ائل گلی

ائل گلی تبریز از جاذبه های گردشگری خاص تبریز

شهر تبریز یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران به‌شمار می‌رود که سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر چه از سراسر ایران و چه از سراسر جهان است. این شهر با وجود مناطق گردشگری مختلف می‌تواند از گزینه‌های اصلی برای سفر باشد. از جمله جاذبه های گردشگری تبریز می‌توان به مجموعه تفریحی ایل گلی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با ائل گلی تبریز با ما همراه شوید.

معرفی ائل گلی تبریز

پارک ایل گلی تبریز واقع در استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز به دلیل دارا بودن جاذبه‌های زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم کشور به‌شمار می‌رود. این مجموعه همچنین به عنوان شاه گلی نیز شناخته می‌شود. این پارک دارای یک دریاچه مصنوعی مربعی شکل بوده و در چهار طرف با مسیر پیاده‌روی جانبی احاطه شده است.

همچنین در وسط دریاچه بنایی وجود دارد که دارای معماری سنتی آذربایجان ایران است. در جنوب دریاچه تپه‌ای پوشیده از درختان وجود دارد. دو راه پله زیبا که پیاده‌روها را به بالای تپه وصل می‌کنند. در بالای تپه نیز بنایی با معماری مدرن (ساختمان هتل پارس) وجود دارد.

سفر به تبریز

این مجموعه در در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دوره صفویان گسترش یافته‌ است. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری که از گذشته به جای مانده، تفریحگاه‌های دیگری نیز در دهه‌های اخیر به این مکان اضافه شده است که از آن جمله می‌توان به شهربازی، رستوران، کافی‌شاپ‌ و همینطور هتل پارس ائل گلی اشاره کرد.

آدرس ائل گلی تبریز: استان آذربایجان شرقی، هفت کیلومتری مرکز شهر تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ائل گلی

پارک ائل گلی

تاریخچه ائل گلی تبریز

تاریخ اولیه ائل گلی مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد که در ابتدا این دریاچه به عنوان منبع آبی برای اهداف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در زمان‌های قدیم یک جزیره مصنوعی با یک کاخ کوچک در وسط دریاچه وجود داشت که در دوره سلسله قاجار به عنوان کاخ تابستانی سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت (زمانی که تبریز محل رسمی شاهزادگان ایران بود). در طی حکومت پهلوی دوم کاخ بازسازی شد و یک گذرگاه برای اتصال این جزیره به پیاده‌روهای اطراف دریاچه ساخته شد.

از بانی نخست مجموعه ائل گلی، که آن را استخر شاه و شاه‌گلی نیز می‌نامیدند، اطلاعی در دست نیست، اما معلوم است که قهرمان میرزا پسر عباس میرزا و برادر محمدشاه استخر آن را مرمت کرده و عمارت دو طبقه‌ای در میان آن بنا کرده بود.

تاریخچه ائل گلی

گفته‌اند که قهرمان میرزا می‌خواست این مجموعه را به عنوان کاخ ییلاقی خود مورد استفاده قرار دهد اما پیش از اتمام تزئینات بنا فوت کرد و فرزندانش این بنا را بدیمن دانستند و آن را رها کردند تا به شكل بنایی متروکه درآمد. عمارت و باغ تا سال 1309 شمسی به صورت متروکه باقی مانده بود. تا در آن سال باغ و عمارت آن زیر نظر بلدیه تبریز قرار گرفت و با مختصری تعمیر عمارت و باغ به صورت گردشگاه عمومی مردم در آمد.

بخش های مختلف ائل گلی تبریز

مجموعه تفریحی ایل گلی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام به نوبه خود زیبائی خاصی به آن می‌بخشد. در ادامه هر یک را به تفصیل شرح می‌دهیم.

قسمت های مختلف ائل گلی

عمارت ائل گلی

در میان باغ ائل گلی عمارتی بنا شده است که دور تا دور آن را دریاچه‌ای فرا گرفته است. این بنا یک عمارت کلاه فرهنگی خشتی و فرسوده بوده است که در سال 1346 توسط شهرداری تبریز تخریب و به جای آن یک بنای مقاوم و در دو طبقه احداث شد. این عمارتی که امروزه وجود دارد نیز همین بناست. سبک معماری این بنا آذری بوده و در حال حاضر در این بنا انواع مختلفی از رستوران و کافی‌شاپ قرار دارد که به بازدیدگنندگان خدمت‌رسانی می‌کنند.

عمارت ائل گلی

دریاچه ائل گلی

این دریاچه که در وسط باغ ائل گلی واقع شده است، دارای مساحتی برابر با 55 هزار متر مربع بوده و حجم آبی که در آن جای می گیرد 720 هزار متر مکعب است. نام این دریاچه مانند دیگر قسمت‌های باغ، شاه گلی بود که بعد از انقلاب اسلامی به ائل گلی به معنی دریاچه مردم تغییر نام داد. یکی از شعبه‌های رودخانه لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد، به‌صورت جویباری کوچک از سمت جنوب‌ شرقی دریاچه ائل گلی وارد آن شده و آب آن را تأمین می‌نماید. این دریاچه در فصل زمستان دچار یخ‌زدگی می‌شود که زیبائی دو چندان پیدا می‌کند. از ویژگی‌های جذاب این دریاچه قابلیت قایق‌رانی در آن است.

دریاچه ائل گلی

باغ ائل گلی

در ادبیات ایران به باغ ایرانی «باغ سرا» و یا پردیس یا فردوس گفته می‌شده است. واژه باغ ایرانی جدید و ترجمه پرشین گاردن است. باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصربه‌فرد دارد: اول در مسیر عبور جوی آب قرار دارد، دوم محصور است با دیوارهای بلند و سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد. این سه مشخصه باغ‌های ایرانی را متمایز می‌کند.

احداث باغ‌هایی که دارای کوشكی در میان دریاچه بودند، در دوره گورکیان در هند رایج شد و باتوجه به تبادلات فرهنگی بین ایران و هند در دوره صفویه، می‌توان حدس زد که این باغ در آن دوره ساخته شده باشد. البته سابقه احداث چنین باغ‌هایی در ایران، بر اساس متون تاریخی از جمله تاریخ یزد نوشته جعفر بن محمد بن حسن جعفری به دوره پیش از صفوی مربوط می‌شود.

در اطراف دریاچه و بنا درختان مختلفی از جمله درخت تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی وجود دارد. در زمان قاجاریه خیابان‌هایی در اطراف این دریاچه برای عبور و مرور افراد به وجود آمد.

دسترسی به ائل گلی

تفریحات ائل گلی

در ائل گلی تبریز امکان انجام تفریحات مختلفی از قایق‌سواری تا صرف غذا در رستوران وجود دارد. از جمله تفریحات ائل گلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مسیر دوچرخه سواری ایل گلی

یکی از مکان‌های ایده‌آل برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری ائل گلی تبریز است. در این پارک مسیرهای مختلف دوچرخه‌سواری وجود دارد که از طریق آنها امکان دسترسی به بخش‌های مختلف پارک فراهم شده است.

قایق سواری

قایق‌های پدالی یا موتوری در این دریاچه وجود دارد که گردشگران می‌توانند با این قایق‌ها از حرکت در دریاچه و تماشای مناظر اطراف لذت ببرند. البته این تفریح مخصوص فصول گرمتر سال است که دریاچه یخ نزده باشد.

شهربازی لونا پارک

شهربازی لونا پارک دارای انواع وسایل بازی برای کودکان و بزرگسالان است. اینجا شما می‌توانید هیجان را کنار لذت بردن از طبیعت منطقه تجربه کنید.

پیاده روی و ورزش در فضای سبز

در این مکان فضاهایی برای پیاده‌روی و انجام ورزش‌های مختلف همچون دویدن و بازی‌های تیمی وجود دارد. حتی قدم زدن در فضای سبز این پارک می‌تواند تفریحی لذت‌بخش برای علاقه‌مندان به طبیعت باشد.

مینی گلف ائل گلی

مجموعه ورزشی مینی گلف پارک ائل گلی تبریز دارای یکی از زمین‌های گلف استاندارد ایران است که حتی برای برگزاری بسیاری از بازی‌ها و مسابقات استانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قایل ذکر است که برای استفاده از مجموعه مینی گلف باید هزینه بپردازید.

درشکه سواری در ائل گلی

درشکه‌هایی در این پارک وجود دارد که گردشگران می‌توانند با پرداخت هزینه، سوار آنها شوند. درشکه‌سواری دورتادور دریاچه در آن طبیعت دل انگیز قطعا تجربه‌ای خاطره‌انگیز خواهد بود.

رفتن به رستوران و کافی شاپ

رستوران‌ها و کافه‌هایی در این مکان ساخته شده است که بعد از گشت‌وگذار در طبیعت منطقه، صرف غذا یا نوشیدنی در آنها می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

باغ ائل گلی

امکانات پارک ایل گلی

با توجه به اینکه این پارک یکی از جاذبه های گردشگری مهم در شهر تبریز است، در آن امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران تدارک دیده شده است. این مکان دارای پارکینگ بوده و گردشگران دغدغه ای برای یافتن محل پارک نخواهند داشت. جالب است که بدانید در این پارک اینترنت رایگان بی سیم برای بازدیدکننگان در نظر گرفته شده است.

از دیگر امکانات موجود در این مکان گردشگری می توان به رستوران ها و کافی شاپ های متنوع، فرشوگاه، آب خوری های متعدد در سطح پارک، سرویس بهداشتی و نمازخانه اشاره کرد. به طور کلی هم از نظر امکانات رفاهی و هم از نظر امکانات تفریحی این پارک مقصد مناسبی برای گردشگران به شمار می رود.

هتل های نزدیک به ائل گلی

تبریز به عنوان یک شهر توریستی جذاب، دارای هتل‌های خوبی برای اقامت گردشگران است. با رزرو هتل تبریز قبل از سفر خیالتان بابت اقامت در این شهر آسوده خواهد بود. اگر می‌خواهید محل اقامت شما در نزدیکی ائل گلی به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تبریز قرار داشته باشد، می‌توانید یکی از هتل‌های زیر را برای اقامت انتخاب کنید.

  • هتل رویال پالاس تبریز در 1.3 کیلومتری پارک ائل گلی
  • هتل پارس یا هتل هتل ائل گلی تبریز در 4.2 کیلومتری پارک
  • هتل بین المللی شهریار در 6 کیلومتری پارک
  • هتل کایا لاله پارک در 9 کیلومتری پارک

جاذبه های نزدیک به ایل گلی تبریز

جاذبه‌ های گردشگری تبریز فراوانی است، بنابراین بعد از گردش در ائل گلی می‌توانید برای بازدید از سایر اماکن دیدنی تبریز نیز برنامه‌ریزی کنید. اگر مرکز برنامه شما پارک ائل گلی باشد، می‌توانید برنامه گردشگری خود را با توجه به جاذبه‌های نزدیک به این پارک ادامه دهید. از جمله این جاذبه های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  پارک ولیعصر در ۴.۹ کیلومتری ائل گلی
  • تفرجگاه جنگلی صائب تبریزی با فاصله ۲.۳ کیلومتری از پارک
  • موزه دفاع مقدس در فاصله ۵.۳ کیلومتری از پارک
  • پارک باغلار باغی در ۶.۲ کیلومتری ائل گلی

درباره ائل گلی

هم طبیعت، هم تاریخ و هم تفریح در ائل گلی تبریز

بازدید از ائل گلی تبریز می‌تواند یک تجربه جذاب و همه جانبه باشد. در واقع شما در این مکان همزمان از طبیعتی چشم‌نواز، مکانی تاریخی و تفریحاتی سرگرم‌کننده لذت خواهید برد. به طور کلی تبریز شهری بسیار زیباست که از سفری گردشگری به آن پشیمان نخواهید شد، پس در اولین فرصت سفری به تبریز را برنامه‌ریزی کنید.

قابل ذکر است که بازدید از ائل گلی برای عموم آزاد و رایگان بوده و در هر ساعتی از روز که تمایل داشته باشید، می‌توانید از این مکان دیدن نمائید. اگر هنگام سفر یکی از دغدغه‌های شما خرید بلیط است، می‌توانید بلیط هواپیما تبریز را از مِستربلیط خریداری کرده و از تخفیفات ویژه آن بهره‌مند شوید.  رزرو هتل تبریز نیز به راحتی از مِستربلیط امکان پذیر است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *