یکی از جذاب ترین انواع سفر، طبیعت گردی به شمار می آید، که سفر به روستاها را می توان زیر مجموعه ای از آن دانست. در بسیاری از بخش های ایران روستاهایی دیده می شود که به لحاظ طبیعی مملو از قسمت های مختلف هستند و در گوشه گوشه آنها می توان جاذبه های طبیعی مختلفی را دید. همین موضوع باعث می شود که مردم شهرها، که از دود و دم و شلوغی فراری هستند، راهی این مناطق شوند و دمی را به دور از هیاهو و استرس شهر بگذرانند. یکی از مناطقی در ایران که دارای روستاهای گوناگون است، که مقصد مسافران به حساب می آیند، شهرستان سمیرم نام دارد. در این شهرستان کوهستانی بخشی با نام پادنا وجود دارد که روستاهای زیادی را در خود جای داده است. پادنا منطقه‌ای در جنوب استان اصفهان و از توابع شهرستان سمیرم به شمار می آید که موقعیت جغرافیایی این منطقه پای کوه دنا و نام این بخش، نیز از دنا سرچشمه گرفته است. این ناحیه به دلیل کوهستانی بودن در بهار آب و هوایی خنک و در بعضی مواقع بارانی، در تابستان‌ها آب و هوایی معتدل، در پاییز سرد و برگ ریزان و در زمستان بسیار سرد و برفی دارد. یکی از روستاهای کوهستانی آن روستای خفر نام دارد که در این بخش از مجله مستر بلیط به بررسی و معرفی آن می پردازیم.

معرفی روستای خفر

معرفی روستای خفر

همانطور که در بخش قبل آورده شد، روستای خفر در شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد. این روستا در دل بخش پادنا قرار دارد و از اطراف با کوه های گوناگون احاطه شده که باعث شده است آب و هوای مطبوع  مطلوب در تابستان داشته باشد و طبیعتی بی نظیر را به وجود آورد که به همین دلیل با نام عروس دنا نیز شناخته می شود. کوهی که این روستا در دامنه آن قرار دارد بلندترین قله دنا به شمار می آید و با نام قاش مستان شناخته می شود، که به همین دلیل از شیب زیادی برخوردار است. به سبب وجود این قله، این ناحیه یکی از بهترین مسیر ها برای کوهنوردی محسوب می شود. آب و هوای مناسب به همراه خاک مناسب سبب شده است که گونه های گیاهی و جانوری زیادی در این منطقه دیده شود. از ویژگی هایی که باعث شهرت این روستا می شود وجود ۱۴ قله بالای ۴۰۰۰ متر، انواع یخچال‌های طبیعی، آبشارهای متعدد و رودخانه‌های جاری شده از یخچال‌ها و چشم‌اندازهایی زیبا را می توان بیان کرد. علاوه بر طبیعت فوق العاده این روستا، دلیل دیگری که این روستا به مکانی برای گردشگران تبدییل شده است، قدمت آن به شمار می رود که به بیش از 5000 سال می رسد و لقب قدیمی ترین روستای پادنا را از آن خود کرده است. نکته جالبی که در مورد ین روستا وجود دارد این است که اهالی به آن جهنم سفید می گویند! که دلیل آن این است که در زمستان این روستا سراسر برف می شود و به قدری سرد است که شرایط زندگی خیلی سخت می شود.

وجه تسمیه روستای خفر

وجه تسمیه روستای خفر

شاید بتوانید حدس بزنید که به چه جهت نام این روستا را خفر گذاشته اند، البته روایات مختلفی در این مورد وجود دارد که یکی از آنها به موقعیت جغرافیایی این روستا بر می گردد. از آنجایی که روستا در دره و دامنه کوه قرار دارد، شبیه به به این است که در حفره ای قرار دارد. به همین خاطر نام حفر نهادند، که بر اساس گذر زمان به خفر تغییر پیدا کرده است. روایت دیگر بیان می کند که نام روستا در ابتدا غور یا خور بوده است، که نام قبلیه ای به شمار می آمد که در روستا زندگی می کردند که این نام نیز در گذر زمان به خفر تبدیل شده است.

جاذبه های گردشگری روستا

این روستا چه از لحاظ طبیعی و از چه از لحاظ تاریخی، جاذبه های مختلفی را در خود جای داده است که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم. برخی از این جاذبه های آبشار خفر، تنگه دناآسا، غار یخی، غار کیخسرو، چشمه سید محمد و … هستند.

امامزاده سید احمد (ع)

این امامزاده یکی از دو امامزاده موجود در روستا به شمار می رود که نسب ایشان به امام موسی کاظم بر می گردد. ساختمان امامزاده را از خشت و گل بنا نهاده اند.

امامزاده سید محمد (ع)

امامزاده سید محمد (ع)

این امامزاده که فرزند امامزاده سید احمد است، در وسط روستا قرار دارد که بنای آن اتاقکی کوچک با مساحت 12 متر بود ولی ساختمانی جدید برای آن ساختند که شامل گنبد دوپوش ۱۸ متری بر روی بقعه و دو گلدسته با ارتفاع ۲۰ متر کنار گنبد می شود.

آبشار خفر

شاید بتوان این آبشار را معروف ترین جاذبه این روستا دانست که در ۵ کیلومتری روستا و بر روی دامنه رشته کوه دنا قرار دارد. این آبشار ارتفاعی برابر با 30 متر دارد که از میان کوه‌های دنا سرچشمه می‌گیرد و به سمت روستا حرکت می کند. هر چند که این آبشار حجم کمی از آب را با خود به همراه دارد ولی شدت جریان آن به قدری زیاد است که از فاصله دور هم که باشید باز هم قطراتی از آن به همراه باد به سمت شما می آید. وجود این آبشار باعث شده است که طبیعت اطراف آن فوق العاده زیبا و تماشایی باشد.

باغ های سیب

یکی از زیبایی های این روستا جود باغ های سیب متعدد است که یکی از سوغاتی این روستا محسوب می شود. سراسر این روستا را باغ های سیب پوشانده است که سیب این منطقه شهرت بالایی دارد و در تمام ایران شناخته شده نیز است.

قله های کوه دنا

در این منطقه قله های زیادی وجود دارد که کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می کشانند و سالانه افراد زیادی برای فتح آنها به این ناحیه می آیند. از میان آنها می توان به قاشمستان اشاره کرد که ارتفاعی برابر با ۴۴۳۵ متر دارد.

آبشار خفر

راه های دسترسی به روستا

همانطور که در ابتداب این مقاله گفتیم این روستا در شهرستان سمیرم و در فاصله 84 کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد. بنابراین برای دسترسی به این روستا بهتر است ابتدا بلیط اتوبوس سمیرم را از مستر بلیط و به صورت آنلاین تهیه کنید و سپس از آنجا با هر وسیله ای که به سمت روستا می رود خود را به این روستا برسانید. شاید از جمله افرادی باشید که ترجیح  می دهید با خودرو شخصی سفر کنید، که این کار نیز به راحتی شما رد حین سفر کمک می کند.

بازدید از روستای خفر

دیدار از روستا و تماشای زیبایی های آن به رایگان امکان پذیر است و بابت این کار احتیاجی نیست هزینه ای را بپردازید. پیشنهاد ما به شما این است در زمان تماشا و گردش در  این منطقه از محصولات روستاییان حتما خرید کنید تا کمکی به بهتر شدن وضعیت زندگی آنها نیز کرده باشید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. اشکان موسوی پاسخ

    مهمترین اثر و پیشینه تاریخی این روستا غار کیخسرو که از پادشاهان پیشدادی و از پهلوانان نامی شاهنامه و فردوسی از ان به نیکی یاد کرده و همچنین از بیژن که از قهرمانان نامی شاهنامه میباشد مناطقی تاریخی و یادبودی به نام گردنه بیژن که به گویش محلی به بیزن تغییر کرده و نامگذاری قله هایی به نام بیژن یک و بیژن دو در کنار قله قاش مستان نشان از تاریخ و پیشینه کهن این روستا در زمان پادشاهان پیشدادی از تبار کیانیان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *