در دورانی زندگی می کنیم که سبک زندگی شهری افراد را به سمت طبیعت سوق داده است. افراد برای تعطیلات آخر هفته خود ترجیح می دهند که به طبیعت بروند و زمانی را به دور از هیاهو و استرس های شهر بگذرانند. همین موضوعات نوعی از سفر را به وجود آورده است که با نام گردشگری طبیعی یا طبیعت گردی شناخته می شود. طبیعت گردی سفر مسئولانه به مناطق طبیعی است که از محیط زیست حفاظت و به بهبود زندگی افراد کمک می کند. اصول طبیعت گردی عبارت اند از حداقل تأثیرات مخرب، ایجاد آگاهی و احترام زیست محیطی و فرهنگی، فراهم آوردن تجربه‌ی سازنده برای میزبانان و میهمانان، درآمدزایی مستقیم برای حفظ محیط زیست، فراهم آوردن سود اقتصادی و بهبود زندگی برای اقوام محلی و افزایش توجه به شرایط سیاسی اجتماعی و زیست محیطی کشور میزبان. هدف این سفر مناطق بکر طبیعی است و منطقه مورد نظر فاقد امکانات اقامتی و تأسیسات است. طبیعت گردی به عنوان یکی از گونه های بسیار گسترده و به سرعت در حال گسترش گردشگری می تواند نقش مهمی را در رشد و توسعه منطقه ای، کاهش فقر، اشتغال زایی، کسب درآمد و حمایت از جوامع محلی و مسائل زیست محیطی ایفا کند. در ایران جاذبه های طبیعی گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها آبشار دوآب در استان گلستان و شهرستان کردکوی است.

معرفی آبشار دوآب

معرفی آبشار دوآب

استان گلستان یکی از استان های شمالی کشور محسوب می شود که سالانه میزبان جمعیت زیادی از گردشگران است. این استان از غرب به دریای خزر و استان مازندران، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان و از شمال به کشور ترکمنستان می رسد. یکی از شهرستان های گلستان، کردکوی نام دارد که دارای طبیعتی بی مانند است و از جمله مراکز گردشگری این استان محسوب می شود. به توجه به موقعیت جغرافیایی، ارتفاع و امتداد کوه‌ها و نزدیکی به دریای خزر، این شهرستان در قسمت جلگه‌ای دارای آب و هوای معتدل مرطوب و در قسمت کوهستانی، دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان کردکوی آبشار دوآب به شمار می رود. این آبشار در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر کردکوی در داخل کوه و در میان درختان انبوه و سرسبز و در عمق جنگل قرار دارد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه به حساب می آید که صدای آن درون جنگل طنین انداز می شود و وجد خاصی را برای مسافران و بازدیدکنندگان به وجود می آورد. اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید بهتر است این مطلب از مجله مستر بلیط را از دست ندهید.

ساختار و طبیعت آبشار

ساختار و طبیعت آبشار

این آبشار از ارتفاع زیادی برخوردار نیست در حدود 14 متر ارتفاع دارد و در رده آبشارهای متوسط قرار می گیرد. حجم آب این آبشار بسیار زیاد است و فشار بالا به زمین می ریزد و به همین دلیل به آن دوآب می گویند. همانطور که در بخش قبل گفتیم این آبشار در دل جنگل و در میان درختان سر به فلک کشیده قرار دارد و از صخره ای نه چندان مرتفع فرو می ریزد. این آبشار با درختان سر به فلک کشیده و کوه های بلند احاطه شده است و  به محیط اطراف خود زیبایی خاصی بخشیده است. دو رودخانه موجود در جنگل پس از اتصال به هم در بخش از مسیر خود این آبشار زیاب را به وجود می آورند. از درختان اطراف آن می توان به ممرز، انجیری، توسکا، لرگ، در ارتفاعات متوسط درختان راش، ملچ، نمدار، افرا اشاره کرد. پیشنهاد مستر بلیط به شما این است که در صورت سفر به این ناحیه دیدار از این آبشار را فراموش نکنید.

راه های دسترسی به آبشار

راه های دسترسی به آبشار

برای اینکه به این منطقه برسید باید در ابتدا به شهرستان کردکوی در استان گلستان سفر کنید. برای این سفر هم یم توانید از اتوبوس کمک بگیرید و بلیط اتوبوس کردکوی را به صورت انلاین و در کمترین زمان ممکن تهیه کنید و راهی این منطقه شوید. پس از رسیدن به کردکوی باید با وسایل حمل و نقل عمومی موجود در این منطقه به سمت این آبشار حرکت کنید.

بازدید از آبشار دوآب

برای دیدار از این آبشار نیازی به پرداخت هزینه نیست و می توانید هر زمانی که تمایل داشتید به آنجا بروید. بهتر است تمام وسایل مورد نیازتان را با خود ببرید زیرا در این مکان امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد و ممکن است برای تهیه آنها با مشکل مواجه شوید. بهترین زمان سفر به این منطقه نیز فصل بهار و تابستان محسوب می شود که آب آبشار در بیشترین میزان خود قرار دارد. در ضمن به یاد داشته باشید قسمت زیادی از مسیر را باید پیاده بروید پس حتما کفش مناسب به پا کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *