اگر دوست دارن طبیعت باشید مطمئنا برای یک بار هم که شده به طبیعت گردی رفته اید و از جاذبه ای طبیعی دیدن کرده اید. طبیعت گردی، یکی از الگو های فضایی گردشگری شکل گرفته در عصر پسامدرن به شمار می رود. در جهان امروز که مسئله بقاء و دوام و ترمیم اکوسیستم ها و تنوع زیستی بحث روز دنیا است و اکثر دانشمندان بر روی مسئله حفاظت تأکید ویژه ای دارند بهترین ایده های حفاظتی، ایده های مشارکتی محسوب می شوند. طبیعت گردی را می توان یکی از روش های حفاظت از منابع طبیعی به شمار آورد هر چند که بسیاری از افراد بر این عقیده اند که گردشگری در طبیعت باعث آسیب زدن به آن می شود ولی روش های متنوعی وجود دارد که می توانند از این آسیب زدن جلوگیری کنند و حتی توجه ها را به حفاظت هر چه بیشتر از پدیده های طبیعی جلب کنند. افرادی که به سفر به طبیعت علاقه دارند سعی می کنند از مناظر طبیعی مختلفی دیدن کنند و از آنجا که کشور ما دارای اقلیمی چهار فصل است این امکان را برای گردشگران به وجود می آورد. یکی از جاذبه های طبیعی ایران در استان خراسان رضوی و شهرستا سرخس وجود دارد و با نام دریاچه سد دوستی شناخته می شود.

معرفی دریاچه سد دوستی

معرفی دریاچه سد دوستی

شهر سرخس، شرقی ترین شهر خراسان رضوی به شمار می رود و ارتفاعی برابر با 257 متر از سطح دریا داردکه آن را به یکی از کم ارتفاع ترین شهرهای این استان بدل کرده است. سرخس در اصل نام یک شهر و مجموعه روستایی آبادان در دو سوی رود تجن بود که به سبب دوری از کوه، دشتی بی دفاع و شهری بی شناه در برابر هجوم مهاجمان در خراسان به شمار می رفت. این شهر دارای تاریخی دور و دراز است ولی در عین حال از طبیعتی بی مانند برخوردار است. دریاچه سد دوستی را می توان یکی از همین جاذبه های طبیعی دانست که در این بخش از مجله مستر بلیط به معرفی آن می پردازیم. سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان و روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵ کیلومتری شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان رضوی احداث شده‌است.

در پست این سد دریاچه ای پدید آمده است که صحنه ای بی نظیر را در پیش چشم بینندگان به نمایش می گذارد. این دریاچه که نامی ندارد، در حال حاضر با نام سد یعنی دوستی شناخته می شود. این دریاچه آب آشامیدنی شهر مشهد و آب کشاورزی روستاهای واقع در منطقه چه در ایران و چه در ترکمنستان را تأمین می‌کند. از آنجایی که در کنار این دریاچه طبیعتی زیبا وجود دارد افراد زیادی سالانه برای دیدار از این دریاچه راهی این منطقه می شوند. این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده و عملیات اجرایی ساخت آن در سال ۱۳۷۹ آغاز و درفروردین سال ۱۳۸۴ افتتاح گردید.

ساختار و طبیعت اطراف سد دوستی

ساختار و طبیعت اطراف سد 

این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر و طول تاج ۶۵۰ متر و مخزن آن دارای گنجایش ۱٬۲۵۰ میلیون متر مکعب است. اطراف این دریاچه را کوه های بلند احاطه کرده اند که بر زیبایی آن می افزایند. همچنین وجود این دریاچه باعث شده است که طبیعی فوق العاده و سر سبزی خاصی در این محیط شکل بگیرد. آب زلال و خوشرنگ دریاچه در کنار پوشش گیاهی و خاص آن صحنه ای را به وجود آورده اند که دل هر کسی را می رباید.

راه های دسترسی به دریاچه سد

اگر تصمیم دارید به این منطقه سفر کنید می توانید با قطار خود را به شهرستان سرخس برسانید. بلیط قطار سرخس را می توانید در کمترین زمان ممکن و به صورت آنلاین از مستر بلیط خریداری کنید. پس از اینکه به شهر سرخس رسیدید باید با وسایل نقلیه عمومی راهی این ناحیه شوید. اگر هم با خودرو شخصی سفر خود را انجام می دهید باید به 75 کیلومتری شهر سرخس بروید.

بازدید از دریاچه سد دوستی

بازدید از دریاچه سد دوستی

برای دیدار از این منطقه باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این سد رد نقطه مرزی قرار دارد پس حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. بهتر است برای گشت و گذار در طبیعت اطراف این ناحیه در فصل بهار یا تابستان به این سفر بروید و تا اوج قشنگی این محوطه را ببینید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *