گردشگری بسته به شرايط محيطی، دارای انواع متنوعی است. يكـی از انـواع گردشگری، گردشگری روستایی است كه با قدمتی بيشتر از يك قرن، با ارائه جذابيت و ايجاد تمايل در استفاده از فضا و ويژگی های محيط روستایی برای گردشگران و همچنين كاركردی جهت بهبود و ارتقاء شاخص های اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و زيست محيطی منطقه ميزبان مورد توجه بسياری واقع شده است. روستا، مجموعه زيستی سكونتی به شمار می رود كه نوع معيشت آن تا حدود زيادی با شهر متفاوت و عمدتاً بر اساس فعاليت های كشاورزی و صنايع دستی اسـتوار اسـت. علائق گردشگران مبتنی بر توليدات كشاورزی و سبك زندگی سنتی اقوام است. فضای روستایی می تواند يك مقصد گردشگری باشد كه افراد با علايق متفاوتی را جذب می کند. از آنجا كه گردشگری روستایی كليه‌ی فعاليت ها و خدماتی كه به وسيله كشاورزان، مردم و دولت ها برای تفريح، استراحت و جذب گردشگران و نيز فعاليت های گردشگران در نواحی روستایی را در بر می گيرد، می تواند گردشگری كشاورزی، گردشگری مزرعه، گردشگری طبيعی و گردشگری فرهنگی را نيز شامل شود. در ایران برخی از روستاها وجود دارند که با نام روستای هدف گردشگری شناخته می شوند. ويژگی روستاهای هدف گردشگری عبارتند از : فعاليت های گردشگری در محيط های روستایی رخ می نمايد. فعاليت گردشگری در ارتباط با زندگی روستائيان است. یکی از این روستاها، روستای جرجافک در استان کرمان و شهرستان زرند به شمار می رود.

درباره روستای جرجافک

درباره روستای جرجافک

در این بخش از مجله مستر بلیط شما را با یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان زرند آشنا می کنیم که با نام روستای جرجافک شناخته می شود. شهرستان زرند یکی از شهرستان های استان کرمان به شمار می رود که سالانه افراد زیادی برای دیدار از آن و جاذبه هایش راهی این منطقه می شوند. این شهرستان در شمال شرقی استان قرار گرفته و با شهرستان کوهبنان، شهرستان رفسنجان، شهرستان کرمان و شهرستان راور همسایه است. یکی از جاذبه های این شهرستان، روستای جرجافک به شمار می رود که در دهستان جرجافک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷۲ نفر (۲۱۶خانوار) بوده‌ است. این روستا در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است به همین خاطر آب و هوایی متفاوت از دیگر بخش های این شهرستان دارد و دارای آب و هوایی با خصلت کوهستانی است. بر اساس همین موضوع تابستان های این منطقه بسیار خنک و مطبوع است و افراد زیادی از سراسر شهرستان و استان برای گذران تعطیلات خود این منطقه را انتخاب می کنند. لازم به ذکر است که این روستا با نام گرگانک نیز شناخته می شود و دلیل این نام را شباهت آب و هوای این روستا به شهر گرگان عنوان کرده اند.

ساختار و جاذبه های گردشگری روستا

ساختار و جاذبه های گردشگری روستا

این روستا در دامنه کوه قرار دارد و به واسطه آب و هوایی که دارد از طبیعتی بی نظیر بر خوردار است و طبیعت آن از جمله جاذبه های گردشگری آن به شمار می رود. این روستا از از پنج محله، با نام های محله‌ی شیخ ها، محله‎ی میان ده، محله‌ی پایین ده، خویط و دهنو تشکیل شده است. این روستا دارای کوچه باغ هایی بسیار زیبا است که قدم زدن در آنها می تواند از جمله فعالیت های جذابی باشد که در این روستا می توان انجام داد. علاوه بر این اطراف این روستا دشت های بسیار سرسبزی وجود دارد که می توانند زمانی از وقت گردشگران را به خود اختصاص دهند. در این روستا رودخانه ای جریان دارد که دلیل اصلی آبادی و سرسبزی آن محسوب می شود و زیبایی خاصی نیز به روستا بخشیده است. بافت سنتی و قدیمی روستا نیز یکی دیگر از جذابیت های روستا محسوب می شود. درختان متعددی در سرتاسر این روستا و همچنین اطراف آن وجود دارند که می توانند مأمن امنی برای گردشگران به شمار آیند.

راه های دسترسی به روستا

راه های دسترسی به روستا

برای اینکه از این روستا دیدن کنید باید راهی شهر زرند در استان کرمان شوید و برای اینکار می توانید بلیط اتوبوس زرند را به صورت آنلاین تهیه کنید و خود را به این شهر برسانید. پس از رسیدن به زرزند می توانید از وسایل نقلیه عمومی که به این روستا می روند استفاده کنید و خود را با روستا برسانید.

بازدید از روستای جرجافک

دیدار از این منطقه رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد و اگر تصمیم دارید شب را در این محل بمانید می توانید اقدام به اجاره خانه از مردم روستا کنید. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورتی که به این روستا رفتید حتما شب را در آنجا اقامت کنید و از آب و هوای پاک و همچنین طبیعت زیبای آن بهره کافی را ببرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *