امروزه مفهوم شهر بدون وجود پارک در اشکال گوناگون آن، قابل تصور نيست. در تاریخ شهرهای تمدن های بزرگ جهان هیچ کجا نشانه ای قدیمی از وجود پارک های شهری در دست نیست. در ایران باستان، نخستین باغ ها در پیرامون کاخ های سلطنتی احداث شد. اما نه کاخ ها درون شهر بود و نه مردم راهی به آنها داشتند. در اروپا نیز تا سده های اخیر، چیزی به نام پارک شهری وجود نداشت. پس از رنسانس خانه های اعیان و ثروتمندان را باغ های بزرگی در بر می گرفت که نمایش توجه به طبیعت بود. اما همچنان پارک شهری به آن معنا که برای عموم قابل استفاده باشد، وجود نداشت. شاید بتوان قدیمی ترین شکل از پار کهای شهری ایران را در جوار مکان های مقدس شناسایی کرد. اینها مجموعه ای از باغ های عمومی و فضاهای جمعی بودند که در اطراف زیارتگاه ها، اوقات فراغت مردم را در ترکیبی از فعالیت های مرتبط با طبیعت و تفرج و آیین های زیارت، سامان می دادند. امروزه در تمامی شهرهای ایران می توانید به نوعی از این پارک های شهری را بیابید که یکی از آنها پارک ارم به شمار می رود که در شهر همدان، مرکز استان همدان، قرار دارد.

معرفی پارک ارم

معرفی پارک ارم

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان همدان یعنی پارک ارم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. همدان مرکز استان همدان محسوب می شود که از جمله تاریخی ترین شهرهای ایران نیز به شمار می رود. شهرستان همدان با وسعتی حدود ۴٬۱۱۸ کیلومتر مربع، از خط‌الرأس رشتهکوه الوند تا مرزهای شرقی استان کشیده شده‌است. همدان دارای جاذبه های گردشگری متفاوتی است که برخی از آنها عبارتند از موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه، کوه خورزنه، دره دیوین،  دشت میشان، آبشار گنجنامه، باغ گیاهشناسی همدان، موزه حمام محله حاجی و … . همچنین در این شهر پارک های متعددی وجود دارد که یکی از آنها پارک ارم نامیده می شود. پارک ارم همدان در مكان قديمى باغ هاى جنوب شهر كه تا چندى پيش تبديل به فضاهايى متروكه و زمين هاى باير شده بود، بنا شد و تاكنون دو فاز از پارک مذكور طراحى و اجرا شده است. با اين حال شباهت زيادى ميان اين دو فاز وجود ندارد و هر فاز داراى ويژگى هاى خاص و منحصر به فرد خود است. اين طرح بر آن بود تا پاسخگوى نيازهاى عبورى و نشيمن گاهى مردم باشد و در عين حال ارتباط فضايى بين دو فاز پارک را ايجاد نمايد.

 ساختار و بخش های مختلف پارک

همانطور که اشاره کردیم این پارک دارای دو فاز مختلف است. فاز يک كه در مجاورت بلوار ارم ساخته شد، داراى فرم هندسى قوى، منطقى و خطوط مستقيم است، درحالى كه در فاز دو، خطوط ارگانيك و هماهنگ با طبيعت، ايده اصلى طرح را شكل داده است. فضايى كه براى گسترش پارک در فاز دوم در نظر گرفته شد، بيشه زارى از درختان بادام بود كه محيطى كاملاً طبيعى را ايجاد مى كرد. در فضاى بيشه زار، مسيرى با مصالح بومى منطقه، سنگ لاشه ديوين همدان، كف سازى و مطابق با شيب اندک موجود در بستر طرح، ايجاد شده است كه از ميان درختان بادام عبور مى كند و امكان دسترسى به قسمت هاى مختلف بيشه زار را مى دهد. در عين حال سكوهايى براى نشيمن در نظر گرفته شده است كه مردم با عبور از روى قطعه سنگ هاى بزرگ كار گذاشته شده در ميان چمن به آن ها مى رسند و امكان نشستن زير درختان بادام و در ميان فضاى سبز را پيدا مى كنند. همچنين آبنماها، با فرمى خاص تعبيه شده و در قسمتى از كف سازى، ضمن ايجاد فضايى دلنشين و جذاب براى مراجعين به پارک و به ويژه كودكان، مفصل ارتباطى مناسبى را بين دو فاز پارک به وجود آورده است. تعبيه ورودى ها، قطعه سنگ هاى بزرگ تزئينى در فضاهاى باز، چمن و كاشت گونه هاى گياهى درختچه اى و بوته اى، از ديگر كارهاى انجام شده در پارک است. در این پارک امکانات رفاهی کاملی وجود دارد و در صورتی که به آنجا بروید با کمبودی مواجه نخواهید شد.

راه های دسترسی به پارک

راه های دسترسی به پارک  

برای اینکه این پارک را از نزدیک ببنید باید راهی شهرستان همدان شوید. برای اینکار می توانید اقدام به خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین از مستر بلیط کنید. پس از رسیدن به شهر باید راهی بلوار ارم شوید که با کلیه وسایل نقلیه می توانید این کار را انجام دهید.

بازدید از پارک ارم

دیدار از این پارک رایگان است ولی استفاده از برخی از خدماتی که در آن ارائه می شود نیاز به پرداخت هزینه دارد. بنابر تمایلتان می توانید هر مدت زمانی را که می خواهید در این پارک بمانید. اگر تصمیم دارید که شب را در این محل بمانید می توانید با رزرو هتل به صورت آنلاین به راحتی محل اقامت خود را پیدا کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *