اگر می خواهید مدتی را به دور از شلوغی و آلودگی های شهر سپری کنید و دغدغه هایتان را کنار بگذارید، سفر به مکانی ساده و بی آلایش مانند یک روستا با محیطی آرامش بخش و آب و هوای دل انگیز می تواند ذهن تان را حسابی سر و سامان بدهد و تجربه ای متفاوت برایتان رقم بزند. روستای چوپانان که لقب منظم ترین روستای خشتی جهان را از آن خود کرده، یک مقصد عالی برای شما است. این روستا که به دلیل دارا بودن معماری منحصر به فرد از اهمیت گردشگری بسیار زیادی برخوردار و در شرق استان اصفهان و در فاصله 165 کیلومتری شهر نائین واقع شده است. یکی از جذاب ترین ویژگی های این روستای تاریخی، این است که از بالا به شکل صفحه شطرنج دیده می شود و هیچ کوچه بن بستی در آن وجود ندارد و شما حتی می توانید از داخل  کوچه، به راحتی انتهای آبادی را در شرق و غرب مشاهده کنید. همچنین در ساخت خانه های این روستای بی مانند، خاک سرخ به کار رفته که جلوه بسیار زیبایی برای آن به ارمغان آورده است. اگر قصد سفر به شهر نائین را دارید و مایل هستید به این جاذبه فوق العاده دیدنی سری بزنید، به شما پیشنهاد می کنیم در این مقاله با مجله مستر بلیط همراه باشید تا به اطلاعات بیشتری در مورد آن دست پیدا کنید.

تاریخچه روستای چوپانان

تاریخچه روستای چوپانان

تأسیس کنندگان این روستا، در واقع شتربانان و گله دارانی بوده اند که به خاطر دوری گزیدن از هرج مرج ها و مشکلات دوره حکومت قاجار، تصمیم می گیرند در این محل ساکن شوند. به همین دلیل نام چوپانان بر آن نهاده شد. پیش از آنکه این روستا تشکیل شود، در این منطقه چاه آبی واقع بود که کشاورزان و دامداران برای آبیاری مزارع خود وسیراب نمودن دام هایشان از آن استفاده می کردند. در سال 1280 شمسی، جمعی از ساربانان و گله داران تصمیم به حفر یک مجموعه قنات می گیرند و پس از آنکه دریافتند مقدار آبدهی آن بسیار زیاد است، به آنجا نقل مکان می کنند و به امر کشاورزی مشغول می شوند. بدین ترتیب، روستای چوپانان شکل گرفت.

ویژگی های روستای چوپانان

این روستا در ناحیه ای کویری واقع شده است و بنا بر این، در زمستان ها آب و هوایی بسیار سرد و تابستان هایی فوق العاده گرم دارد. اگر در فصل تابستان به چوپانان سفر کنید، می توانید شب ها را بر روی پشت بام بگذرانید و از تماشای ستارگان بی شماری که بر گنبد آسمان جای گرفته اند، نهایت لذت را ببرید. البته اگر در فصل بهار سفر می کنید، باید مراقب بارش های بسیار شدید بهاری باشید. خانه های خشتی قدیمی از نوعی خاک قرمز ساخته شده اند که جذابیتی دو چندان به این روستا بخشیده اند. از آنجا که چوپانان در منطقه ای کویری قرار گرفته است، این خانه ها در فصل گرما با کمک بادگیرها خنک می شوند. بد نیست بدانید که در روستای چوپانان، بیش از 120 بادگیر فعال وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد که با آنکه این روستا در منطقه ای صاف و هموار ساخته شده است، در حقیقت بر بلندی قرار دارد و دارای ارتفاع است.

ویژگی های روستای چوپانان

در روستای چوپانان به علت وجود آب مناسب، می توانید انواع مختلفی از درختان، مانند پسته، انار و نخل های خرمای بسیاری را مشاهده کنید. از محصولات کشاورزی آن نیز می توان زردآلو، انار، سیر، گندم و سیفی جات را نام برد. یکی از مهم ترین محصولات این روستا هندوانه ابوجهل است که به صورت خودرو وجود دارد و بهترین درمان برای بیماری دیابت تلقی می شود. لازم به ذکر است که در این مکان هیچ هتلی یافت نمی شود و همین امر موجب شده است تا شما بتوانید تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز از زندگی در خانه های سنتی روستا را تجربه کنید و لذت سفر برایتان چند برابر شود. گویش مردم این روستا به لهجه چوپونی شهرت دارد که بسیار مشابه با زبان فارسی عامیانه است. بنابرین به راحتی می توانید با آنها گفت و گو کنید و برای بازدید از جاذبه های گردشگری روستا از آنها بخواهید شما را راهنمایی کنند. اهالی چوپانان به شدت مهمان نواز هستند و حتی ممکن است شما را به خانه های خود دعوت کنند و با غذاهای محلی رنگارنگ از شما پذیرایی کنند. به شما توصیه می کنیم برای صرفه جویی در زمان و هزینه ها، بلیط خود را به صورت اینترنتی از سایت مستر بلیط تهیه نمایید.

جاذبه های دیدنی روستای چوپانان

از جاذبه های گردشگری این روستا، می توان از قلعه کبودان، ریگ جن، برجک های بادشکن دشت، مسجد جامع چوپانان، حوزه ابریشم، صُوَر، کشکی، هِجَرگ، کرسم، حوض شیخ حسن، حوض حاج مدرحیم، چشمه سارهای گراز، کاروانسرای مشجری و کاروانسرای عباسی عباس آباد نام برد.

ریگ جن

در دل کویر، آرامشی مرموز نهفته است. قدم گذاشتن بر روی شن های گرم و تماشای غروب افسانه ای خورشید احساسی وصف ناشدنی در اعماق وجودتان پدید می آورد که هیچ جای دیگر نمی توانید آن را تجربه کنید. اما کویر نوردی، مخاطراتی نیز دارد که اگر از آنها آگاهی نداشته باشید، ممکن است گریبانگیر شما شوند و سفر را به کامتان تلخ کنند. بیابان های این روستا، با شنزارهایی مخوف و اسرار آمیز احاطه شده اند که اهالی بر اساس افسانه های محلی و عقیده هایی خرافی، آن را طلسم شده و جن زده می دانند و چنین نامی را برایش برگزیده اند. ریگ جن به دلیل دارا بودن ماسه های روان، افراد زیادی را در خود بلعیده است و یکی از خطرناک ترین مناطق کویری ایران به حساب می آید. البته با همراهی یک راهنمای کاربلد، جای ترسی وجود ندارد و می توانید با خیالی آسوده از فعالیت های همچون پیاده روی در تپه های ماسه ای زیبا، شترسواری، تماشای چند ضلعی های نمکی، چادر زدن در کویر، نشستن دور آتش و سپری کردن شبی خاطره انگیز با عزیزان تان، لذت ببرید.

ریگ جن

کاروانسرای عباسی

یکی دیگر از جاذبه های معروف روستای گردشگری چوپانان، کاروانسرای عباسی به شمار می آید، که در نزدیکی روستای عباس آباد واقع شده است. تاریخ شناسان تخمین زده اند که قدمت آن به دوران پادشاهی صفویان باز می گردد. البته بازسازی ساختمان های این کاروانسرا مدیون تلاش های مشیر الملک در عصر قاجار است. در داخل آن نیز یک قنات قدیمی به چشم می خورد که به دستور شاه عباس صفوی احداث شده است. کاروانسرای عباسی در گذشته محلی برای اطراق کاروانها و استراحت مسافرانی بوده است که معمولا قصد داشته اند تا به خراسان برسند و به ناچار می بایست از دل کویرهایی طولانی و جان فرسا گذر کنند. بدون وجود چنین کاروانسراهایی، سفر کردن برای آنها امکان پذیر نبود.

معدن سرب نخلک

این معدن در فاصله 45 کیلومتری چوپانان قرار گرفته است و قدمتی پنج هزار ساله دارد. محصول آن کنسانتره سرب است که در زمان جنگ جهانی دوم، به مصرف ارتش نازی آلمان در می آمده است. معدن نخلک در واقع یک عبادتگاه با چهار طاق است که تاریخ احداث آن به قرن دوم میلادی باز می گردد. این بنا مکانی برای عبادت و پرداختن به امور دینی افرادی بوده است که در قلعه بزرگ رو به روی آن می زیسته اند و به استخراج سرب از دل کوه و عمل جداسازی نقره از آن اشتغال داشته اند. این بنای تاریخی در محوطه معدن سرب نخلک قرار دارد و به منظور بازدید از آن واجب است که حتما از تهران مجوز تهیه شود. برای تجربه سفری امن و آرام خرید بلیط اتوبوس تهران نائین را به شما پیشنهاد می کنیم.

کاروانسرای عباسی

شرایط بازدید از روستا

پیش از اینکه عازم سفر شوید، از سالم بودن خودروی شخصی خود و تنظیم بودن باد لاستیک ها اطمینان حاصل فرمایید تا دچار مشکل نشوید. در نظر داشته باشید گرمای بیش از حد هوا ممکن است بر عملکرد خودروی شما اثر منفی بگذارد. اگر وسیله نقلیه مخصوص کویر نوردی ندارید، به هیچ وجه با خودروی شخصی به بیابان نروید. از آنجا که در نواحی کویری شب ها بسیار سرد می شود، بهتر است با خودتان لباس مناسب و وسایل گرمایشی به همراه داشته باشید. جعبه کمک های اولیه از جمله ملزومات سفر به دل طبیعت است. اگر تصمیم دارید در فضای باز اطراق کنید، چادر و تجهیزات اردو زدن را فراموش نکنید. درروستا فروشگاه هایی وجود دارد که می توانید از آنجا آب آشامیدنی و مواد غذایی تهیه کنید و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

با توجه به اینکه در چوپانان هتلی وجود ندارد، می توانید با پرداخت مبلغی ناچیز به عنوان کرایه، مدتی مشخص در یکی از خانه های خشتی با بادگیرهای جذاب این روستا اقامت داشته باشید و از چیدمان بی آلایش و سنتی زیبای آن شگفت زده شوید. چادر زدن و سپری کردن شب در کویر بدون شک فوق العاده فرح بخش و به یاد ماندنی است. با این حال در چنین مکان هایی جانورانی مانند مارهای سمی و عقرب نیز یافت می شوند و لازم است حواستان را خیلی خوب جمع کنید تا در معرض گزیدگی قرار نگیرید. به شما توصیه می کنیم یک جعبه کمک های اولیه مجهز با خود به همراه داشته باشید. اگر احیاناً دچار گزیدگی شدید، وحشت زده نشوید و آرامش خود را حفظ کنید. در این روستا یک مرکز بهداری وجود دارد که تنها کافی است خودتان را به آنجا برسانید و مورد درمان قرار بگیرید. اهالی روستای چوپانان بسیار خونگرم هستند و آمار جرم و جنایت در آن صفر است. همچنین سالها است که هیچ گونه درگیری محلی در این روستا گزارش نشده است. با توجه به استقرار پاسگاه انتظامی نیز از امنیت کاملی برخوردار است و می توانید با خاطری آسوده به آن سفر کنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

این جاذبه گردشگری در فاصله 95 کیلومتری از انارک واقع شده است و برای بازدید از آن می بایست از جاده انارک به خوی عبور کنید. روستای چوپانان درست در کنار این جاده قرار دارد و مسیر دسترسی به آن آسفالته است. برای سفر به این روستا نمی توان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد و شما باید با خودروی شخصی عازم آنجا شوید. در بخش هایی از مسیر تلفن همراه شما آنتن نمی دهد. با این وجود خوشبختانه یک مرکز مخابرات در داخل روستا وجود دارد و تلفن همراه شما از آنتن دهی به نسب خوبی برخوردار خواهد بود.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان نایین، بخش انارک، دهستان چوپانان، روستای چوپانان.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *