سفر به سمت روستا به دلیل دوری از تنش های شهری، روز به روز بیشتر می شود به طوری که روستا به اولین انتخاب برای سفرها تبدیل شده است. گردشگری روستایی و خانه های دوم از گذشته تا كنون، پيوندی ناگسستنی با يكديگر داشته اند؛ بدين گونه كه روستاهای مورد توجه اقشار بالای جامعه و شاهزادگان برای گردشگری، تفريح و مانند آن، اغلب همان روستاهای ييلاقی و خوش آب و هوا بودند كه در آنها خانه های دوم گسترش می يافت. با وجود سابقه طولانی شكل گيری و گسترش خانه های دوم، گردشگری خانه های دوم به شكل امروزی، به طور عمده مربوط به سال های پس از جنگ جهانی دوم است. تقويت تدريجی بنيه اقتصادی جهان در آن سال ها و افزايش درآمد و ارتقای سطح رفاه و به دنبال آن، اهميت يافتن مقوله اوقات فراغت، منجر به افزايش تقاضا برای گذراندن اوقات فراغت كوتاه مدت در مناطق غير شهری شد. در دهه های اخير، گردشگری در مناطق روستایی و مالكيت و تصاحب خانه های دوم و در پی آن، گردشگری خانه های دوم در مناطق روستایی بسيار تنوع يافت. ایران در میان کشورهایی قرار دارد که دارای روستاهای بی شماری برای گردش و تفریح است و یکی از آنها روستای درکش در استان خراسان شمالی و شهرستان مانه و سملقان قرار گرفته است.

معرفی روستای درکش

معرفی روستای درکش

در این بخش از مجله مستر بلیط به سراغ یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان مانه و سملقان رفته ایم تا در مورد آن با شما بیشتر صحبت کنیم. مانه و سملقان یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی به شمار می رود که اکثریت مردم آن را کردها تشکیل می‌ دهند. این شهرستان از نظر منابع طبیعی بسیار غنی است و در آن می توان شاهد پدیده های طبیعی متعددی بود. یکی از جاذبه های طبیعی روستا درکش محسوب می شود که در 30 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و 70 کیلومتری بجنورد ، مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته است. از آنجایی که این روستا در طول یک دره کشیده شده، درکش نام گرفته است. این روستا از جنوب به کوه های بلند 2455 متری و دره کنداب منتهی می شود و رودخانه درکش از میان آن عبور می کند. شغل اکثر مردم روستا زراعت و کشاورزی و باغداری و دامداری است و از محصولات آنها می توان به گندم، یونجه، جو، چغندر قند و ذرت و از محصولات باغی به گردو، انگور، سیب و هلو اشاره کرد. زبان مردم روستای درکش کردیمانجی و مذهب آنها شیعه است.

جاذبه های گردشگری روستا

جاذبه های گردشگری روستا

در این روستا هم می توانید شاهد جاذبه های طبیعی و هم آثار  تاریخی متعدد باشید که از آن محل مناسبی برای گردش و سفر ساخته اند. اگر می خواهید بیشتر با آنها آشنا شوید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

جاذبه های طبیعی

از جمله جاذبه های طبیعی این روستا می توان آب و هوای خنک و مطبوع آن را نام برد. در فصل تابستان هوای این منطقه بسیار خنک و دلچسب می شود و محل مناسبی برای فرار از گرمای تابستان محسوب می شود. در این روستا تا کنون ٣٨٠ نوع گیاه دارویی شناسایی شده است که ٧٩ نوع آن از گونه‌ی نادر محسوب می شوند. همچنین تنها جنگل بلوط شرق کشور که محل زندگی مرال (گوزن قرمز) متعلق به این روستا است. آویشن، کاکوتی و گون از جمله گیاهان دارویی بومی این منطقه هستند در فصل بهار می رویند. زمین های اطراف این روستا محل زندگی جاداران بسیاری است که از آن جمله می توان به میش، قوچ، پلنگ، گرگ، خوک، خرس و پرندگان شکاری از جمله عقاب، شاهین، کبک و کرکس اشاره کرد. سر چشمه های پر آب همچون آبشار کنگره زو، ارتفاعات، کوه های سر به فلک کشیده درختان جنگلی، چشمه گلزار و چشمه سردار، چشمه جنگلی ییلاق، دره سرسبز کندریزو، جنگل های فراوانش و مناطق ییلاقی کش گربه، نرگسلو، گولک، تیغ بل از دیگر جاذبه های طبیعی این ناحیه به شمار می روند.

جاذبه های طبیعی

جاذبه های تاریخی

این روستا که قدمتی بلند دارد، دارای جاذبه های تاریخی متعددی است که در زمان سفر به آن می توانید از آنها نیز دیدن کنید. قزلر قلعه، برج تاریخی سبز علی خان قراچورلو و تپه های باستانی موجود در اطراف آن از جمله جاذبه های تاریخی این روستا محسوب می شوند.

راه های دسترسی به روستا

برای رفتن به این روستا می توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس کنید و خود را به شهرستان مانه و سلمیقان برسانید. پس از رسیدن به این شهر باید راهی این روستا، که در 30 کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد، شوید. اگر با خودرو شخصی به سفر می روید باید در جاده گرگان بجنورد به پیش روید تا به این روستا برسید.

بازدید از روستای درکش

برای دیدار از این روستا نیازی به پرداخت هزینه نیست و کلیه امکانات رفاهی را می توانید در این محل بیابید. در این مکان اقامتگاه های گوناگونی وجود دارد که می تواند محل مناسبی برای شما باشد که شب را در آنجا به سر ببرید. پیشنهاد مستر بلیط به شما این است که در صورت سفر به این منطقه حتما این روستا را در لیست بازدید های خود قرار دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *