مساجد یکی از جاذبه های گردشگری قدیمی و مذهبی به شمار می رود که سالانه افراد زیادی برای دیدار از آنها راهی سفر می شوند. مسجد در طول زمان نه تنها جایگاه اصلی اجتماع مؤمنان برای برگزاری مراسم عبادی، بلکه کانون معارف و احکام اسلامی، مرکز جهاد تبلیغاتی و ارشادی، قرارگاه سیاسی و ادارۀ دولت نیز بوده است. بدین ترتیب مسجد از نظر عملکرد نهادی بود با چندین نقش چنانکه در صدر اسلام جز برگزاری نماز و انجام عبادات، فعالیت های گوناگون فرهنگی و اجتماعی مردمان شهر در مسجد انجام می‌شد. پس از آن به مرور زمان، بعضی عملکردها از مسجد جدا شده و دارای مکانی خاص خود شدند، مانند مدارس ولی در هیچ دوره تاریخی، مسجد تنها یک عبادتگاه نبوده است. مسجد خالص ترین، آرمانی ترین و محتواگرایانه ترین موضوع معماری است که در بطن شکل گیری عناصر اصلی تشکیل دهندۀ آن، اصالت بخشیدن به موضوع، مفاهیم و پایه های معنایی مندرج در اصول و ایده های اسلامی امری ضروری و اساسی تلقی می شود. در ایران مساجدی وجود دارند که قدمت آنها به گذشته های بر می گردد و یکی از آنها مسجد جامع قدیم فنوج به شمار می رود. این مسجد در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان فنوج واقع شده است.

شهر فنوج

معرفی مسجد جامع قدیم فنوج

شهرستان فنوج یکی از شهرستان استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود که دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است. در مورد نام فنوج روایات متعددی وجود دارد که شهر فن و هنر معروف ترین آنها محسوب می شود که  در آن فن به معنی هنر و صنعت و وج پسوند جمع است. فنوج به لحاظ آب و هوا دارای آب و هوای گرم و خشک تا نیم خشک با رطوبت نسبتاً متوسط و میزان بارندگی سالیانه حدود ۴۸۰ میلی‌متر است. همانطور که گفتیم در این شهر جاذبه های گردشگری گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها مسجد جامع قدیم فنوج محسوب می شود. این مسجد قدمتی 120 ساله دارد و در مركز شهر فنوج سفلی در قسمت جنوب غربی قلعه فنوج واقع شده است. به دلیل قرار گیری این مسجد در نزدیکی قلعه، از آن با نام مسجد پشت قلعه نیز یاد می شود. این بنا دارای معماری خاص و همچنین قدمت بالایی است و به همین خاطر در تاریخ 30 تیر 84 با شماره ثبتی 12222 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است. علی رغم قدمتی که این مسجد دارد هنوز هم از آن به عنوان مسجد استفاده می کنند و کاربری خود را حفظ کرده است. برای اینکه رد مورد این مسجد اطلاعات بیشتری کسب کنید بهتر است این مطلب از مجله مستر بلیط را دنبال کنید.

ساختار و معماری بنای مسجد

مساحت این مسجد در حدود 272 متر مربع می شود که زیر بنای آن 166 متر مربع است. شبستان آن دارای دو قسمت است که دیوارهای آن 180 سانتی متر ضخامت دارند و در ضلع شرقی آن رواقی با طاق های جناغی زیبایی دیده می شود. این مسجد از مساجد تک مناره ای است که مناره آن در ضلع جنوبی قرار دارد و ارتفاع آن در حدود 5 متر می شود. پلکانی در این مسجد وجود دارد که از آن برای رفتن به طبقه بالا و اقامه اذان استفاده می شود. لازم به ذکر است که ورودی صحن در ضلع شمالی آن قرار دارد. مصالحی که در ساخت آن استفاده شده اند شامل کاه گل و چوب می شود و مصالح بومی این منطقه محسوب می شود. پیشنهاد مستر بلیط این است که سفری به این منطقه داشته باشید و از این مسجد هم دیدار داشته باشید.

راه های دسترسی به مسجد جامع قدیم

راه های دسترسی به مسجد جامع قدیم

برای اینکه این بنا را از نزدیک ببنید باید به شهرستان فنوج سفر کنید و می توانید اتوبوس را برای این کار انتخاب کنید. برای خرید بلیط اتوبوس می توانید به صورت آنلاین اقدام کنید و در کمترین زمان مکن خرید خود را انجام دهید. پس از رسیدن به شهر با تاکسی های موجود در شهر می توانید به سمت این مسجد بروید که در جنوب شهر قرار دارد.

بازدید از مسجد جامع قدیم فنوج

دیدار از مسجد جامع قدیم فنوج شرایط خاصی ندارد و می توانید در هر زمان که تمایل داشتید به دیدن آن بروید. لازم به ذکر است که ای مسجد هنوز هم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می گیرد، پس می توانید در زمان نماز به این مکان مراجعه کنید. زمانی که برای دیدار از آن نیاز دارید در حدود یک ساعت می شود. پس از اینکه از این مسجد دیدن کردید می توانید به دیدن شهر و دیگر جاذبه های آن بروید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *