در سیرجان و حتی کشور ایران، باغ ها و پارک های بسیار زیادی وجود دارد. اما قطعا جایزه متقاوت ترین باغ، به باغ سنگی سیرجان تعلق می گیرد. این باغ که یکی از عجیب ترین باغ های کشور ایران است، هرساله با ظاهر و محوطه خاص خود خیلی از افراد را کنجکاو می کند تا از آن بازدید کنند. همچنین این باغ در سیرجان واقع شده است که این شهر هم به تنهایی، جزء شهرهای توریستی ایران محسوب می شود. در ادامه این مقاله که توسط مجله مستر بلیط تهیه شده است، تمام اطلاعاتی که راجع به باغ عجیب سنگی را نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهیم، پس حتما تا انتها ما همراه باشید.

درباره باغ سنگی سیرجان

درباره باغ سنگی سیرجان

به جرأت می توان گفت باغ سنگی، تنها باغی در ایران است که در آن درختان بلند و سرسبزی وجود ندارد. این باغ که بیشتر شبیه یک باغ خشکیده است، تاریخچه جالبی دارد‌. در واقع همان طور که از نام این باغ مشخص است، درختان باغ، درختان کاملا خشکیده ای هستند که میوه ای سنگی دارند. شاید مشاهده کردن و حتی وارد شدن در باغ سنگی سیرجان از نظر خیلی از افراد ترسناک و هولناک به نظر برسد، اما اگر تاریخچه آن را با دقت مطالعه کنید، متوحه می شوید که باغ سرگذشت عجیبی داشته است. درختانی که در باغ سنگی وجود دارند، نیازی به آب کافی و حتی خاک مناسب هم ندارند و سنگ هایی که حکم میوه های این درختان را برعهده دارند، دقیقا همانند میوه از این درختان خشکیده آویزان هستند که شاید صحنه نسبتا ترسناکی را در شب به وجود آورند. در کل تمام این نکات سبب‌ نشده تا باغ سنگی مشهور نشود و حتی افراد زیادی هم از سراسر دنیا برای مشاهده کردن میوه های سنگی این باغ مراجعه نکنند.

تاریخچه باغ سنگی سیرجان

درویش خان اسفند یارپور، فردی که در گذشته در شهر سیرجان مشغول دامداری و باغداری بود. در طی یک سال، او تمام املاک و مزارع خود را از دست داد و  شغل باغداری را هم کنار گذاشت. از همین رو در طی مدتی که به باغ خود رسیدگی نمی کرد درختان باغ خشک شدند و محصول و میوه خود را هم از دست دادند. پس از گذشت مدتی او دوباره به باغ بازگشت و سنگ هایی به درختان خشکیده وصل کرد که ظاهری شبیه میوه به درختان بدهند. جالبی این موضوع در اینجا است که حتی او به سنگ ها و درختان خشک هم آب می داد و دقیقا همانند میوه های پر بار یک درخت سرسبز، از سنگ ها نگه داری می کرد. پس از مرگ او این باغ عجیب به یکی از مکان های توریستی تبدیل شد که افراد زیادی از سراسر ایران و حتی دنیا برای بازدید از آن می آیند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

باغ سنگی سیرجان، همانند یک شش ضلعی نامرتب واقع شده است که اگر از بالا به این باغ نگاه کنیم، این موضوع را به خوبی می توانیم مشاهده کنیم. همچنین درون باغ هیچ گونه درخت زنده ای وجود ندارد و تمام آن ها خشک شده اند‌. سنگ هایی هم که نقش میوه را بازی می کنند، با بندهایی به شاخه های درختان خشکیده متصل شده اند. زمانی که برای مشاهده باغ بروید، اگر کمی به درختان نزدیک شوید، می توانید شاهد باشید که در اثر گذشت زمان و آبیاری هایی که توسط درویش خان به سنگ ها انجام می شد، سنگ ها فرسایش یافته و به نوع واضح تر سوراخ شده اند. همچنین زمانی که در سن ۸۳ سالگی، درویش خان عمر خود را تمام کرد، او را درون همین باغ سنگی دفن کردند که اگر برای بازدید از باغ بروید، می‌ توانید قبر او را مشاهده کنید. همچنین باغ سنگی به قدری مورد توجه افراد قرار گرفته است که حتی برخی از کارگردان ها فیلم هایی را در این خصوص ساخته اند که اگر راجع به داستان باغ کنجکاو باشید می توانید آن ها را مشاهده کنید.

شرایط بازدید از باغ سنگی سیرجان

بازدید کردن از باغ سنگی هیچ محدودیتی ندارد، اما اگر برای بازدید به آنجا رفتید، حتما به ساعت باز یا بسته بودن باغ توجه فرمایید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

باغ سنگی در شهرستان سیرجان قرار گرفته است. اگر می خواهید از بقیه شهرستان های ایران برای بازدید بروید، می توانید بلیط هواپیمای سیرجان را تهیه کنید که  قیمت مقرون به صرفه ای دارد. همچنین دسترسی هم با تمام وسایل نقلیه برای بازدید از باغ سنگی امکان پذیر می باشد، فقط فراموش نکنید که سری هم به دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی سیرجان بزنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *