موزه تاریخ شهر شیروان

موزه تاریخ شهر شیروان

هر شهری به نوبه خود جاذبه های گردشگری مختلفی دارد که یکی از آنها موزه های شهر به حساب می آیند. ذوق و سلیقه و علاقه به جمع آوری اشیاء، بدون تردید از گذشته های بسیار دور با انسان همراه بوده است. در عصر نوسنگی، انسان محموعه هایی از صدف ها و گوش ماهی ها، سنگ ریزه ها و استخوان حیوانات را که برای تزئین البسه می توانستند مفید باشند، گردآوری می کرده است. همین مجموعه ها اولین خزائن تمدن بشری را تشکیل داده اند. در عهد عتیق هم، اشیاء نفیسی که ملا جنبه نذر برای برآوردن نیازها داشته است، در درون معابد و زیارتگاه ها گرد آمد که اکثرا آنها اشیاء نفیس اهدائی، تابلو های نقاشی با مفاهیم مذهبی و از این قبیل بوده است. به مرور و با گذشت زمان، این مجموعه ها سازماندهی داده شدند که تا به امروز از آنها با نام موزه یاد می شود. موزه ها انواع مختلفی دارند که شامل موزه های باستان شناسی و تاریخ، موزه نقاشی و مجسمه سازی، هنرهای تزئینی و صنعتی، موزه های علمی و … می شوند. در ایران هم می توانید موزه های متنوعی را شاهد باشید که رد شهرهای مختلف آن وجود دارند، موزه تاریخ شهر شیروان یکی از این موزه ها به شمار می آید.

درباره موزه تاریخ شهر شیروان

درباره موزه تاریخ شهر شیروان

 شهرستان شیروان یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی محسوب می شود که از تاریخی طول و دراز برخوردار است. شیروان در تمامی دوره های تاریخی ایران از اهمیت فراوانی برخوردار بود و همیشه افراد زیادی در آن زندگی می کردند. این قدمت تاریخی و ارزش و اعتبار آن در دوره های گوناگون، نیاز این شهر به داشتن موزه ای برای روایت تاریخ آن بیشتر نمایش می دهد. همین موضوع باعث شده است که موزه تاریخ شهر در آن افتتاح شود. در این بخش از مجله مستر بلیط به معرفی این موزه می پردازیم تا افرادی که به این شهر سفر می کنند از این موزه دیدن کنند و با تاریخ شهر بیشتر آشنا شوند. موزه تاریخ شهر شیروان در سه قسمت نسخ خطی، باستان شناسی و مردم شناسی در حاشیه بلوار امام رضا – ابتدای پارک فرهنگ قرار گرفته است. این موزه در سال 1394 تاسیس شد و از آن پس به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر شیروان مورد توجه قرار گرفت.

ساختار و بخش های موزه

این موزه دارای مساحتی در حدود 600 متر مربع و در دو طبقه احداث شده است و از قسمت های مختلفی مثل کارگاه، آزمایشگاه، مرمت، کارگاه های تولیدی، خزانه و اتاق قرنطینه تشکیل می شود. همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم این موزه دارای بخش های گوناگونی است که نسخ خطی، باستان شناسی و مردم شناسی بخش های موجود در آن به شمار می آیند. در هر یک از این بخش ها با توجه به نوع آن آثار متعددی را در معرض نمایش گذاشته اند.

راه دسترسی به موزه تاریخ شهر

راه دسترسی به موزه تاریخ شهر

برای این که از این موزه دیدن کنید احتیاج دارید در ابتدا بلیط اتوبوس شیروان را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و به شیروان بروید. پس از رسیدن به شیروان خودورهای حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس که در شهر وجود دارند، به شما کمک می کنند که به این موزه بروید. اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنید باید خود را به بلوار امام رضای شهر شیروان بروید. خودرو خود را در آن محل پارک کنید و سپس به ابتدای پارک فرهنگ بروید تا بتوانید وارد موزه شوید.

بازدید از موزه تاریخ شهر شیروان

برای دیدار از قسمت های مختلف این موزه نیاز است که بلیط ورودی خریداری کنید که هزینه ای اندک برای این کار پرداخت می کنید. برای دیدن بخش های مختلف موزه به زمانی در حدود 1 تا 2 ساعت احتیاج دارید. پس از اینکه از این موزه دیدن کردید می توانید به شهر بروید و به گردش و پیاده روی در شهر بپردازید و اگر تمایل داشتید به خرید سوغاتی مشغول شوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *