يكی از انواع گردشگری، گردشگری روستایی به شمار می رود كه با قدمتی بيشتر از يك قرن، با ارائه جذابيت و ايجاد تمايل در استفاده از فضا و ويژگی های محيط روستایی برای گردشگران و همچنين كاركردی جهت بهبود و ارتقاء شاخص های اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و زيست محيطی منطقه ميزبان مورد توجه بسياری واقع شده است. این نوع گردشگری امروزه بسیار محبوبیت پیدا کرده است که در حدی که برخی از ساکنان شهرها اقدام به خرید خانه در روستاها کرده اند و تعطیلات خود را در این مکان ها می گذرانند. روستا کهن ترین شکل سکونتگاه های بشری و روستانشینی یکی از قدیمی ترین شیوه های زندگی بشری است. روستاها از گذشته به عنوان اجتماعات پایه، نقش اساسی در شکوفایی جوامع و تمدن ها داشته اند و با توجه به نقش های متعددی که در فرایند توسعه ملی، به ویژه در زمینۀ تأمین غذایی بر عهده دارند، رشد و توسعۀ آنها، اهمیت و ضرورت زیادی دارد. البته امروزه دیگر تنها این نقش را بر عهده ندارند و یکی از مقاصد جذاب گردشگری هم به شمار می روند. ایران یکی از کشورهایی است که در آن روستاهای زیادی وجود دارد که به عنوان مقصدی برای گردشگری به شمار می روند و یکی از آنها روستای ماماتین است.

معرفی روستای ماماتین

معرفی روستای ماماتین

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه گردشگری که مربوط به شهرسستان رامهرمز است اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم تا در صورت سفر به این منطقه بتوانید نهایت استفاده را از تایم و زمانتان ببرید. شهرستان رامهرمز یکی از شهستان های استان خوزستان به شمار می رود که علاوه بر قدمتی که دارد از طبیعتی بی نظیر نیز برخوردار است. این شهرستان آب و هوایی گرم دارد که باعث می شود در فصل زمستان هوا بسیار مناسب برای سفر به این منطقه باشد. در این شهرستان جاذبه های گردشگری گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها روستای ماماتین محسوب می شود. این روستا در دهستان حومه‌شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸ نفر (۲۰خانوار) می شود. این روستا، روستای گردشگری به شمار می آید که در ۳۶ کیلومتری شمال شرق رامهرمز واقع شده است. به دنبال کشف نفت، مهنسین انگلیسی وارد  این روستا شدند و شروع به احداث حوض آتشنشانی، کارگاه، میادین ورزشی، اطاق کنفرانس، برج دیده بانی و ساختمان نمایی برای استراحت خود و دیگر کارشناسان کردند. نخستین چاه اکتشافی نفت خاورمیانه توسط انگلیسی‌ها در ناحیه ماماتی حفر  ولی بعد از مدتی عملیات آن متوقف شد. در این روستا چند حلقه چاه نفت پلمب شده و حوض جهت ذخیره آب دیده می شود.

جاذبه های گردشگری روستا

جاذبه های گردشگری روستا

روستای ماماتین مجموعه ای از آثار و بناها و ابزار باقی مانده از انگلیسی‌ها در دوره اکتشاف نفت است. از جاذبه های گردشگری این روستا می توان به خانه، کلیسا، اصطبل، سایت اداری و … اشاره کرد که از زمان انگلیسی ها در آن به جای مانده است. برخی از آنها نیمه مخروب و برخی با تغییر فضای درونی به محل سکونت روستاییان محلی تبدیل شده است. ساختار هندی ساختمان سازی مهندسان که از مصالح گچ کوره و سنگ بود، با ساختمان سازی بومیان منطقه تفاوت زیادی داشت، به طوری که سقف بام خانه‌ ها بطور قوسی و با لوله ‌های قطور نفت ساخته شده است. علاوه بر این در روستا جاذبه هایی مثل تشکوه و چشمه‌های قیر دیده می شود.

چشمه های قیر

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا چشمه های قیر به شمار می رود. در این منطقه 10 چشمه قیر وجود دارد که اطراف آنها بناهایی که با مصالحی از قبیل قلوه‌سنگ و ملات ساروج در دو طرف یک مسیل کم‌آب ساخته شده اند. هنگامی که این چشمه‌ها فوران می‌کنند در بستر رودخانه قرار می‌گیرند. چشمه‌های سیاه رنگ با آب این رودخانه در رامهرمز که «رود زرد» نام دارد، ترکیب می‌شوند و در نهایت زمانی که غلظت نفت و قیر آن کم شد به زمین‌های کشاورزی می‌رسد. در نقاطی از رودخانه که عمق آن کمتر می شود، غلظت نفت و قیر نیز کمتر می شود. نکته جالبی که در این مورد وجود دارد این است که در این ناحیه ماهی های زیادی در همین آب های قیر آلود زندگی می کنند.

چشمه های قیر

تشکوه

این کوه با نام کوه آتشین نیز شهرت دارد، که شعله ور می شود و دلیل آن را نیز وجود گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح می دانند. گازهای هیدرکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله‌ور می‌شوند، در شب، نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود و نمایی بسیار زیبا را به وجود می آورد. در مجاورت تش‌کوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد.

راه های دسترسی به روستا

اگر مشتاق دیدار از این محل شدید می  توانید با خرید بلیط اتوبوس رامهرمز  به این منطقه سفر کنید و خود را به شهر رامهرمز برسانید و سپس از آنجا با وسایل نقلیه عمومی خود را به این روستا برساندی. اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنید که باید به 36 کیلومتری شرق شهر رامهرمز بروید تا بتوانید از این روستا دیدن کنید.

شرایط بازدید از روستای ماماتینشرایط بازدید از روستای ماماتین

شرایط بازدید از روستای ماماتین

برای اینکه از این محل دیدن کنید نیازی نیست هزینه ای بپردازید، این روستا در فصل زمستان می تواند بسیار زیبا و جذاب  باشد. در زمان دیدار از جاذبه های آن بهتر است نکات ایمنی را حتما رعایت کنید تا دچار مشکلی نشوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *