اصطلاحات پرواز

مهم‌ترین اصطلاحات پرواز و فرودگاه

اگر زیاد با هواپیما سفر می‌کنید، شاید به مرور با لیست اصطلاحات فرودگاهی کامل آشنا شده باشید. اما اگر بار اولی است که می‌خواهید با هواپیما به شهر یا کشور دیگری بروید احتمالا با دیدن بلیط یا با رفتن به فرودگاه کمی سردرگم می‌شوید. از لحظه ورود به فرودگاه تا زمان تحویل چمدان با مهمترین اصطلاحات پرواز انگلیسی سروکار دارید، مخصوصا اگر بخواهید به کشور‌های خارجی بروید. تا به حال شده که تلفظ یک کلمه یا معنی آن را بلد نباشید؟ قبول داریم حس بدی است که ندانید باید چه کار کنید! برای همین در ادامه قرار است با بررسی کاربردی‌ترین اصطلاحات پرواز انگلیسی نگرانی شما را کم‌تر و خیالتان را از این بابت راحت کنیم.

فهرست کامل اصطلاحات فرودگاهی

همانطور که وقتی به کافی‌شاپ می‌رویم با اسم‌های عجیب و غریبی رو به رو می‌شویم، هنگام خرید بلیط هواپیما یا در فرودگاه نیز ممکن است با اصطلاحاتی مواجه شویم که معنی آن‌ها را نمی‌دانیم! بخش بزرگی از لیست اصطلاحات پرواز خارجی که در صنعت گردشگری و سفر‌های هوایی کاربرد دارند، به زبان انگلیسی بوده و هر روز دچار تغییر و تحولات زیادی می‌شوند. از این رو در ادامه برخی از کاربردی‌ترین اصطلاحات فرودگاهی خارجی را که در سفر‌های داخلی و بین‌المللی یکسان هستند، در لیست اصطلاحات فرودگاهی داخلی و خارجی برایتان بررسی کرده‌ایم:

فهرست اصطلاحات فرودگاهی

لاست‌‌ اند فاند (Lost & Found)

یکی از مهم‌ترین عبارت‌هایی که باید از فهرست اصطلاحات فرودگاهی خارجی بلد باشید، Lost & Found است. مسافران می‌توانند هنگام گم شدن بار‌ها و چمدان‌های خود به بخش لاست‌ اند فاند فرودگاه مراجعه کنند. برای جلوگیری از گم شدن وسایل خود قبل از تحویل بار از آن‌ها عکس بگیرید و حتما قوانین ایرلاین پرواز را مطالعه کنید. در نهایت اگر چمدان‌های گمشده برگشت داده نشد، می‌توانید بعد از یک هفته از فرودگاه خسارت بگیرید.

اصطلاحات مهم پرواز

چک این (Check In)

چک این یکی از طولانی‌ترین مراحل قبل پرواز و یکی از مهم‌ترین موارد در فهرست اصطلاحات فرودگاهی انگلیسی است که به فرایند‌های لازم برای دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما اشاره دارد. خدمات چک این مربوط به پیدا کردن ایرلاین مورد نظر در سالن فرودگاه و بررسی اطلاعات به منظور دریافت کارت پرواز است. در این روند مسافر مدارک شناسایی خود را به افسر نشان داده و با مراجعه به کانتر یا پیشخوان مربوطه، چمدان‌های خود را تحویل می‌دهد.

ترمینال (Terminal)

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات پرواز که احتمالا با معنی آن آشنا هستید و از مهم‌ترین اصطلاحات فرودگاهی فارسی به حساب می‌آید، ترمینال است. به ساختمان مخصوص سوار شدن و پیاده شدن مسافران از هواپیما، ترمینال گفته می‌شود. در بعضی فرودگاه‌ها یک ترمینال مخصوص تمام سفر‌های داخلی و خارجی است و در بعضی فرودگاه‌ها، چندین ترمینال وجود دارند که برای سفر‌های بین‌المللی و مقاصد داخلی تفکیک شدند.

 اصطلاح گیت (Gate) در پرواز

گیت (Gate)

گیت یکی دیگر از مهم‌ترین اصطلاحات فرودگاهی انگلیسی است. یک شماره روی کارت پرواز نوشته شده که نشان می‌دهد مسافر برای سوار شدن به هواپیما باید از گیت مشخصی عبور کند.

گیت خروج (Exit Gate)

برای سوار شدن به پرواز‌های خارجی باید به گیت خروج مراجعه و اطلاعات مربوط به پروازتان را چک کنید. این اطلاعات شامل زمان و شماره پرواز در یک منطقه مشخص هستند.

ایستگاه امنیتی (Security)

در فرودگاه، یک بخش مخصوص برای بازرسی امنیتی وجود دارد که مسافر و بار‌های دستی او از آن عبور داده می‌شوند. هدف از وجود این‌ ایستگاه، افزایش امنیت پرواز‌ است.

کانتر (Counter)

یکی دیگر از کاربردی ترین اصطلاحات فرودگاهی داخلی و البته خارجی که باید بدانید، کانتر است. به باجه‌های شماره‌گذاری شده در فرودگاه که مسافران برای دریافت کارت پرواز و تحویل بار باید به آن مراجعه کنند کانتر گفته می‌شود.

سالن ترانزیت (Transit Lounge)

از آنجایی که خیلی وقت‌ها پروازها تاخیر دارند، آشنایی با سالن ترانزیت به عنوان یکی از کاربردی ترین اصطلاحات فرودگاهی فارسی ضروری است. فضای مخصوصی که در فرودگاه برای مسافرانی که در انتظار پرواز‌های بعدی خود هستند در نظر گرفته شده، سالن ترانزیت نام دارد. این سالن مجهز به اینترنت، رستوران، صندلی و… است.

بگیج استوریج (Baggage Storage)

به جایگاه مخصوصی که در فرودگاه برای نگهداری موقت چمدان‌های مسافران در نظر گرفته شده، بگیج استوریج می‌گویند. این سرویس مخصوص آن دسته از مسافرانی است که برای یک مدت کوتاه می‌خواهند از فرودگاه خارج شوند.

بلت (Belt)

کمربند نقاله‌ای با انتقال چمدان‌ها و بار‌ها از‌ ایستگاه تحویل آن‌ها را به سالن خروجی می‌فرستد. این سیستم به مسافر کمک می‌کند تا خیلی راحت چمدان خود را پیدا کند.

کانویور بلت (Conveyor Belt)

بعد از رسیدن شما به فرودگاه، بارها و چمدان‌ها روی ریل و نوار نقاله به چرخش درمی‌آیند که کانویور بلت نام دارد.

سی آی پی (CIP)

آن دسته از مسافران تجاری که شرایط خاصی دارند، برای بهره‌مندی از خدمات ویژه فرودگاه مشمول CIP می‌شوند. بدین ترتیب می‌توانند پروسه انجام دادن کار‌های خود را سریع‌تر انجام بدهند تا به موقع به ملاقات‌های مهم خود برسند. در صورتی که هتل محل اقامت آن‌ها خدمات CIP ارائه دهد هم توسط یک ماشین مخصوص از فرودگاه به هتل انتقال داده می‌شوند.

کد SQUAWKS

یکی از کاربردی‌ترین اصطلاحات پرواز داخلی و خارجی کد SQUAWKS است که وقتی پرواز با مشکلی مواجه شود یا خلبان نتواند با برج مراقبت ارتباط بگیرد، استفاده می‌شود. این کد یک عدد ۴ رقمی است و در شرایط خاصی کاربرد دارد.

شماره باند (Band Number)

شماره باند که به باند فرودگاه اختصاص دارد و در فهرست اصطلاحات فرودگاهی داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، به‌صورت یک عدد دو رقمی نام‌گذاری شده است. جالب است بدانید که هر دو انتهای باند فرودگاه، شماره دارند.

منطقه فرود (Landing Area)

به منطقه‌ای که هواپیما باید در آن‌جا فرود بیاید، منطقه فرود گفته می‌شود. این منطقه برای دسترسی راحت خلبان با نشانه‌های خاصی علامت‌گذاری شده است.

زمان EFC

برای مدیریت بهتر ترافیک هوایی و برنامه‌ریزی دقیق پرواز، کارشناسان زمان EFC را اندازه‌گیری کرده و زمان تخمینی فرود هواپیما را پیش‌بینی می‌کنند.

ایستگاه امنیتی (Security)

بازرسی و اسکن بدن (Body Inspection And Scanning)

برای شناسایی‌ اشیای ممنوعه از دستگاه‌های امنیتی استفاده می‌شود. این مرحله که جزو فرایند بازرسی‌ است، برای تامین امنیت مسافران در فرودگاه‌ها ضرورت دارد.

سالن خروج (Departure Hall)

یکی از مهمترین اصطلاحات پرواز فارسی مربوط به سالن خروج است که به عنوان یک فضای مخصوص در ترمینال فرودگاه برای خداحافظی با خانواده و دوستان در نظر گرفته شده و مجهز به امکانات و خدمات مناسبی برای مسافران است.

بگیج ریکلیم یا برداشتن چمدان (Baggage Reclaim)

محل مشخصی در فرودگاه است که مسافر می‌تواند پس از ورود به آن چمدان خود را دریافت کند. معمولا این منطقه به نام هر پرواز علامت‌گذاری شده است.

فهرست کامل اصطلاحات داخل هواپیما

مسافر با درک فهرست اصطلاحات پرواز انگلیسی و فارسی می‌تواند بدون نگرانی و با خیال راحت تمام مراحل ورود به فرودگاه و سوار شدن به هواپیما را انجام دهد. در ادامه لیست اصطلاحات پرواز کامل بررسی شده که عبارتند از:

ارایول (Arrival) و دیپارچر (Departure)

ارایول (Arrival)

ارایول یکی از مهمترین اصطلاحات فرودگاهی خارجی و به معنای ورود به مقصد نهایی پرواز است. یعنی فرودگاه یا منطقه‌ای را که هواپیما در آن فرود می‌آید، نشان می‌دهد.

دیپارچر (Departure)

دیپارچر به معنای خروج هواپیما از محل فرودگاه قبلی بوده و محل و زمان دقیقی را که پرواز از آن آغاز شده، نشان می‌دهد.

لندینگ (Landing)

یکی از موارد فهرست اصطلاحات پرواز خارجی و داخلی شامل لندینگ است که به معنای فرود آمدن هواپیما روی باند فرودگاه بوده و تحت تاثیر نوع هواپیما و وضعیت جوی قرار دارد.

تیک آف (Take Off)

این اصطلاح به فرایند بلند شدن هواپیما از زمین اشاره دارد. در تیک آف به عنوان یکی از مراحل ابتدایی پرواز، هواپیما سرعت لازم برای بلند شدن را به دست آورده و اوج می‌گیرد.

کری آن لاگیج یا بگیج (Carry On Luggage)

به بار‌ها و چمدان‌هایی که مسافران مجاز هستند آن‌ها را به داخل کابین هواپیما ببرند، بگیج گفته می‌شود. معمولا این‌ اشیا شامل وسایلی مثل لپ تاپ، کیف دستی و… هستند.

اورسایزد بگیج (Oversized Baggage)

وقتی کیف‌ها و چمدان‌های مسافران از حد معمول بزرگ‌تر باشند، در فرودگاه به پذیرش ویژه احتیاج دارند. برای مثال تجهیزات ورزشی یک نمونه از اورسایزد بگیج هستند.

اصطلاحات پرکاربرد در پرواز

سایر اصطلاحات پرکاربرد در پرواز

در ادامه با بررسی سایر اصطلاحات پرواز اطلاعات شما را راجع به فهرست اصطلاحات فرودگاهی فارسی و انگلیسی کامل می‌کنیم:

  • بلیط رفت یا وان وی (One Way): بلیطی که فقط برای یک مسیر یعنی برای پرواز از مبدا به مقصد صادر می‌شود، بلیط رفت نام دارد که به اصطلاح به آن وان وی هم گفته می‌شود.
  • بلیط برگشت یا ریترن (Return): بلیطی که برای پرواز بازگشت از مقصد به مبدا صادر می‌شود، به اصطلاح ریترن نام دارد.
  • بلیط دو طرفه (Round Trip): به بلیطی که شامل پرواز رفت و برگشت باشد، راند تریپ گفته می‌شود. یعنی با خرید یک بلیط پرواز رفت و برگشت قابل رزرو است.
  • بلیط سیستمی: بلیطی که بر اساس قیمت‌های تعیین شده از ایرلاین فروخته می‌شود، بلیط سیستمی نام دارد. نرخ این بلیط از قبل مشخص بوده و کنسلی آن متناسب با شرایط و قوانین شرکت هواپیمایی انجام می‌شود.
  • بلیط چارتری: بلیط چارتری، یکی از کاربردی‌ترین اصطلاحات پرواز فارسی است. این بلیط از سمت یک آژانس هواپیمایی یا شرکت گردشگری ارائه می‌شود و قیمت آن متغیر است. از طرفی احتمالا امکان کنسلی آن وجود ندارد.
  • فریت بار (Freight): به فرایند انتقال بار (معمولا برای کالا‌های تجاری) به مقصدی متفاوت از بار همراه مسافر گفته می‌شود.
  • کارگو (Cargo): کارگو متشکل از بار‌های تجاری است که به‌صورت پرواز‌های باربری به مقصد فرستاده می‌شوند.
  • فرست کلاس (First Class): لوکس‌ترین کلاس پروازی هواپیما شامل فرست کلاس است که به دلیل ارائه خدمات و امکانات رفاهی پیشرفته، قیمت بالایی دارد.
  • اکونومی (Economy Class): یکی از مهمترین اصطلاحات پرواز داخلی و خارجی مربوط به کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی است. در این کلاس پروازی، خدمات استاندارد با قیمت مناسب به مسافران ارائه می‌شوند.
  • بیزینس کلاس (Business Class): بیزینس کلاس یا کلاس تجاری بین اکونومی و فرست کلاس قرار دارد. یعنی از اکونومی بالاتر و از فرست کلاس پایین‌تر است. در این کلاس پروازی با پرداخت هزینه مناسب، امکانات و خدمات مناسبی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
  • بوردینگ (Boarding): بوردینگ به معنای فرایند سوار شدن تکی یا گروهی در هواپیما است.
  • بوردینگ پس (Boarding Pass): کارت یا مدرکی که بعد از پذیرش به مسافر داده می‌شود، بوردینگ پس نام دارد. این کارت اجازه سوار شدن به هواپیما را برای مسافر صادر می‌کند.
  • بوردینگ تایم (Boarding Time): به مدت زمانی که مسافران باید برای سوار شدن به هواپیما آماده شوند، بوردینگ تایم گفته می‌شود.
  • کنسلد (Canceled): پرواز‌هایی که به دلایل مختلف لغو شده‌اند با اصطلاح کنسلد مشخص می‌شوند.
  • آن تایم (On Time): اصطلاح آن تایم مربوط به پرواز‌هایی است که در زمان برنامه‌ریزی شده انجام می‌شوند.
  • دیلی (Delay): دیلی، یکی از کاربردی‌ترین اصطلاحات پرواز خارجی است که سفر‌های هوایی با تاخیر را نشان می‌دهد.
  • لی اوور(Layover): به زمانی که مسافر مجبور است بین دو پرواز در فرودگاه منتظر بماند، لی اوور گفته می‌شود.
  • استاپ اوور (Stopover): استاپ اوور، مدت زمانی است که مسافر بیش‌تر از ۲۴ ساعت در میان پرواز‌های یک مسیر منتظر می‌شود.
  • فلایت (Flight): یکی از کاربردی‌ترین اصطلاحات فرودگاهی انگلیسی فلایت است که معنای پرواز را می‌دهد.
  • ایرلاین (Airline): به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرواز، ایرلاین گفته می‌شود.
  • بوکینگ (Booking): خرید بلیط هواپیما، رزرو پرواز و خدمات مربوط به آن بوکینگ نام دارد.
  • لانگ هال فلایت (Long Haul Flight): پرواز‌هایی با فاصله زیاد (معمولا بیش‌تر از ۶ ساعت)، لانگ هال فلایت هستند.
  • شُرت هال فلایت (Short Haul Flight): پرواز‌هایی با فاصله کوتاه (معمولا کم‌تر از ۳ ساعت)، شرت هال فلایت نام دارند.
  • مدیوم هال فلایت (Medium Haul Flight): به پرواز‌هایی که زمان پروازشان بین ۳ تا ۶ ساعت است هم مدیوم هال فلایت گفته می‌شود.
  • فرجایل (Fragile): فرجایل، یکی از مهمترین اصطلاحات پرواز خارجی است؛ به معنای مواد شکننده‌ای که باید با احتیاط حمل شوند.
  • لیکوئیدز (Liquids): اصطلاح لیکوئیدز به معنای حمل‌ونقل مواد مایعی است که برای آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارند.
  • گمرک (Gomrok): برای اطمینان از عدم حمل مواد ممنوعه، بار مسافر در محلی به نام گمرک بازرسی می‌شود.
  • ویزا (Visa): ویزا یکی از آشناترین اصطلاحات پرواز و به معنای دستیابی به اجازه قانونی برای ورود به یک کشور است.
  • پرواز ترانزیت (Transit Flight): به پروازی که مسافر باید در میان 2 پرواز از یک فرودگاه دیگر عبور کند، ترانزیت گفته می‌شود.
  • پرواز دایرکت (Direct Flight): پرواز‌های بدون توقف بین مبدا و مقصد پرواز، دایرکت نام دارند.
  • ایدنتیفیکیشن (Identification): به یکی از مدارک هویتی (مثل کارت ملی و پاسپورت) برای شناسایی مسافر گفته می‌شود.
  • کاستمز (Customs): اصطلاح کاستمز مربوط به سازمان‌های گمرکی است که مسئولیت بررسی واردات و صادرات را برعهده دارند.
  • ایرویز (Airways): ایرویز یک مسیر خاص پروازی برای انجام سفر‌های هوایی مختلف است.
  • مواد ممنوعه: مواد ممنوعه، یکی از اصطلاحات پرواز است؛ یعنی موادی که به دلیل مسائل بهداشتی یا امنیتی اجازه ورود به هواپیما را ندارند.
  • پرواز‌های داخلی (Domestic Flight): به پرواز‌هایی گفته می‌شود که داخل یک کشور انجام می‌شوند.
  • آخرین فراخوان یا لست کال (Last Call): لست کال، یکی از مهمترین اصطلاحات فرودگاهی داخلی و خارجی است که آخرین زمان سوار شدن به هواپیما را اعلام می‌کند.
  • اولویت سوار شدن: امتیازی است که به بعضی مسافران اجازه می‌دهد زودتر سوار هواپیما شوند.
  • چرخ دستی (Luggage Trolley): چرخ دستی برای حمل بار و چمدان‌های مسافر کاربرد دارد.
  • ارتقا: فرایند ارتقا کلاس بلیط که با هزینه بالاتر به مسافران پیشنهاد می‌شود.
  • فراخوان بردینگ: یکی از اصطلاحات پرواز مربوط به فراخوان بردینگ به معنای اعلام زمان شروع سوار شدن به هواپیما است.

علاوه بر فهرست اصطلاحات پرواز کامل در بالا، شما می‌توانید سایر اصطلاحات مربوط به فرودگاه، پرواز و سفرهای هوایی را در 2 لیست اصطلاحات پرواز فارسی و لیست اصطلاحات پرواز انگلیسی در جدول زیر بخوانید:

اصطلاح  معنی
Passenger مسافر
Airport فرودگاه
Aisle راهروی بین صندلی‌ها
Passport control کنترل پاسپورت
Baggage hall سالن تحویل بار
Immigration officer مقام رسمی دولت به‌عنوان چک کننده پاسپورت مسافران
Departure flight پرواز خروجی
Departure time  ساعت پرواز
Departing date  تاریخ پرواز
Waiting list لیست انتظار
Destination مقصد
Route مسیر پرواز
Overhead bin  فضای بالای صندلی‌ها مخصوص بار
Aisle seats  صندلی کنار راهرو
Window seats صندلی کنار پنجره
Exit row صندلی نزدیک خروج اضطراری

به طور کلی اصطلاحات زیادی در ارتباط با پرواز، هواپیما و فرودگاه وجود دارند که ما سعی کردیم موارد زیادی از آن را معرفی کنیم و توضیح دهیم. اگر شما هم قصد سفر هوایی دارید، دانستن مهمترین اصطلاحات پرواز کامل برایتان ضروری است.

اهمیت شناخت اصطلاحات پرواز

اهمیت شناخت اصطلاحات مهم در سفر‌های هوایی

شناخت فهرست اصطلاحات پرواز داخلی و خارجی اهمیت زیادی دارد. دلایل اهمیت شناخت این اصطلاحات شامل موارد زیر هستند:

  • دانستن اصطلاحات پرواز باعث آشنایی با فرایند سفر با هواپیما و کاهش استرس و نگرانی می‌شود.
  • با دانستن اصطلاحات کاربردی، تمام مراحل ورود به فرودگاه تا سوار شدن به هواپیما بدون مشکل طی می‌شود.
  • مسافر می‌تواند با پرسنل فرودگاه ارتباط بهتری برقرار کرده و به حل مسائل و مشکلات مسافران دیگر کمک کند.
  • برای مدیریت زمان و استفاده از سرویس‌های فرودگاه، دانستن معنی اصطلاحات مهمی مثل گیت، چک این و… اهمیت زیادی دارد.
  • با دانستن فهرست اصطلاحات پرواز فارسی و انگلیسی پیروی از قوانین راحت‌تر است.

علاوه بر موارد گفته شده، مهم‌ترین دلیل شناخت این اصطلاحات، راحتی در سفر است. حتی شما می‌توانید بعد از خرید بلیط هواپیما خود، با مخفف‌ها و اصطلاحات دیگری روی این بلیط‌ها آشنا شوید و به دنبال مفهوم آن‌ها باشید.

جدول اصطلاحات مخفف فرودگاهی

گاهی ممکن است در طول سفر با هواپیما متوجه اختصاراتی روی بلیط، در فرودگاه یا حتی در صحبت‌های مسئولان فرودگاه شوید. ما در ادامه جدولی از لیست اصطلاحات فرودگاهی انگلیسی را به‌صورت مخفف آوردیم تا حتی در صورت دیدن یا شنیدن آن‌ها هم به مشکل نخورید.

مخفف اصطلاحات معنی
flt  پرواز
ckin چک این در فرودگاه
brdg بردینگ
xbag اضافه بار در هواپیما
pspt  شماره پاسپورت
stvr  توقف
pctc تماس اضطراری برای مسافر
petc وجود حیوان خانگی همراه مسافر
wchr نیاز به ویلچر برای مسافر
name  تغییر نام
nsst ممنوعیت سیگار کشیدن در این صندلی
smst  امکان سیگار کشیدن در این صندلی
chtr  چارتر
xl  لیست انتظار
hx کنسل شده
moml غذای مسلمانان (حلال)
adl بزرگسالان (افراد بالای 12 سال)
chd کودکان 2 تا 12 سال
inf نوزاد زیر 2 سال
iata کد یاتا یا کد شناسایی فرودگاه

مطمئنا اصطلاحات مخفف دیگری هم در لیست اصطلاحات فرودگاهی خارجی و داخلی وجود دارند که ما تعدادی از آن‌ها را همراه با معنی معرفی کردیم. البته درک این اصطلاحات کوتاه شده خیلی راحت‌تر از اصطلاحات قبلی است و شاید با دانستن کمی اصطلاحات زبان انگلیسی مربوط به سفر بتوانید معنی خیلی از اصطلاحات دیگر را هم متوجه شوید!

سخن پایانی

در این مطلب با لیست اصطلاحات فرودگاهی فارسی و انگلیسی آشنا شدیم. در پایان پیشنهاد می‌دهیم در صورت سفر با هواپیما در سفر‌های داخلی و خارجی آرامش خود را حفظ و بدون هر گونه استرس یا نگرانی از راهنمای ارائه شده، استفاده کنید. قطعا کاربردی ترین اصطلاحات پرواز خیلی زیاد هستند که هر کدام به جنبه‌ خاصی از فرایند پرواز اشاره داشته و شما را با دنیای جدیدی آشنا می‌کنند. بنابراین بهتر است برای تجربه یک سفر هوایی امن و لذت بخش، معنی این اصطلاحات به دقت بررسی شوند.

بیشتر بخوانید:  جزئیات و مبلغ عوارض خروج از کشور 1403+ نحوه پرداخت
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *