شهرستان های بهاباد در استان یزد قرار دارد و یکی از شهرستان ها با قدمت بالا به شمار می آید. این شهرستان در دوران های بعد از اسلام اوج شهرت و شکوه خود را تجربه کرده است. درمورد این شهر در دوران قبل از اسلام اطلاعاتی در دست نیست ولی در کتاب های مختلف که بعد از اسلام نوشته شده اند از این منطقه نام برده شده است. مهاباد در قسمت شرقی یزد قرار دارد و دارای آب و هوایی نیمه خشک است که در قسمت غربی و جنوب آن مناطق ییلاقی مختلفی دیده می شود. در این شهر می توانید جاذبه های گردشگری مختلفی مثل آرامگاه ملا عبدالله بهابادی، کویر بکر بهاباد، موزه علوم طبیعی، موزه‌ی مردم‌شناسی، مسجد جامع بهاباد، رودخانه شور روستای احمدآباد، بقعه شیخ ضیاالدین، قلعه‌ی تاریخی جنت‌آباد، برج قلعه، خندق بهاباد، خانۀ سنگی روستا دانشی، آبشار بیشه روستا ده‌عسکر و حدیله را شاهد بود. آب و هوای نسبتا مناسب به همراه جاذبه های گردشگری گوناگون ارفاد زیادی را برای سفر به این ناحیه ترغیب می کند. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از آثار تاریخی این منطقه یعنی حمام تاریخی باغستان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم تا در صورتی که قصد سفر به این شهر را داشتید بازدیدی با کیفیت تر از آن داشته باشید.

معرفی حمام تاریخی باغستان

معرفی حمام تاریخی باغستان

در گذشته حمام ها از جمله اماکن عمومی بودند که اهمیت بسیاری داشتند ولی امروزه این بنا تبدیل به آثار تاریخی شدند و کاربری اصلی خود را از دست دادند. این موضوع به خاطر پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن حمام های شخصی در خانه ها است. در زمان رونق این مراکز، آنها علاوه بر اینکه محلی برای شست و شو و نظافت به حساب می آمدند، محلی برای ملاقات و مراودات اجتماعی نیز به شمار می رفتند. حتی برخی از مراسم های سنتی مانند حنا بندان و … نیز در آن ها انجام می گرفت. یکی از این حمام ها، حمام تاریخی باغستان که در شهرستان بهاباد استان یزد نام دارد. این حمام در بافت تاریخی شهر بهاباد، محله باغستان، قرار دارد و به همین خاطر به آن حمام باغستان می گویند. زمان ساخت این بنا را با توجه نوع معماریش مربوط به دوران حکومت صفویان و قاجار می دانند. امروزه نوع کاربری بنا را تغییر داده اند و به یک زوخانه تبدیل شده است. این حمام در سال های اخیر مورد ترمیم قرار گرفته و نکته ای که در مورد ترمیم آن مورد توجه است، همکاری هفت بانوی بهابادی در پرويه ترمیم آن است. این بانوان کار ساخت کاشی های معرق بنا را به عهده داشتند که به طرز زیبایی این کار انجام گرفت.

معماری حمام تاریخی

معماری حمام تاریخی

حمام های سنتی ایران همگی دارای معماری مشابه ای هستند و در طراحی آنها از المان های یکسانی استفاده می کردند. بخش های متعددی در حمام ها وجود دارد که شامل هشتی، سربینه، گرمخانه، خزینه، تنبون و … می شود، که همکاری این بخش ها با یکدیگر به عملکرد هر چه بهتر بنا می انجامد. حمام تاریخی باغستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و از این بخش ها تشکیل می شود. از قسمت های گوناگون این حمام می توان به ورودی، پلکان، رختکن، رختکن، گرم‎‎خانه و … را نام برد. پس از گذر از ورودی که در قسمت شرقی بنا قرار دارد به پلکان می رسید که شما را به رختکن حمام هدایت می کند. پس از رختکن در قسمت جنوبی آن گرمخانه دیده می شود که با یک راهروری پیچ در پیچ به نام میان در به هم متصل می شوند. گرمخانه سالن اصلی حمام است که امر شست و شوی بدن در آن انجام می گرفت. خزینه های حمام در این بخش قرار داشتند. پلان حمام به صورت چهارضلعی و سقف بخش های مختلف به صورت گنبدی است. در سقف سوراخ هایی تعبیه شده اند که جهت تامین نور حمام و همچنین تهویه هوا کاربرد داشتند، تزئینات سقف سکوهای ضربی با قوس جناقی هستند.

برای سفر به بهاباد تنها کافی است اقدام به خرید بلیط اتوبوس کنید، این کار را بهتر است با کمک مستر بلیط انجام تا از مزایایی که برای کاربرانش در نظر می گیرد استفاده کنید.

راه های دسترسی به حمام

راه های دسترسی به حمام

برای اینکه بتوانید این حمام را از نزدیک ببنید باید به شهر مهاباد بروید و سپس خود را به محله باغستان در بافت تاریخی شهر برسانید. برای رفتن به این ناحیه کار سختی در پیش ندارید و می توانید بدون دردسر خود را به این منطقه برسانید. در صورتی که نمی خوهید با خودرو شخصی به این مکان بروید می توانید از وسایل نقلیه عمومی برای این کار استفاده کنید.

بازدید از حمام تاریخی باغستان

برای دیدن حمام نیازی نیست که بلیط ورودی خریداری یا هزینه ای پرداخت کنید، می توانید به صورت رایگان به تماشای حمام بروید. مدت زمانی که برای این دیدار احتیاج پیدا می کنید حدوداً یک تا دو ساعت است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *