منطقه حفاظت شده دریاچه بزنگان

منطقه حفاظت شده دریاچه بزنگان

انواع مختلفی از گردشگری دسته بندی شده است که شامل گردشگری مذهبی، فرهنگی، طبیعت گردی، تجاری و … می شود. در این بین گونه ای که از اثرات مخرب و منفی زیست محیطی و اجتماعی کمتری برخوردار است و انطباق و هم خوانی بیشتری با توسعه پایدار دارد، طبیعت گردی به شمار می رود. امروزه طبیعت گردی در بین سایر بخش های صنعت گردشگری بالاترین نرخ رشد را دارا است. جاذبه های طبیعی یکی از مهمترین دلایلی هستند که افراد راهی سفر به طبیعت می شوند. در این بین جاذبه های گوناگونی وجود دارد که دلیل اصلی سفر هستند، این نوع از سفر را طبیعت گردی می گویند. در این نوع سفر سه هدف اصلی حفاظت از محیط زیست، بهبود اوضاع اقتصادی جوامع محلی و همزمان کسب آگاهی و تجربه بیشتر دنبال می گردد. در ایران جاذبه های طبیعی متنوعی وجود دارد که در سر تا سر این سرزمین گسترده شده است. یکی از این جاذبه ها منطقه حفاظت شده دریاچه بزنگان در استان خراسان رضوی و شهرستان سرخس قرار دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه طبیعی اطلاعات جامعی را گردآوری کرده ایم که در اختیار شما قرار می دهیم. اگر تصمیم دارید زمانی به این منطقه سفر کنید بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

معرفی منطقه حفاظت شده دریاچه بزنگان

معرفی منطقه حفاظت شده دریاچه بزنگان

سرخس شهرستانی است که در استان خراسان رضوی قرار دارد و شهرستانی مرزی به شمار می رود و مرکز آن شهر سرخس است. سرخس در گوشه شمال ‌شرقی ایران، در مجاورت مرز ترکمنستان قرار دارد و حد طبیعی منطقه را در جنوب، رودخانه کشف رود و حد شرقی را رودخانه سرخس یا سرخسرود و حدود طبیعی غربی و جنوب غربی را آخرین امتدادهای ارتفاعات کپه داغ مشخص می‌نماید. این شهرستان دارای آب و هوایی معتدل است و در آن جاذبه های طبیعی متعددی یافت می شود. یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان منطقه حفاظت شده دریاچه بزنگان به شمار می رود. این منطقه در توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس، با مختصات جغرافیایی E6026 طول شرقی و N3618 عرض شمالی در ۲۸ کیلومتری شمال غرب شهر مزدآوند و ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد قرار گرفته است. آب و هوای این منطقه معتدل و نیمه خشک است به همین خاطر بهار و تابستان هایی خنک و مطبوع دارد. همین آب و هوا باعث شده است که این منطقه یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود. بلندترین ارتفاع آم از سطح دریا ۱۹۵۰ متر ارتفاع و در قله بزنگان واقع شده است و پایین ترین نقطه در بستر رودخانه هریرود و از سطح دریا ۲۵۰ متر ارتفاع دارد.

بخش های مختلف منطقه

بخش های مختلف منطقه

در این منطقه دریاچه بزنگان قرار دارد که منطقه حفاظت شده نیز نام خود را از این دریاچه گرفته است.  بزنگان دریاچه ای طبیعی به شمار می رود، که در فاصله 70 کیلومتری شهر سرخس و 5 کیلومتری روستای بزنگان واقع گردیده است. آب این دریاچه از بارندگی ‌های سالانه و چشمه‌ های کوچک حاشیه و کف دریاچه تامین می ‌شود. به طور کلی سطح آب در این دریاچه فضایی حدود 50 هکتار و عمق تقریبی 12 متر را اشغال نموده است. این ناحیه زیستگاه حیوانات مختلف و از پوشش گیاهی خاص خود برخوردار است.

پوشش گیاهی

این منطقه پوشش گیاهی بومی مخصوص به خود را دارد که شامل درختان زبان گنجشک، ارس، پسته وحشی و همچنین آنغوره، شاه تره، کاکوتی، گل ختمی و گل گاوزبان می شود.

گونه های جانوری

هر محیط طبیعی محل زندگی تعداد بسیاری از حویانات و جانداران متعدد است. این منطقه که به لحاظ ویژگی های خاص طبیعی آن به مهم ترین زیستگاه پرندگان شمال شرق کشور تبدیل شده در حال حاضر زیستگاه حدود 150 نوع پرنده مهاجر و بومی است. از مهم ترین پرندگان مهاجر و بومی این منطقه می توان فلامینگو، هما، دال، حواصیل، عقاب، هدهد و انواع کرکس را نام برد. تعداد زیاد این پرندگان موجب شده است سالانه جمع کثیری از گردشگران و طبیعت دوستان برای بازدید و پرنده نگری به این منطقه آیند.

پوشش گیاهی

راه های دسترسی به منطقه حفاظت شده دریاچه

برای دیدار از این ناحیه باید راهی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی شوید. برای رفتن به سرخس می توانید بلیط قطار سرخس را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کید و خود را به این شهر برسانید. پس از رسیدن به شهر سرخ باید با وسایل نقلیه عمومی موجود در این شهر به سمت روستای بزنگان حرکت کنید. اگر می خواهید با خودرو شخصی به این محوطه بروید باید وارد جاده سرخس مشهد شوید.

بازدید از منطقه حفاظت شده دریاچه بزنگان

دیدار از این منطقه هیچ شرط خاصی ندارد و می توانید در هر روز هفته به این محوطه سفر کنید. بهتر است وسایل مورد نیازتان را با خود ببرید زیرا در این محل امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و در صورت نیاز به چیزی به مشکل بر می خورید. بهترین فصل برای سفر به اینجا بهار و تابستان است که طبیعت زیبایی خود را برای بازدیدکنندگان نمایان می کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *