طبیعت گردی یکی از جذاب ترین اشکال سفر به شمار می آید که سالانه بر طرفداران آن افزوده می شود. طبیعت گردی شاخه ای از گردشگری است که ریشه در طبیعت و محیط های طبیعی دارد. چشم اندازهای طبیعی اعم از حیات وحش، پوشش گیاهی، لندفرم های سطح زمین، تنوع سنگ ها، آب و هوا و فرهنگ های بومی از عواملی هستند که همواره گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند. جاذبه های توریستی چه به لحاظ تاریخی و فرهنگی و چه به لحاظ طبیعی مهم ترین و ضروری ترین عامل جذب توریست در مقاصد توریستی هستند. مسافران و گردشگران بیشتر به دنبال مکان های بکر و دست نخورده اند و دوست دارند هنگام بازدید از مسیرهایی بروند که خود شاخه های درختان را کنار بزنند و مسیر را پیدا کنند. در ایران جاذبه های طبیعی بی نظیری وجود دارد که یکی از آنها در استان خوزستان و شهرستان آغاجری قرار دارد و با نام رودخانه مارون شناخته می شود و سالانه گردشگران زیادی برای گذران وقت و اوقات فراغت آن را انتخاب می کنند. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد ین جاذبه طبیعی اطلاعاتی کامل و جامع را در اختیار شما قرار خواهیم داد، پس اگر مایلید در ارتباط با رودخانه اطلاعات بیشتری بدست بیاوردید ادامه این مطلب  را دنبال کنید.

معرفی رودخانه مارون

معرفی رودخانه مارون

رودخانه مارون از ارتفاع های زاگرس و از چشمه سارهای کوه های سادات و نیل (نیر) سرچشمه می گیرد. این رودخانه پس از طی مسیری پرشیب کوهستانی از ارتفاع های حدود 5933 متری سرچشمه گرفته و بعد از الحاق چندین رودخانه فرعی دیگر در ارتفاع حدود 533 متری از سطح دریا به دشت بهبهان و آغاجری می رسد و پس از مشروب کردن آن وارد مسیر کوهستانی با دامنه های کم ارتفاع می شود. رودخانه مارون از طریق تنگ تکاب (محل احداث سد مارون) وارد دشت بهبهان می شود و پس از عبور از حدود 13 کیلومتری مسیر کوهستان در جهت شمال غربی ادامه می یابد و وارد دشت باریک و کشیده جایزان می شود این رودخانه در پایین دست دشت جایزان با دریافت چندین شاخه فرعی دیگر و اتصال به رودخانه الله (اعلا) رودخانه جراحی را تشکیل می دهد. رودخانه جراحی پس از مشروب کردن دشت خلف آباد وارد دشت شادگان می شود و به خلیج فارس می ریزد. دبی رودخانه مارون به طور متوسط حدود 33 متر مکعب در ثانیه است که در سالهای اخیر کاهش یافته است. زیر حوضه های رودخانه مارون شامل سه زیر حوضه تخت دراز در استان کهگیلویه و بویراحمد و زیر حوضه های بهبهان، آغاجری و جایزان در استان خوزستان می شود.

جاذبه های گردشگری رودخانه

جاذبه های گردشگری رودخانه

موضوعی که در مورد تمامی رودخانه صادق است این است که در اطراف خود طبیعتی سرسبز و بی نظیر را حک می کنند. وجود آب که مایه آبادانی است دلیلی برای به وجود آمدن طبعیتی منحصر به فرد در کنار هر رودخانه است. این رودخانه هم از این موضوع مستثنی نیست و در حاشیه خود باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی خاصی شده است. افرادی که به رودخانه علاقه دارند می توانند زمانی را در حاشیه این رودخانه و در زیر سایه درختانی که به واسطه وجود روخانه رشد کرده اند بنشینند و فارغ از هر استرس و هیاهویی زمانی را به استراحت بپردازند. در قسمت هایی که عرض رودخانه کم است می توانند به شنا و آب تنی بپردازند و گرمای هوا را از تن بزدایند. همچنین به خاطر طبیعت بی نظیری که دارد می توان به عکاسی در این محیط پرداخت و عکس هایی زیبا از طبیعت خاص آن تهیه کرد. افارد زیاد هم هستند که به صخره نوردی علاقه دارند که در برخی از قسمت های کناری رودخانه می توان صخره هایی را یافت که برای صخره نوردی مناسب باشند. افراد زیادی با تهیه بلیط اتوبوس از مستر بلیط خود را به این منطقه می رسانند و از طبیعت بی نظیر آن بهره مند می شوند.

راه های دسترسی به رودخانه

برای اینکه بتوانید به این رودخانه دسترسی داشته باشید باید به شهرستان آغاجاری سر بزنید و به حاشیه این رودخانه بروید. می توانید با خودرو شخصی  این سفر را انجام دهید و اگر هم مایل نبودید می توانید با وسایل نقلیه عمومی این کار را انجام دهید.

بازدید از رودخانه مارون

برای دیدار از این محل نیازی به پرداخت هزینه یا شرط خاصی نیست و می توانید به راحتی به این محل بروید. ولی به خاطر داشته باشید که این محوطه امکانات رفاهی خاصی ندارند و باید کلیه وسایل مورد نیازتان را با خود ببرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *