امروزه طبیعت گردی به یکی از پر طرفدار ترین انواع سفر تبدیل شده است و سالانه افراد زیادی به این نوع سفر روی می آورند. جاهای زیادی وجود دارد که شما می توانید، برای طبیعت گردی به آنجا بروید. ایران از جمله کشورهایی به شمار می رود که طیف وسیعی از جاذبه های طبیعی را در خود جای داده است. جاذبه های طبيعی شامل آب و هوا، سواحل، دريا و امتداد ساحلی، گياهان و حيوانات خاص، رودها، درياچه ها، بیابان ها، جنگل ها، كوه ها، غارها، آبشارها، چشم اندازها و مناظر پنهان است. بسیاری از فعالیت ها وجود دارند که رد زمان سفر به این مناطق می توانید آنها را انجام دهید که شامل ماهی‌گيری بر روی رودخانه و درياچه، راهپيمايی، اسب سواری، كوهنوردی، كانوسواری، قايقرانی آب های آرام و خروشان، ورزش های كنار ساحل، اسكی روی آب، قايق سواری، موج سواری، گلف، تيراندازی و شنا می شود. یکی از مراکز گردشگری طبیعی که به تازگی بسیار پر طرفدار شده اند سد ها و رودخانه های پشت آنها هستند. یکی از این سد ها که در شهرستان طالقان قرار دارد، دریاچه سد طالقان نام دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه اطلاعاتی را برای شما ارائه می دهیم تا شما را با آن بیشتر آشنا کنیم.

درباره رودخانه و سد طالقان

درباره رودخانه و سد طالقان

رودخانه و سد طالقان در 10 کیلومتری شهر طالقان قرار دارد. حوضه آبخیز طالقان که یکی از زیر حوضه های آبخیز سفید رود به شمار می رود، در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز و در بخش شمال غربی تهران واقع شده است و حدوداً 90 کیلومتر با تهران فاصله دارد. این حوضه از شمال به حوضه آبخیز الموت، از جنوب به زیاران و صمغ آباد، از شرق به بخشی از حوضه آبخیز کرج و از غرب به حوضه آبخیز شاهرود محدود می گردد. حوضه آبخیز طالقان دارای اقلیم های مدیترانه ای، نیمه مرطوب، مرطوب و خیلی مرطوب است. فصول بهار و زمستان پر باران ترین فصول سال در سطح حوضه به شمار می روند که حداکثر بارندگی در این دو فصل، در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت رخ می دهد. همچنین کاربری غالب در این منطقه مراتع هستند که به طور متوسط 70 % سطح اراضی را در بر می گیرند و از جمله گیاهان مرتعی غالب در آن انواع گونه های گون هستند. سد مخزنی طالقان از نوع سنگ ریزه ای با هسته رسی است. مراحل ساخت سد طالقان از اسفندماه سال 1380 شروع و در نهایت در دی ماه سال 1384 با ظرفیت آبگیری 450 میلیون متر مکعب افتتاح و در بهمن ماه همان سال آبگیری شد. این سد یکی از بزرگ ترین سدهای ایران به شمار می رود و سالانه افراد زیادی برای گذران وقت در کنار آن راهی این منطقه می شوند.

طبیعت و ساختار رودخانه و سد طالقان

طالقان منطقه ای به شمار می رود که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد و منطقه ای کوهستانی به حساب می آید. طالقان رود از کوه های علم کوه و عسلک سرچشمه گرفته و با عبور از دره طالقان به الموت رود می پیوندد و سپس با قزل اوزن تداخل پیدا می کند و با اسم سفید رود به دریای خزر می ریزد. وجود رودخانه طالقان باعث شده است که در این محدوده طبیعتی بی نظیر وجود داشته باشد و برای مسافران محیطی خاص به وجود بیاید. اطراف سد و رودخانه روستاهای کوچک و بزرگی وجود دارد که هر کدام از آنها به تنهایی محلی برای گردش و طبیعت گردی به شمار می روند.

راه های دسترسی به رودخانه و سد

راه های دسترسی به رودخانه و سد

برای رفتن به این منطقه باید شهرستان طالقان بروید. فاصله سد از شهر طالقان حدود 20 کیلومتر است، اگر می خواهید با خودروهای عمومی به این منطقه بروید می توانید در ابتدا با خرید بلیط اتوبوس تهران طالقان خود را به شهر طالقان برسانید و پس از آن با وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی به سمت این سد حرکت کنید. البته پیشنهاد می کنیم با خودرو شخصی به این مکان بروید زیرا سریع تر و با آرامش بیشتری به این مکان می رسید.

بازدید از رودخانه و سد طالقان

برای دیدار از این مجموعه نیازی به پرداخت هزینه نیست و می توانید زمانی را در محیط اطراف آن با آرامش سپری کنید. از آنجایی که در دریاچه پشت سد انواع مختلفی از ماهی ها وجود دارند می توانید در این مکان به ماهیگیری بپردازید و لحظاتی سرشار از آسایش و شادی را بگذرانید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *