در سالهای اخیر گردشگری در نواحی با جاذبه های طبیعی خاص، فرایندهای اکولوژیکی مهم و جوامع گیاهی و جانوری خاص جایگاه مهمی یافته است، که یکی از مکان ها، تالاب ها به شمار می روند. حيات روى كره زمين وابسته به آب است، در ميان ذخاير آبى موجود در جهان، تالاب ها، كه از آ نها به عنوان شاهكار هاى خلقت خداوند ياد مى شود، به دليل داشتن استعداد هاى منحصر به فرد از جايگاه ويژه اى برخوردارند و در سلامت و حفظ تعادل كره زمين نقش بسزايى ايفا مى كنند و قدمت تالاب ها نزديک به قدمت كره خاكى است و مى توان آ نها را بر روى كره زمين، از استوا تا نزديک قطب، يافت. تالاب ها از جمله مولدترين محيط هاى جهان اند. آ نها گهواره هاى تنوع زيستى دنيا هستند كه با فراهم ساختن آب و قابليت زادآورى اوليه، نقش مهمى در بقاى گونه هاى بى شمارى از گياهان و جانوران وابسته به خود ايفا مى كنند. اين اكوسيستم ها از ارزش اقتصادى زيادى برخوردارند كه از جمله آن ها مى توان تأمين آب، شيلات، زراعت، توليد چوب، منبع انرژى لجنى و گياهى، چشم انداز تفريحى و گردشگرى، پشتيبانى از تنوع گسترده حيات وحش و حفاظت ميليون ها نفر از عواقب فاجعه بار سيلها، طوفان ها و امواج دريا را نام برد. در ایران تالاب های زیادی وجود دارد که یکی از آنها در شرستان دورود استان لرستان واقع شده است و با نام تالاب ازگن شناخته می شود.

معرفی تالاب ازگن

معرفی تالاب ازگن

شهرستان دورود یکی از شهرستان های استان لرستان به شمار می رود که ز شمال به شهرستان شازند، از شمال غربی به بروجرد، از شرق به شهرستان ازنا، از جنوب به شهرستان الیگودرز و از غرب به شهرستان خرم‌آباد هم‌مرز است. این شهرستان آب و هوای کوهستانی دارد که به طوری که در تابستان بهار بسیار خنک و خوش آب و هواست. در این شهرستان می توانید جاذبه های طبیعی زیادی را ببنید که یکی از آنها تالاب ازگن به شمار می رود. تالاب ازگن به تالاب قارون نیز شناخته می‌شود و یکی از تالاب‌های استان لرستان به شمار می رود که در دامنه کوه پریز و کوه قارون در ۲۵ کیلومتری شهر دورود قرار گرفته ‌است. در این بخش از مجله مستر بلیط شما را با این تالاب بیشتر آششا خواهیم کرد. این تالاب از جمله تالاب های فصلی محسوب می شود که عموماً تا اواخر بهار آب دارد و پس از آن خشک می‌شود. در اطراف این تالابی طبیعتی بی مانند شکل گرفته است که دیدار از آنها دل هر بیننده ای را می رباید. علاوه بر این مسیر رسیدن به آن نیز بسیار زیباست که همین عوامل باعث شده اند که افراد زیادی برای گردش و تفریح این محل را انتخاب کنند. آرامشی که رد این ناحیه می توانید به دست آورید واقعا مثال زدنی است.

ساختار و طبیعت اطراف تالاب

ساختار و طبیعت اطراف تالاب

این تالاب از طریق جمع شدن آب باران یا ذوب شدن برف‌ها در دامنه کوه قارون شکل گرفته و چشم‌انداز زیبایی را به ‌وجود آورده ‌است. از آنجایی که این تالاب آبی شیرین دارد اسب های وحشی زیادی در اطراف آن به زدگی خود ادامه می دهند و از آب آن می آشامند. وجود این اسب ها بر زیبایی و دلفریبی این ناحیه می افزاید و صحنه ای را به وجود می آورد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. علاوه بر اسب های وحشی در این منطقه حیوانات دیگری نظیر خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، گراز و بز کوهی نیز زندگی می کنند. گرداگرد تالاب را کوه های بلند و سر به فلک کشیده احاطه کرده اند که در کنار دیگر المان های طبیعی محیط صحنه ای خارق العاده را به وجود آورده اند. اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید بلیط سفرتان را می توانید از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید.

راه های دسترسی به تالاب

راه های دسترسی به تالاب

این تالاب در استان لرستان شهرستان دورود قرار دارد و بری رفتن به دورود می توانید بلیط قطار دورود را تهیه کنید و راهی سفر به این منطقه شوید. پس از رسیدن به شهر با وسایل نقلیه عمومی راهی این تالاب شوید.

بازدید از تالاب ازگن

برای دیداز این محل نیازی به پرداخت هزینه نیست و بهتر است در فصل بهار به این محل بروید که تالاب نیز آب داشته باشد. می توانید فعالیت های مختلفی را در این مکان انجام دهید که از آن جمله می توان به آب تنی، عکاسی، پیاده روی، کوهنوردی و … اشاره کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *