در این مقاله قصد داریم به یکی از جاذبه‌ های مهم و معروف استان قم که مسجد جمکران نام دارد بپردازیم. مسجد جمکران مأمن همیشگی عاشقان، مهم ترین پایگاه شیعیان و زائران امام زمان (عج) در همه زمان ها بوده است. این مسجد به امام دوازدهم شیعیان حضرت مهدی علیه السلام منسوب شده و به دلیل این که در نزدیکی روستای جمکران واقع شده، به نام مسجد جمکران شهرت یافته است. در زمان های گذشته این مسجد با توجه به سنگ مرمری که قدمگاه امام دوازدهم شیعیان گفته می شده، مشهور به مسجد قدمگاه بوده است. هم چنین این مسجد به دلیل این که به امام زمان منتسب شده است مسجد صاحب الزمان هم نامیده می‌ شود. در ادامه همراه مجله مستر بلیط باشید تا بیشتر با مسجد شگفت انگیز جمکران آشنایی یابید.

تاریخچه مسجد جمکران

مطابق با حکایتی میرزا حسین نوری بیان کرده است باید گفت که بنای این مسجد متعلق به قرن چهارم قمری خواهد بود. گمان سید حسین مدرسی طباطبایی به این است که مسجد جمکران شاید همان مسجد خطاب اسدی باشد که بر اساس تاریخ قم در روستای جمکران اوایل قرن دوم قمری بنا شده است. محققان دیگر مسجد جمکران را غیر از مسجد موردنظر می دانند و بر پایه حکایت محدث نوری ساخت آن را متعلق به قرن چهارم در نظر دارند. در ادامه مجله مستر بلیط را همراهی کنید تا با بخش های گوناگونی مسجد جمکران آشنا شوید.

تاریخچه مسجد جمکران

نقشه و معرفی بخش های مختلف

ساختمان شبستان اصلی مسجد به نام مسجد مقام شهرت دارد که از مساحتی به میزان ۱۱۰۰ متر مربع برخوردار است. ایوان ورودی مسجد توسط سه ورودی به شبستان راه دارد که دو مناره با ارتفاع ۶۰ متر در اطراف ایوان واقع شده است. شبستان هشت ستون دارد که گنبد مسجد با سازه های فلزی بر فراز آن ها بنا شده، نور شبستان به وسیله ۲۳ پنجره که در ساقه گنبد ایجاد شده است تامین می شود. باید گفت که ایوان ورودی و اطراف آن، محراب و ستون ها با مقرنس کاری و کاشی های معرق مزین شده است. مسجد جمکران از شش ورودی برخوردار است که ورودی شمال شرقی به صورت مستقیم به شبستان اصلی می‌ رسد. مناره هایی به تعداد 14 تا در اطراف صحن بنا شده است. دو شبستان در اطراف مسجد مقام بنا شده است که هر یک از آن ها در دو طبقه با ۴ هزار متر مربع زیربنا ایجاد شده اند. قسمت های داخلی این شبستان ها مزین به آینه کاری های زیبا بوده که هر کدام از دو گنبد قرینه برخوردارند.

برگزاری مراسم مذهبی

در این مسجد مراسمات مذهبی بسیاری همچون نیمه شعبان برگزار می شود. در شب های جمعه دعای کمیل برگزار شده و صبح های جمعه دعای ندبه و هم چنین شبهای چهارشنبه دعای توسل خوانده می شود. باید گفت افراد بسیاری از مناطق گوناگون به ویژه هنگام مناسبات در مسجد جمکران حضور دارند جالب است بدانید که سالانه تعداد آن ها به ۱۵ میلیون نفر می‌ رسد. مطابق با مجموعه پنج جلدی تاریخ جامع قم که نویسنده آن علی‌ اصغر فقیهی می باشد ذکر شده است که با رونق ترین مسجد ایران در آن زمان مسجد جمکران بوده است.

انتساب به حضرت مهدی (عج)

مطابق با روایت میرزاحسین نوری مسجد جمکران به دستور امام زمان در قرن چهارم قمری توسط شخصی از علمای قم که سید ابوالحسن نام داشته ساخته شده است. محدث نوری مطابق با گفته های حسن بن مثله جمکرانی می گوید که در شب سه شنبه رمضان سال ۱۳۹۳ قمری به دیدار امام زمان رسیده و ایشان از وی خواسته است که از حسن بن مسلم بخواهد که در این زمین دیگر مشغول کشاورزی نشود و بگوید با دریافت مبلغی که حسن بن مسلم از کشاورزی که در این چند ساله از زمین به دست آورده است با همان هزینه در آنجا مسجد بنا کند. سپس ابوالحسن مسجدی در مکانی که حدود آن توسط امام زمان مشخص شده بود با سقفی از چوب احداث کرد.

شرایط بازدید از مسجد جمکران

شرایط بازدید از مسجد جمکران

بازدید از این مسجد به شرایط خاصی نیازمند نیس و شما می توانید در هر زمان که تمایل داشتید بلیط اتوبوس قم را تهیه کرده و به دیدن این مسجد تاریخی بروید. زمان پیشنهادی برای بازدید یک تا سه ساعت و به‌ صورت ورودی رایگان است.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

این مسجد واقع شده در استان قم، 6 کیلومتری شهر قم، روستای جمکران، انتهای بلوار پیامبر اعظم است. نحوه دسترسی به مسجد جمکران بسیار ساده است و شما با وسیله شخصی خود می توانید به شهر قم سفر کنید و از جاذبه‌ های مذهبی آن لذت ببرید. اگر تمایل دارید می توانید بلیط قطار قم را تهیه کرده و به این شهر معنوی سفر کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *