدید از آن ها حتما به این شهر مسافرت کنید یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران های گذشته و هیجان انگیز این شهر خانه تاریخی سوزنگر، که دارای قدمت صد ساله است.

مجله مستر بلیط بازدید از خانه تاریخی سوزنگر را پیشنهاد می کند چرا که تماشا کردن آجرکاری های استادانه و نفیس خانه سوزنگر بسیار جذاب و لذت بخش است. ناگفته نماند که این خانه تاریخی نیز به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است، یک دهه پیش این خانه کاربری خود را به کارگاه آموزش صنایع دستی تغییر داد، با تماشای خانه تاریخی سوزنگر با جلوه دیگری از معماری دوران قاجار آشنا می شوید.

تاریخچه خانه سوزنگر

تاریخچه خانه سوزنگر

تاریخ دقیق و با جزئیاتی از زمان ساخت این بنا همچنین اطلاعات زیادی درباره آن وجود ندارد اما طبق گفته ها می توان گفت قدمت این خانه تاریخی به حدود یک قرن پیش برمی گردد، البته در داخل خانه سوزنگر آجری وجود دارد که دارای کتیبه می باشد و بر روی آن کتیبه تاریخ 1330 هجری قمری حک شده است که به احتمال زیاد نشان دهنده تاریخ بنا است، این خانه تاریخی در گذشته متعلق به فردی به نام سوزنگر بوده که به همین نام هم شناخته می شود.

خانه تاریخی سوزنگر در یک کوچه بن بست قرار دارد و با هویت معماری دزفول باعث زینت بافت قدیمی دزفول گشته است. این خانه تاریخی دارای معماری با ظرافت و زیبایی است که هر فردی را متحیر می کند. آجرکاری های زیبا و با ظرافتی که در این خانه کار شده است آن هم در زمان گذشته باعث حیرت و به وجود آمدن هر انسانی می شود.

نقش و معرفی بخش های مختلف خانه سوزنگر

نقش و معرفی بخش های مختلف خانه سوزنگر

این خانه تاریخی دارای دو طبقه؛ زیر زمین و شوادان است که به سبک معماری درونگرا ساخته شده است. در تمام قسمت های خانه از آجر استفاده شده است همین امر موجب می شود تا تنوعی که در تزئینات قسمت های مختلف خانه می بینیم را اثری هنرمندانه و زیبا تلقی کنیم. در قسمت های مختلف این خانه آجرکاری اختصاصی دزفول که خون چینی است به کار رفته است.

از همان ابتدا که به نزدیک این خانه تاریخی می رسید و قدم در کوچه پس کوچه های آن می گذارید آرامشی که در این خانه وجود دارد را حس می کنید در یکی از کوچه های بن بست به ورودی خانه سوزنگر می رسید که بسیار ساده و بی پیرایه بنا شده است و شما را به دنیای هنرمندانه خود راه می دهد.

ابتدا وارد هشتی که می شوید، نگاه تان به سمت قوس های سقف و طاق و تزئینات داخل خانه می افتد و در ادامه راه به پلکانی خواهید رسید که هدایت گر شما به حیاط بیرونی خانه است داخل حیاط ایوان و ایوانچه های وجود دارد که در نگاه اول به راحتی می توانید حدس بزنید که در زمان گذشته محل مهمانی ها و دورهمی ها در خانه بوده است.

خانه سوزنگر بر خلاف بناهای دیگری که حیاط مرکزی با صفا و دلبازی دارند از این ویژگی برخوردار نیست و دارای حوض خانه ای در گوشه حیاط است، زمانی که شما در حیاط خانه ایستاده اید می توانید سرتان را به سمت بالا چرخانده و از تماشا کردن تزئینات آجری که در پشت بام خانه کار شده است لذت زیادی ببرید.

طبقه اول خانه شامل؛ ایوان، اتاق های گوشواره و تراس می باشد که در تمام آن ها آجرکاری مخصوص دزفول ( خون چینی ) را می بینید، طبقه اول در حال حاضر به عنوان کارگاه آموزش صنایع دستی مورد استفاده قرار گرفته است اما اتاق های طبقه دوم که در زمان گذشته مختص مهمانان بوده خالی هستند.

بیش از ده نوع آجرکاری نفیس در تزئینات بنای خانه تاریخی سوزنگر به کار رفته است که از بین تزئینات می توان به نقوشی مثل؛ گل زنجیری، دندان موشی، حصیری و گل نوساده اشاره کرد. البته در حال حاضر بعد از مرمت و استحکام بخشی در این بنا، این خانه تاریخی رنگ و رویی به خود گرفته است.

شرایط بازدید خانه سوزنگر

شرایط بازدید

خانه تاریخی سوزنگر در شهر دزفول یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در این شهر است، این خانه تاریخی چندان بزرگ نیست و برای بازدید از آن کمتر از یک ساعت زمان کافی به نظر می رسد در حال حاضر برای بازدید از این بنا از مهمانان و گردشگران هزینه ای دریافت نمی شود.

خوزستان و دزفول دارای گرما و دمای بسیار بالایی هستند و تمام افراد می دانند شهر دزفول با تمام زیبایی و جذابیتی که دارد در فصول گرم سال با گرمای طاقت فرسایی همراه است. مستر بلیط بهترین زمان برای بازدید از خانه تاریخی سوزنگر را نیمه دوم سال یا ایام نوروز به گردشگران و علاقمندان پیشنهاد می کند.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف خانه سوزنگر

راه های دسترسی به خانه سوزنگر

در بافت تاریخی شهر دزفول خانه تاریخی سوزنگر واقع شده است، محله میاندره که محله بسیار معروفی در این شهر محسوب می شود به دلیل این که دارای ساختمان های قدیمی و بناهای تاریخی است بسیار محبوب است، برای دسترسی به این خانه تاریخی زمانی که به محله میاندره رسیدید باید کوچه کلانتریان را بیابید از این جا به بعد تابلوی راهنما شما را به سمت کوچه بن بستی خواهد برد که خانه تاریخی سوزنگر در آن جا واقع شده است.

مسافران و علاقمندانی که قصد سفر به شهر دزفول و بازدید از امکان تاریخی آن را دارند می توانند با خرید بلیط اتوبوس دزفول یا وسیله نقلیه شخصی خود به مقصد برسند و در کنار بازدید از خانه تاریخی سوزنگر از بازدید بناهای تاریخی اطراف آن هم لذت ببرند و خاطرات شاد و مفرحی را برای خود رقم بزنند.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل دزفول شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *